«Арт-фірма»: коли мистецтво і менеджмент заодно
Чому варто прочитати однойменну книжку П'єра Гіє де Монту

Бекґраунд. Коли до справи береться справжній художник, навіть якщо це, здавалося б, не дуже творча людина – професор Стокгольмського університету та керівник кафедри менеджменту Копенгагенської бізнес-школи, то книжка з управління перетворюється на витвір мистецтва, а сам витвір мистецтва стає справжнім бізнес-проєктом, який приносить прибуток. Тому складі речі стають зрозумілішими, непов’язані напрями, як-от метафізика, естетика й менеджмент, сплітаються в нерозривне поняття.
Автор, П’єр Гіє де Монту, досліджує взаємний вплив мистецтва, естетики та економіки. І багато з цього, як би це не було дивно не перший погляд, має спільні риси. Що не раз було доведено не тільки філософами, а й самим індустріальним ринком. Тож книга «Арт-фірма» про те, що мистецтво ‒ це спосіб наблизитися до творчості в організаціях, а естетика ‒ підхід, який допомагає зрозуміти, як воно працює.
Оригінальна назва: The art firm: aesthetic management
Видавництво: ArtHuss, Київ
Наклад: 1000 примірників
Сюжет. Просто уявіть артфірму, у якій усі керівні посади посідають видатні філософи. А тепер давайте візьмемо приклад із кожного, як вести свій напрям так, щоб створювати не просто продукт, а справжній мистецький шедевр.
Що ж головне, щоб досягти успіху.
По-перше, це естетика. Адже само вона є важливим інструментом для формування громадської думки. І залежно від історичного періоду формує уявлення про цінності.
«Для Канта естетика була необхідною складовою просвітництва. По-перше, мислити самостійно й неупереджено; по-друге, думати логічно й без суперечностей; по-третє, діяти, зважаючи на добробут інших людей».
«Естетика для (Джона) Дьюї (….) є чимось набагато більшим за теорії, що інтерпретують інтелектуальне значення або пояснюють сенсуальні почуття. В естетиці дуалізми суб’єкта й об’єкта, ідеального й матеріального, раціоналізму й емпіризму, свідомості й матерії, значення і почуття є розмитими».
Завдяки мистецтву змінювався як світогляд цілих імперій, так і устрій держав. При цьому за допомогою мистецтва насаджувалися нові політичні та економічні стратегії, що дозволяли докорінно змінити управлінську суть цілих поколінь.
«(Джон) Дьюї наголошує: мистецтво – це якість роботи та її результату, тож позначити мистецтво іменником-субстативом можна лише умовно; оскільки воно стосується способу й змісту дії, сутність його є радше прикметниковою».
«Мистецтво є для (Ернста) Юнгера підсвідомим вираженням цього (робітничого) міфу. Твори мистецтва стають властивостями гештальту. Митець, за Юнгером, є слухняним і незрячим інструментом інтерпретації робітників його епохи».
Що приводить нас до «третього кита», який інтегрує в собі естетику та мистецтво, до управління.
«Для (Карла фон) Клаузевіца стратегічне управління війною є не наукою, а мистецтвом, адже «справи, які мають на меті творення й виробництво, належать до царини мистецтва»».
«Рецепт успішного управління від магната медійно-розважальної індустрії Штрауса Цельніка (…): «Той, хто ефективно керуватиме діловою активністю компанії, збанкрутує. Той, хто ефективно керуватиме творчою активністю компанії, але нехтуватиме діловою активністю, матиме успіх. А той, хто ефективно керуватиме як діловою, так і творчою активністю компанії, матиме величезний успіх».
А що далі? Треба об’єднати всі напрацювання філософів і створити ідеальний коктейль під назвою «артфірма» – збовтати, але не змішувати. А якщ, це коктейль, то і ставлення до процесів не може бути занадто серйозним, адже «в артфірмі має бути радісно та весело». Тому що треба досліджувати «суспільні перетворення як гру, у яку митці мають право грати за власними змінними правилами. Економіка – це вистава. Політика – теж вистава».
Тож давайте зіграємо!
Вам сподобається якщо: ви шукаєте нових підходів до управління бізнесом, проєкту чи навіть свого життя. Коли впевнені, що все наше життя та бізнес-процеси пронизані ідеями мистецтва та філософії, а справжній бізнес схожий на створення світового артшедевру.
Вам не сподобається якщо: від самого слова «філософія» клонить на сон. Її тут дуже багато, і прочитати книжку без постійного порівняння з творами видатних філософів, просто неможливо.
Головна причина прочитати: знайти натхнення, щоб почати те, про що давно думали, – написати статтю, завести блог, намалювати першу картину, запустити новий проєкт, створити власну справу, нарешті взятися за ненависний звіт – але підійти до всіх цих процесів творчо, а ще краще філософськи.
У тому ж дусі:

«Креативність як шторм» Кайна Лескі
Продовжує тему мистецтва й поза мистецтвом. Авторка ділиться досвідом, як знайти креативність не тільки в мистцеві, а й у науці, нових технологіях, архітектурі тощо.
Кайна Лескі яскраво розкриває етапи креативного процесу та допомагає знайти свій шлях до створення справжніх артшедеврів у бідь-якій сфері.
«Успіх без пітчингу. Маніфест» Блер Еннс
Блер Еннс навчав творчі компанії, як перебудувати себе, щоб перейти від стандартного підходу до завоювання нового бізнесу.
Саме ця книжка допомагає поглянути трохи під іншим кутом і допоможе саме креативним (арт) компаніям знайти шлях до прибутку: як відрізнятися від конкурентів, як комунікувати з клієнтами, і головне, як заробляти гроші, не жертвуючи своїми поглядами на творчість.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].