«Велика трійка» в цифрах: як війна вплинула на оборот та абонентську базу мобільних операторів
У кого з гравців найнижчий середній чек та найбільший капекс
Veon (материнська компанія «Київстар»), «Vodafone Україна» та lifecell оголосили фінансові та операційні результати за I квартал 2022 року. Mind порівняв ключові показники «великої трійки».
Виручка
Попри війну всі три мобільних оператора зафіксували збільшення доходу в І кварталі 2022 року порівняно з аналогічним періодом 2021-го. Найбільшу виручку отримав «Київстар». А за динамікою зростання цього показника лідирує lifecell.
Загальний дохід «синього» оператора збільшився на 15,1% – до 7,874 млрд грн. Виручка від послуг мобільного зв’язку зросла на 15,5% – до 7,339 млрд грн. У Veon таку динаміку пояснюють 30,7%-вим зростанням 4G-абонентів «Київстар» та збільшенням доходів від роумінгу втричі в річному обчисленні.
Оборот «Vodafone Україна» зріс на 10% – до 5,2 млрд грн. «Витрати, пов’язані з війною – аварійні роботи на мережі, допомога країні та клієнтам, масові міграції клієнтів за кордон, – суттєво вплинули на динаміку основних фінансових показників. Зростання ключових фінансових показників обумовлене декількома факторами. По-перше, збільшенням користування і кількості користувачів у січні–лютому. По-друге, ростом доходів від роумінгу. При цьому в березні компанія підключила своїм клієнтам безкоштовні послуги в роумінгу на суму 127 млн грн. Також на фінансові результати позитивно вплинули доходи від нового фіксованого бізнесу – діяльності Vega», – пояснюють в пресслужбі «червоного» оператора.
Дохід lifecell збільшився на 21,5% ― до 2,307 млрд грн. «З гордістю можу говорити про результати lifecell за І квартал 2022 року. Але цього разу бізнес-результати – не головне, чим можна пишатися. Попри всі прогнози про швидку капітуляцію, український народ з гідністю дає урок усьому світу – українці ніколи не відмовляються від своєї свободи! Протягом цих надзвичайно складних часів команда lifecell робить усе можливе, щоб надавати зв’язок українцям. Частина наших людей воює на передовій. Інші в умовах війни виконують свою роботу під час ракетних обстрілів», – пояснює генеральний директор lifecell Ісмет Язиджи.
Чистий прибуток/збиток
«Київстар» цей показник припинив розголошувати в публічній звітності кілька років тому.
У «Vodafone Україна» чистий прибуток склав 515 млн грн – проти 888 млн грн у I кварталі 2021 року. «Зменшення в основному обумовлене коливаннями валютного курсу», – говорять у компанії.
У «жовтого» оператора чистий прибуток зріс на 151,7% – до 209,4 млн грн.
EBITDA/OIBDA
«Київстар» і lifecell оприлюднюють EBITDA, а «Vodafone Україна» – OIBDA. Порівнювати ці показники некоректно. Тому просто наводимо їх.
EBITDA «Київстар» зросла на 4,5% – до 4,871 млрд грн. У lifecell вона збільшилася на 20% ― до 1,292 млрд грн.
OIBDA «Vodafone Україна» виросла на 15% – до 2,9 млрд грн.
Маржа EBITDA/OIBDA
Поки що війна суттєво не вдарила по рентабельності мобільних операторів. У «Київстар» маржа EBITDA впала на 6,2 в. п. та склала 61,9%, у lifecell знизилася на 0,7 в. п. – до 56,0%. Маржа OIBDA «Vodafone Україна» зросла на 2,6 в. п. – до 56,7%.
Кількість мобільних абонентів
Вбивства українців, зруйновані мережі, відключення вітчизняних операторів на тимчасово захоплених територіях, міграція за кордон… Звичайно, ці жахи війни вплинули на обсяг абонентів. Поки що – у звітах за перші три місяці року – не всі оператори констатують зниження.
У «Київстар» кількість абонентів виросла на 1,2% – до 26,1 млн. У «Vodafone Україна» знизилася на 2,5% – до 18,4 млн. «Війна спричинила масові міграції. Це суттєво вплинуло на розмір абонентської бази. За результатами І кварталу абонентська база зменшилась на 400 000 клієнтів, в основному за рахунок абонентів передплати. Загалом 1,6 млн наших клієнтів вимушено перебувають за межами країни», – розповідають у пресслужбі «червоного» оператора.
У lifecell кажуть, що на річній основі кількість абонентів зросла на 10, 9% – до 10,1 млн, а активна тримісячна абонентська база – на 11,3% (до 8,9 млн).
Середній дохід від абонента
Найбільший ARPU у «Київстар». Середній чек збільшився на 14,2% – до 93 грн.
На другому місці «Vodafone Україна»: ріст на 10% – до 88 грн.
Найнижчий ARPU зараз у lifecell. Хоча показник зріс на 7,1% – до 84,3 грн.
Інвестиції
Два з трьох операторів суттєво знизили обсяг капексу. В I кварталі капітальні витрати «Київстар» зменшилися на 38,8% та склали 659 млн грн. «Стратегічним пріоритетом інвестицій є бізнес-стійкість та безперервність послуг зв'язку. Зараз більше ніж 90% наших базових станцій продовжують працювати і ми продовжуємо розгортання нових БС у західній частині країни», – стверджується у звіті Veon.
Капекс «Vodafone Україна» впав до 376 млн грн – попри 907 млн грн у I кварталі 2021 року. «Компанія нарощувала ємність мережі, розбудовувала покриття 4G на основних автошляхах України. З початком війни «Vodafone Україна» оперативно відновлює зв’язок, підтримуючи стабільність роботи мережі на високому рівні. Наразі більше ніж 90% мережі Vodafone працює», – пояснюють у пресслужбі оператора. Також, за оцінками компанії, за перший місяць війни знищено біля 2% базових станцій оператора.
У lifecell капітальні інвестиції збільшились на 24,3% – до 711,6 млн грн. «Починаючи з 24 лютого зосереджуємося на забезпеченні безпеки своїх співробітників та продовженні надання критичних телекомунікаційних послуг, яких потребує кожен громадянин України в цей непростий час. Щодня в середньому близько 10% базових станцій lifecell тимчасово не працюють, в основному через відключення електроенергії. Тільки-но наша армія звільняє територію від окупантів, наші бригади разом із підрядними організаціями виїжджають на зруйновані об’єкти і відновлюють їх роботу», – розповідають у компанії.
Кошти на підтримку абонентів
З 24 лютого «велика трійка» запустила багато ініціатив. У звіті Veon стверджується, що «Київстар» вклав в благодійні пожертвування та програму підтримки персоналу близько 220 млн грн. У пресслужбі оператора доповнюють: за перші три тижні російської агресії «Київстар» перерахував для 1,9 млн абонентів у роумінгу 300 млн грн бонусних коштів. Зараз у 16 країнах світу абоненти «синього» оператора можуть користуватися мобільним зв'язком та інтернетом за тарифами, як в Україні. Також компанія провела фіксований інтернет у сотні бомбосховищ Києва, Житомира, Кривого Рога, Львова, Дніпра, Хмельницького та інших місць.
«Vodafone Україна» підключила абонентам безкоштовні послуги в Україні на 230 млн грн, за кордоном – на 330 млн грн (статистика станом на кінець квітня 2022 року). Оператор впровадив послугу «Доступний роумінг», яка зараз доступна у 27 країнах Європи. «Послуга пропонує безкоштовне підключення пакетів мобільного інтернету, хвилин для розмов та повідомлень. Також з початку війни Vodafone надіслав 170 млн інформаційних SMS на замовлення органів державної влади. Обсяг гуманітарної та прямої фінансової допомоги компанії країні станом на сьогодні склав 160 млн грн», – розказують у пресслужбі.
У lifecell розповідають, що з початку війни оператор щодня надає додаткові 60 хвилин для дзвінків на будь-які номери по Україні, якщо пакетні хвилини закінчились або на рахунку в абонента 0. Також абоненти, які були змушені покинути Україну через бойові дії, у березні та квітні отримали по 5 ГБ мобільного інтернету в 30 країнах.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми запрошуємо вас стати частиною Mind Club. Для цього потрібно оформити підписку за $7 на місяць.
Нам дуже важлива ваша підтримка!
Чому ми впроваджуємо платну підписку?
Справжня якісна та незалежна журналістика потребує багато часу, зусиль та витрат, це дійсно недешево. Але ми віримо в перспективи ділової журналістики в Україні, тому що віримо в перспективу України.
Саме тому ми створюємо можливість платної щомісячної підписки – Mind Club.
Якщо ви читаєте нас, якщо вам подобається та ви цінуєте те, що ми робимо, – пропонуємо вам вступити до спільноти Mind.
Ми плануємо розвивати Mind Club: обсяг матеріалів і доступних сервісів і проектів. Уже сьогодні всі члени клубу:
- Допомагають створювати та розвивати якісну незалежну ділову журналістику. Ми зможемо і надалі розвиватись та підвищувати якість наших матеріалів.
- Отримують вільний від банерної реклами сайт.
- Отримують доступ до «закритих» матеріалів Mind (до щомісячного випуску, в якому ми досліджуємо та аналізуємо, як працюють цілі галузі; до щотижневих аналітичних підсумків).
- Вільний доступ до івентів Mind для підписників та спеціальні умови на інші події Mind.
- Smart Power. Власники бізнесу, що стануть підписниками Mind, отримають доступ до агрегатора системних порушень від аналітиків Mind та партнерів «Cкажи.uа». Якщо у вашого бізнесу виникли проблеми з непорядними чиновниками чи конкурентами – ми проаналізуємо, чи є їхня поведінка системною, і разом зможемо вирішити цю проблему.
- Ми і надалі розвиватимемо Mind та додаватимемо корисні журналістські рубрики і сервіси для вашого бізнесу.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності. Підтримайте нас за 196 грн на місяць.
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].