Робота війни: як змінилася розстановка сил на українському ринку праці
Обсяг вакансій знизився майже втричі порівняно з довоєнним рівнем, а кількість претендентів навпаки зросла на 11%
Роботодавці та претенденти на українському ринку праці в період війни рухаються в протилежних напрямках. Це випливає з аналізу змін кількості резюме та пропозицій щодо роботи на основних хедхантингових порталах України, який провів Mind.
Скільки вакансій і шукачів?
За даними Work.ua, якщо кількість вакансій на порталі в лютому 2022 року, на момент вторгнення, сягала 95 539, то в серпні 2022 їхня кількість скоротилася в 2,5 раза – до 38 714.
При цьому в частині кількості резюме відбулося зростання: у лютому 2022 року на порталі було 3 448 850 зареєстрованих претендентів, а на початку серпня – 3 836 294, тобто майже на 11% більше.
За даними порталу Jobs.ua, кількість резюме зросла з лютневих 33 745 до 39 887 у вересні, або на 18%. Щоправда, додалося і вакансій – з 2653 до 7401.
На порталі Rabota.ua 1 326 000 активних резюме змагаються за 38 641 актуальну вакансю від 19 500 компаній. Тобто на одну вакансію в середньому припадає 34 претенденти.
Як корелюються зарплатні апетити?
У частині заробітної плати не відбулося видимих радикальних змін – але ці зміни забезпечила девальвація.
Зміцнення долара, здавалося б, мало підняти бажаний цінник у національній валюті, але війна внесла свої корективи. Практично за всіма основними галузями претенденти зберегли свої грошові претензії, тобто з урахуванням послаблення гривні вони знизилися мінімум на чверть.
За даними Work.ua, на сьогодні середня зарплата по вакансіях складає 13 879 грн, а за резюме – 15 707 грн. У лютому, перед початком вторгнення росії в Україну, в середньому у вакансіях фігурувала цифра 14 413 грн, а в резюме – 15 606 грн. Тобто роботодавці знизили свої пропозиції на 4,7%, а претенденти зберегли свої практично на тому самому рівні (зміна + 0,6%).
Jobs.ua повністю відображає таку саму тенденцію. Якщо в лютому середній рівень запропонованих зарплат становив 20 365 грн, то до вересня він упав до 17 763 грн, тобто на 13%.
Здобувачі, які в середньому до війни розраховували на 17 403 грн, тепер претендують на 17 326 грн, тобто на ті самі гроші мінус девальваційна різниця.
Хто потрібен роботодавцю?
Найбільш затребуваними наразі в Україні стали всі, хто пов’язаний із продажами та сферою обслуговування. «Продавати й годувати» – так стисло можна сформулювати слоган вітчизняного ринку праці.
Як зазначають у Work.ua, перша п’ятірка найпопулярніших спеціалістів серпня не змінилася до липня, зріс лише попит на них. Так, вакансії продавців-консультантів в останній місяць літа з’являлися на 52% частіше (3438 пропозицій), кухарів шукає на 31% більше роботодавців (1509 вакансій). Далі за релевантністю йдуть водії (1518 вакансій, приріст +20%), менеджери з продажу (3790 вакансій, +17%) та бухгалтери (1841 вакансія, +13%).
Цей тренд підтверджують й аналітичні дані кадрового порталу grc.ua. На першому місці за активністю пошуку співробітників – сфера продажу. На цей сегмент ринку праці припадає 29,6% актуальних вакансій (для порівняння: у січні продавців шукали 25,1% роботодавців). «Друге місце з показником 12,8% посіла категорія «початок кар’єри, студенти». Економічна криза, яка є наслідком війни, змусила велику кількість компаній звернути увагу на «недорогих» новачків, за допомогою яких можна скоротити витрати. На третій позиції розташувалася категорія «IT, інтернет, телекомунікації» – 9,3%», – зазначають у компанії.
Водночас роботи у сфері продажів потребують лише 10,6% шукачів. А лідирують за активністю претенденти з категорії «Початок кар’єри, студенти» – їхніх резюме на порталі 38,2%.
Де працювати іншим?
Виглядає ситуація досить безрадісно, але приводи оптимізму є.
По-перше, у всіх галузях зберігається підвищений – і як правило незадоволений – попит на високопрофесійних фахівців. «З тисяч резюме жодного відповідного» – звичайна ремарка хедхантингових відділів великих компаній. Тобто для професіоналів із досвідом ринок навіть у війну сприятливий.
Ще один чинник, який частково нівелює дисбаланс на ринку праці, – це несподівано ефективна стратегія держави для підтримки малого підприємництва, що дає можливість перейти зі статусу найманого співробітника в самостійну бізнес-одиницю. В Україні діє одразу кілька досить щедрих державних програм, спрямованих на підтримку підприємницької ініціативи чи зміну професійної спеціалізації.
Влітку Мінекономіки запустило грантові програми для створення бізнесу, розвитку підприємництва та навчання. У рамках цієї програми українці можуть одержати мікрогранти для створення власного бізнесу; гранти на розвиток переробного підприємства; державне фінансування закладки саду та деякі інші аграрні проєкти; грант на реалізацію стартапу, у тому числі у сфері ІТ; кошти на навчання ІТ-спеціальності.
Також продовжує діяти практика пільгового кредитування в рамках держпрограми «Доступні кредити 5-7-9%» – за даними Мінфіну, на кінець серпня, за час дії військового стану видано 11 739 пільгових кредитів на 43,45 млрд грн. Із них 0,67 млрд грн – на інвестиційні цілі.
Також слід визнати, що держава відмовилася від практики різкого втручання в економіку та загалом досить цивілізовано підтримує бізнес і зчитує фідбек. Так, ініціативу про запровадження 10% збору на валютні операції (так званий податок на імпорт), яка могла б суттєво знизити маржинальність торгових операцій, після критики бізнес-спільноти було скасовано.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].