В Україні стартував митний безвіз. Виграють перш за все перевізники, але тепер доведеться турбуватися про фінансову гарантію

В Україні стартував митний безвіз. Виграють перш за все перевізники, але тепер доведеться турбуватися про фінансову гарантію

Переваги нового режиму відчують усі компанії, орієнтовані на експорт, але таких у країні дедалі менше

Этот материал также доступен на русском языке This material is also available in English
В Україні стартував митний безвіз. Виграють перш за все перевізники, але тепер доведеться турбуватися про фінансову гарантію
Фото: depositphotos.com

1 жовтня в Україні почав діяти оновлений режим переміщення товарів на територію Євросоюзу та деяких інших країн, який називається митним безвізом (МБ). Відповідний закон, що встановлює передумови для реалізації цієї практики, був прийнятий українським парламентом 30 серпня і набув чинності через 30 днів. Які можливості документ відкриває українським підприємцям, виясняв Mind.

Що передбачає запровадження МБ в Україні?

Попри гучну назву, що натякає на ліберальний режим торгівлі, насправді під МБ мається на увазі приєднання України до конвенції про процедуру спільного транзиту та спрощення формальностей у торгівлі товарами. На практиці це означає, що українські компанії будуть підключені до електронної системи The New Computerised Transit System (NCTS), яка з 2006 року є загальнозастосовною у Євросоюзі та інших державах. Загалом NCTS користуються 36 країн, щодня в ЄС відбувається близько 50 000 звернень до цієї системи.

Приєднавшись до неї, українські перевізники отримають єдині правила декларування та контролю транзитних переміщень товарів і зможуть ввозити вантажі з ЄС до України та навпаки без додаткових переоформлень.

Система також дозволяє налагодити обмін інформацією про всі етапи митного оформлення товарів із використанням електронних повідомлень у режимі реального часу й підвищує ефективність механізму аналізу ризиків.

Раніше доступ до можливостей системи мало обмежене коло українських гравців – як правило, надвеликих експортерів.

«Митний» – один із безвізів, оперативно ухвалених Україною. Раніше було ратифіковано транспортний та авіаційний безвізи, а також анонсовано єдину європейську зону роумінгу. Наймасштабнішим і найочікуванішим вважається промисловий безвіз.

Що зміниться для компаній із 1 жовтня і чи всі зміни позитивні?

Насамперед завдяки підключенню до системи NCTS українські перевізники зможуть використати єдину декларацію для переміщення товарів між 36 державами світу за принципом «один транспортний засіб – одна декларація – одна гарантія». Це члени ЄС, Великобританія, Туреччина, Сербія, Північна Македонія, Ісландія, Норвегія, Ліхтенштейн і Швейцарія. Отже, заощаджується час і підвищується ефективність логістики.

За експертними підрахунками, автоматизація при використанні NCTS у середньому в Європі заощаджує близько 132 млн євро на рік завдяки скороченню тимчасових витрат і витрат на оплату праці та термінів доставки вантажів.

Ще один безумовний плюс – уніфікація митних декларацій. Форма єдиного документа базуватиметься на умовах конвенції, а вимоги до оформлення й використання митних декларацій уже приведені у відповідність до законодавства. Уряд визнав такою, що втратила чинність, постанову від 5 серпня 2020 року про використання митних декларацій окремих типів.

Транспортна лібералізація і загалом зниження бюрократії збільшать можливість планувати перевезення, оскільки йде в минуле складова невизначеності отримання дозволів на різних етапах переміщення товару.

Робота в єдиній електронній системі європейських країн й обмін даними сприятимуть збільшенню прозорості та зниженню корупційних ризиків на митниці – не зайвий ефект для українських реалій.

Однак МБ запроваджує ще одну новацію, яка може здатися учасникам ринку щонайменше обтяжливою. Відповідно до умови конвенції на всі вантажі має видаватися фінансова гарантія. Нині в Україні така вимога діє лише для підакцизних товарів, певних продуктів харчування й обмеженої низки категорій.

Фінгарантія – це сума податків із товару. Розраховують її від вартості вантажу заявленої чи індикативної (на розсуд митниці).

Тепер усі товари є апріорі підгарантійними, але з цього правила запроваджуються певні винятки.

В Україні сформовано перелік товарів, які звільняються від надання такого фінансового забезпечення – на час воєнного стану та одного року після його припинення. Перелік складено з урахуванням товарів, необхідних для підвищення обороноздатності країни. Приєднання до NCTS надає можливість отримати право на використання загальної фінансової гарантії

Чи сприятиме ТБ активізації експорту?

Теоретично – так. Однак митний безвіз – це насамперед про зручність перевізників, порятунок їх від бюрократичного головного болю та зниження операційних витрат.

Враховуючи, що Євросоюз залишається провідним експортним напрямом навіть після деблокади портів, цей позитивний сервісний ефект буде дуже відчутним для бізнесу.

За даними заступника міністра економіки – Торгового представника України Тараса Качки, за підсумками серпня український експорт до країн Європейського Союзу майже досяг довоєнного рівня. А за результатами І–ІІІ кварталів навіть перевищить відповідні довоєнні показники.

«На сьогодні торгівля між Україною та Європейським Союзом фактично поновилася. У серпні експорт до ЄС становив 90% від рівня експорту, зафіксованого у серпні 2021 року. А за три квартали 2022 року ми експортували до ЄС, незважаючи на війну, навіть на кілька відсотків більше, ніж за І–ІІІ квартали 2021 року», – сказав він.

Основним драйвером зростання експорту стало скасування мит і квот на низку українських товарів, насамперед аграрних. Також свою роль зіграла переорієнтація торгових потоків, частина яких стала неможливою, зокрема в країни Азії та Північної Африки, через морську блокаду,

При цьому загальний обсяг експорту впав удвічі – з понад $6 млрд на місяць до війни до нинішніх $3+ млрд  на місяць. Але оскільки європейський напрямок завдяки поєднанню низки факторів залишився на плаву, будь-які поліпшення, що можливі для нарощування та спрощення експорту до ЄС, позитивно позначаться на всій економіці та торговому балансі.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло