Starlink в «Інтерсіті»: швидкість, запуск першого потягу, вартість та інші цікавинки проєкту

Starlink в «Інтерсіті»: швидкість, запуск першого потягу, вартість та інші цікавинки проєкту

Чи буде нормальний Wi-Fi в інших поїздах та до чого тут інженери SpaceX

This text is also available in English
Starlink в «Інтерсіті»: швидкість, запуск першого потягу, вартість та інші цікавинки проєкту
Фото: пресслужба УЗ

Минулого тижня голова правління «Укрзалізниці» Олександр Камишин і міністр цифрової трансформації Михайло Федоров особисто протестували Starlink в «Інтерсіті+» та повідомили про старт проєкту. Mind попросив фахівців Мінцифри та УЗ роз’яснити його деталі.

Як перевіряли ідею? Команда Мінцифри почала тестувати термінали «на ходу» влітку 2022 року. Хоча тоді SpaceX ще не пропонувала послуги для транспорту та пояснювала, що Starlink стабільно працює виключно на фіксованому місці. Втім виклики війни спонукали шукати нестандартні рішення.

Перші тести провели в авто – на різній швидкості. «Найбільша швидкість була – 134 км/год. Приблизно з такою максимальною швидкістю рухається «Інтерсіті». Щоб вимірювання було повним, розробили скрипти для автоматичних спідтестів та визначення стабільності зʼєднання. За 30 хвилин руху спідтест показав у середньому 100 Мбіт/с. Втрата пакетів – маркер стабільності інтернету – становила усього 7%. Тобто стабільність інтернету від Starlink під час руху була 93%. Це був хороший знак, щоб продовжити тестування і впроваджувати таке рішення вже для зв'язку в потягах», – розповідає керівник з розвитку фіксованого інтернету Мінцифри Андрій Набок.

Starlink в Інтерсіті: швидкість, запуск першого потягу, вартість та інші цікавинки проєкту

Наступні пів року фахівці Мінцифри та «Укрзалізниці» вже разом тестували термінали в потягах. «Випробовували різні моделі Starlink та захисних куполів. Експериментували з мережевим обладнанням усередині вагонів та відстежували показники якості, залежно від кількості людей, які одночасно користувалися інтернетом», – уточнює Андрій Набок.

Тож на яку швидкість зможуть розраховувати пасажири, залежно від наповненості вагона та «ваги» контенту? «Швидкість з розрахунку на одного користувача дуже динамічна, залежно від кількості людей і обсягу споживання трафіку.

Під час останнього тест-драйву в «Інтерсіті+» (пасажири мали доступ до Wi-Fi) середня швидкість інтернету вийшла до 100 Мбіт/с. Цього достатньо, щоб дивитися відео, спілкуватися онлайн та обмінюватися великими файлами.

Які моделі передає УЗ команда Мінцифри? У грудні 2022 року SpaceX запустила послуги Starlink для транспорту та пояснила, що краще користуватися іншою моделлю терміналів – пласкою високоефективною антеною за $2500. «Дійсно, у SpaceX вже є окреме технологічне рішення для використання на рухомому транспорті. При цьому ми використовуємо звичайні термінали, які не мають 100% стійкості при русі. На деяких ділянках маршруту (від 3 до 7%) інтернет не працює через технологічні особливості», – розповідає Андрій Набок.

У пресцентрі «Укрзалізниці» Mind уточнили, що Мінцифри надало понад 400 терміналів різних моделей. Які саме термінали для УЗ надійдуть у наступній партії на початку лютого – наразі невідомо.

Як саме «облаштовуються» потяги? «На даху вагона встановлюється термінал Starlink, захищений радіопрозорим куполом. Зовнішня антена терміналу підключається до внутрішнього мережевого обладнання вагона, яке поширює Wi-Fi для пасажирів. Для користувача це звичайна Wi-Fi-мережа, до якої треба підʼєднатися зі свого гаджета», – пояснює керівник з розвитку фіксованого інтернету Мінцифри. За підрахунками міністерства, для обладнання всіх потягів «Інтерсіті» необхідно близько 100 терміналів.

В УЗ уточнюють: у тесті системи було встановлено два термінали на поїзд Hyundai категорії «Інтерсіті+». Оптимальна їхня кількість саме на «Інтерсіті+» – 4–6 штук. «Втім, оскільки встановлення терміналів на «Інтерсіті+» відбувається вперше – точна кількість терміналів у процесі може змінюватись. Окрім того, це лише перший етап проєкту. Повної реконструкції потребує розподільча мережа Wі-Fі на борту поїзда. Також необхідна інсталяція системи адміністрування, яка б дозволила пасажирам користуватися додатковим сервісом та управляти підключеннями користувачів», – кажуть в пресцентрі УЗ.

Тож зараз – після врахування результатів пілотного проєкту – «Укрзалізниця» готує технічні вимоги та документацію на проведення тендеру, який включатиме в себе не лише постачання додаткового обладнання, але й весь комплекс робіт щодо монтажу, пуску, наладки та подальшого обслуговування мережі.

Скільки потягів «отримають» інтернет від Starlink? На першому етапі УЗ планує запустити його на всіх 10 поїздах «Інтерсіті+», які курсують між найбільшими містами. Та зробити це до кінця року. Чому так довго? «Нам потрібно організувати та пройти багато обовʼязкових процедур з придбання необхідного комунікаційного обладнання. Потім отримати його, встановити та налаштувати. Враховуючи поточну ситуацію з постачаннями, це може зайняти деякий час», – пояснюють у пресцентрі.

Коли стартує перший потяг? Він вже курсує. «Є ймовірність, що ваша наступна подорож «Інтерсіті+» буде з якісним інтернетом, тому що пілотний поїзд вже деякий час знаходиться на різних маршрутах. Рухомий склад «Інтерсіті+» не закріплений за конкретними маршрутами. Це означає, що сьогодні поїзд Hyundai Rotem їде, наприклад, у Львів, а завтра – в Харків. Тому мова не йде про відбір пріоритетних маршрутів – поїзди будуть обладнуватись інтернетом поступово», – повідомляють в УЗ.  

Чи є у планах облаштування інших потягів? Так – на другому етапі. «У майбутньому дуже хочемо забезпечити якісним звʼязком усі наші поїзди. Але важливо розуміти, що на звичайних пасажирських поїздах і встановлення терміналів, і підтримка дієздатності системи значно складніші. Кожен вагон звичайного поїзда – окремий і це ускладнює функціонування системи та потребує постійного переналаштування і профілактики», – розповідають в УЗ.

У Мінцифри уточнюють: загальну кількість терміналів для всіх потягів поки складно спрогнозувати, оскільки треба проводити окремі тестування. «За наявності достатньої кількості терміналів та фінансових ресурсів з часом плануємо обладнати і звичайні пасажирські потяги», – додає Андрій Набок.

Як та з яких джерел фінансується проєкт? Усі термінали Starlink закупили та передали Україні міжнародні партнери за ініціативи Мінцифри, кажуть у відомстві. На це не витрачаються бюджетні кошти.

Схожу відповідь Mind отримав й від УЗ: «Вартість пілотного проєкту для «Укрзалізниці» –  нульова: обладнання Starlink забезпечила команда Мінцифри, а пусконалагоджувальні роботи та встановлення додаткових технічних систем були забезпечені компаніями, залученими до «пілоту», за власний кошт».

Яка загальна вартість? «Про це говорити ще зарано, адже деяке мережеве обладнання всередині вагонів потребує модернізації. Зараз готуємося до тендера для пошуку інтеграторів, які нададуть усе необхідне обладнання та зроблять інсталяцію», – каже Андрій Набок.

Це підтверджують і в УЗ: «Бюджет на поточний момент остаточно не визначений, оскільки вартість додаткового обладнання й обслуговування ще формуються. «Укрзалізниця» продовжує рахувати вартість проєкту, бо вона залежатиме від майбутніх умов використання терміналів і тарифу доступу до мережі за їх допомогою.

Які ще завдання Мінцифри в проєкті? «Для його реалізації «Укрзалізниця» створила робочу групу, до складу якої входять і фахівці Мінцифри. Наша команда постійно веде переговори з міжнародними партнерами щодо нових терміналів для України, частину з них передаємо «Укрзалізниці». З останніх новин – домовилися з інженерною командою SpaceX про надання консультацій з цього проєкту», – резюмує Андрій Набок.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло