Зернова угода 2.0: без ООН та України
Формується новий альянс із постачання зерна з Причорномор'я на світові ринки

росія, Катар та Туреччина опрацьовують схему постачання зерна з Причорноморського регіону на світові ринки, яка могла б стати альтернативою Чорноморській зерновій ініціативі. Про це стало відомо з листування учасників переговорів, яке опинилося в розпорядженні журналістів німецького видання Bild.
Водночас експорт українського збіжжя перебуває на історично найгіршому рівні, оскільки транспортування через західні кордони лишається дуже ускладненим.
Mind розбирався, якими є можливості для українського зернового експорту в середньостроковій перспективі.
У чому суть нових міжнародних домовленостей?
рф, Туреччина та Катар працюють над новою тристоронньою угодою, яка покликана замінити «зернову ініціативу». Про це свідчить службове листування російського МЗС із посольствами росії та Туреччини з 21 липня до 8 серпня, яке є у розпорядженні Bild.
«Пропонується постачати російське зерно до бідних країн, переважно в Африці. Туреччина виступить як організатор, Катар – як спонсор постачання», – йдеться в повідомленні.
Нова угода обговорювалася минулими вихідними в Будапешті. Для цього до угорської столиці вилітав голова Татарстану Рустам Мініханов. Туди ж прибув і президент Туреччини Реджеп Тайїп Ердоган. Офіційно про результати візиту не оголошувалося, проте турецький лідер заявив, що угоду він ще обговорить із владіміром путіним на зустрічі у вересні.
Чи фігурує у цих переговорах Україна?
Ні, Україна не бере участі в перемовинах. З листів випливає, що москва заздалегідь попередила Анкару про вихід із «зернової угоди».
При цьому відомо, що глава МЗС Туреччини Хакан Фідан просить росію відновити колишню «зернову угоду», щоб збіжжя постачалося і з України. Також Анкара пропонує діяти під егідою ООН.
Які культури експортуватимуться в рамках нової угоди?
Насамперед, пшениця. Крім того, кукурудза. Щоправда, покупців на неї, незалежно від результату переговорів, доведеться шукати в Південній Америці.
Якими є шанси, що знайдуться споживачі цього зерна?
Вищими за середні. Пів світу зараз купує зерно з росії, чудово розуміючи, що воно вкрадено з українських територій.
А що ж канонічна «зернова угода»?
У найближчій перспективі українські порти не працюватимуть.
Якими є перспективи українського експорту без «зернового коридору»?
Хоча цьогорічний врожай на 20% більший за торішній, надмірно високі витрати на логістику та блокада росією чорноморських портів України зробили транспортування зерна надто дорогим.
Україна розвиватиме прикордонну інфраструктуру з Румунією, щоб посилити свій експортний потенціал.
За даними Української зернової асоціації, підвищення ставок фрахту на перевезення зерна та олійних коастерами та баржами з портів Дунаю продовжилося минулого тижня, проте темпи зростання дещо сповільнилися, якщо порівнювати з попереднім тижнем.
Станом на 17 серпня 2023 року ставки фрахту на перевезення кукурудзи коастерами 6000 тонн із портів Рені та Ізмаїл до Ізраїлю підвищилися на $5/т – до $65/т. Ставки до східного узбережжя Італії зросли на $4/т, до $64/т; до східного Середземномор'я – на $1–4 за тонну, до $59–61 за тонну; до Іспанії – на $3/т, до $73/т; на Кріт – на $2–3 за тонну, до $55–57 за тонну.
Також спостерігалося підвищення ставок фрахту на перевезення кукурудзи баржами до Констанци на €1/т, до €43/т. Фрахт для ріпаку та ячменю підвищився на €3 /т, до €50/т.
Як можна зменшити ці ризики?
Україна завершує роботу над схемою з глобальними страховиками зі страхування зернових суден, що прямують до портів Чорного моря та назад.
За словами заступника міністра економіки України Олександра Грибаня, угода «зараз опрацьовується та активно обговорюється» між відповідними міністерствами, а також місцевими банками та міжнародними страховими групами, зокрема Lloyd's of London.
Схема може почати діяти вже наступного місяця, причому від п'яти до 30 суден проходитимуть через те, що він назвав «небезпечним місцем» в українських водах.
Як зараз здійснюється експорт українського зерна?
Переважно залізницею через західні кордони.
Організовано тимчасові «коридори» у Чорному морі, які дозволяють цивільним судам безпечно пройти від Босфору до портів Великої Одеси територіальними водами країн – партнерів України.
За прогнозами УЗА, Україна має експортувати близько 48 млн тонн зерна цього року – навіть без повноцінної роботи «зернового коридору» такі обсяги реально вивезти за кордон.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].