Режисерка психологічної драми «Між нами»: «Свого часу я мала дуже нездорові стосунки з партнерами»
Соломія Томащук – про те, чому їй болить тема залежностей і маніпулювання чужою довірою

Гостросюжетна психологічна драма «Між нами» – це ігровий повнометражний дебют режисерки та сценаристки Соломії Томащук. Це історія про вибір, коли інших варіантів не існує, але рішення має бути ухвалено. В основі сюжету – аб'юзивні стосунки двох жінок, які стають заручницями випадкового вбивства: дівчини Саші з травматичним минулим і хаотичними любовними стосунками та лікарки Ані. Головні ролі зіграли Ірма Вітовська й Анастасія Пустовіт.
Ще в серпні 2021 року фільм показали в Сеулі на Seoul International Women's Film Festival, у червні 2022-го – на фестивалі глядацького кіно Миколайчук OPEN у Чернівцях, восени 2022-го він узяв участь у Національному конкурсі кінофестивалю «Молодість» під час FILMFEST HAMBURG. У вересні минулого року стрічка отримала три нагороди New York International Women's Festival: за найкраще продюсування, найкращу роботу художника-постановника та найкращі костюми.
Цьогоріч стрічку показали в межах Kyiv Media Week на початку жовтня, а вже за два тижні, з 2 листопада картина виходить у національний прокат.
Mind поспілкувався з режисеркою Соломією Томащук про народження сюжету стрічки, головне кінематографічне відкриття останнього року, улюблені світові трилери, токсичні стосунки і не тільки.
– Коли і як народився саме цей сюжет стрічки? Чи є в ньому певні автобіографічні для вас моменти в плані внутрішніх переживань героїв?
– Народилася ідея десь за два роки до пітчингу. Спочатку це виглядало як своєрідна іронічна комедія про двох жінок, які допомагають вирішити особисті питання одна одної у дуже незвичний спосіб. Далі все трансформувалося у драму. Коли ж ми виграли пітчинг Держкіно, я довго сиділа над сценарієм, і врешті вийшов трилер.

Чи є він автобіографічним? Дуже частково.
– «Між нами» – це ваш ігровий повнометражний дебют як режисерки та сценаристки. Чому вирішили присвятити його зокрема темі маніпуляцій у стосунках? Героїня Анастасії Пустовіт намагається закрити потребу в турботі в абсолютно незнайомій жінці, – лікарці (Ірма Вітовська), що робить їй аборт. Чим остання користається задля власної вигоди. Тобто це абсолютно токсичні стосунки, які моментами здавалися здоровими. Чим особисто вам болить тема залежностей і маніпулювання чужою довірою?

– Тією чи іншою мірою кожні стосунки несуть у собі залежність і маніпуляцію.
Навіть елементарне повідомлення від подруги на кшталт «Ходімо погуляємо, бо мені нудно» – це уже маніпуляція. У стосунках з партнером це ще важче. Але маніпуляція може бути різною – інколи вона корисна. Як і залежність. Свого часу я мала дуже нездорові стосунки з партнерами. Думаю, що це своєрідний тригер для мене.
– Коли починали роботу над проєктом, і чи зазнавав він змін і трансформацій у процесі? Якщо так, то яких?
– Коли ми лише бралися до роботи над проєктом, то сценарій позиціонувався як драма. Але згодом я зрозуміла, що історія має потенціал трилера. І звичайно, мені хотілося зробити жанрове кіно для широкого глядача.
– Виконавиці головних ролей Анастасія Пустовіт та Ірма Вітовська – це абсолютний метч в плані характерів їхніх героїнь. Ви одразу розуміли, що саме вони мають зіграти ці ролі? Яким був кастинг?

– Так, коли ми писали сценарій, то відразу розуміли, кого хочемо бачити в головних ролях.
З Настею я уже працювала та знала її темперамент, і частково це допомогло зробити мені в сценарії таку імпульсивну та емпатичну Сашу. З Ірмою ми не були знайомі, але мені дуже хотілося побачити її в досить незвичному амплуа. Знаючи її талант і харизму, я лише їй хотіла довірити цю роль.
– Які режисери вас надихають – світові та, можливо, українські?
– У мене із цим дуже мінливо. Зараз надихає Кроненберг. Коли писала сценарій «Між нами», то більше надихалася Ханеке. Але це лише в сценарному плані – у тонкощах взаємодії персонажів, їхніх внутрішніх трансформацій. Якщо говорити про візуальну складову, то це, напевне, Ное та Рефн. Таке собі трошки божевілля. А загалом – Гічкок і Кубрик.
– Жанр стрічки – психологічний трилер. Які трилери можете назвати серед улюблених?
– «Психо» та «Сяйво». Можу їх назвати сотні, але кому що подобається. Особисто я люблю ще так звані стрічки slow-burn (які характеризуються особливою атмосферою, стриманою оповіддю та поступовим наростанням напруженості, досліджують складні теми та заглиблюються у психологічні проблеми, вимагаючи від глядача терпіння і часто залишаючись недооціненими через нетрадиційну розповідь – Mind) – суміші трилера та горору, що підкорюють не лише прокат, а й фестивалі. Наприклад, «Реінкарнація», «Сонцестояння», «Пастка». Це мене приваблює тим, що розказана історія є томною і нестандартною.
– Це ваш повнометражний дебют. Що було найважчим і найцікавішим у роботі над цим проєктом? Чи були помилки, які винесли на майбутнє?
– Помилок було чимало…

Найважчим був монтаж, найцікавішим – робота з акторами.
У монтажі ми намагалися зберегти стилістику та жанр. Це не завжди вдавалося, але дякую, що в мене був прекрасний режисер монтажу Юрій Хробуст. З акторами було пару каверзних ситуацій, зокрема наш актор Дмитро Сова зумів кулаком розбити стіну офісу під час проб на роль Захара. Тоді я зрозуміла: «Ось це Захар!»
– Ваше особисте кінематографічне відкриття останнього року. Що найбільше вразило?
– «Звідки куди» Мачека Хамели. Я знала всі нюанси, як знімалося це кіно, тому що мій чоловік виступив оператором у цьому проєкті. І насправді думала, що більшість переселенців не захочуть розповідати на камеру власні історії і трагедії. Але врешті ця стрічка стала для мене найчуттєвішим кіно про війну в Україні. І я відверто ним захоплююсь.
– Стрічок у яких жанрах чекати від вас у майбутньому? Чи працюєте вже над новим проєктом?
– Новий проєкт уже брав участь у програмі Школи Вайди Film Bridge – Ukraine, над яким ми працювали рік із кураторами. І це теж буде психологічний трилер.
– Чому глядачі мають побачити ваш фільм «Між нами»?
– Щоб поринути в іншу реальність.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].