Власний «Оскар» для ринку в $344,33. Хто насправді тріумфував на Game Awards 2023?
І що означає «великий китайський прорив» у світовому геймінгу

7 грудня у лос-анджелеському Peacock Theatre відбулося визначення переможців премії Game Awards – найкращі відеоігри року, найуспішніші студії і найталановитіші розробники отримали визнання та статуетку «янгола, який підіймається цифровими будівельними блоками».
Грою року визнана Baldur’s Gate 3. Сіквел отримав, окрім головного, ще чотири призи в номінаціях. На другому місці – Alan Wake 2 з трьома перемогами.
І хоча статуетки роздавав поважний комітет професіоналів індустрії, обсяг якої цього року оцінюється у $344,33 млрд, а до результатів немає жодних претензій, є один цікавий момент. Оглядачі ринку вказують, що реальним переможцем цьогорічної премії став китайський холдинг Tencent, який офіційно майже не був представлений.
Чому він? Як геополітика впливає на гральну індустрію? Та чому, коли Amazon і Microsoft звільняють розробників, китайці їх наймають?
Які ігри перемагають? 2023 рік став роком успіху ігор-сіквелів. Baldur’s Gate 3 та Alan Wake 2 були представлені у восьми номінаціях з 26, зокрема і «Гри року». Обидві мало в чому схожі – як у режисурі, так і в загальному настрою. Проте мають одну спільну рису – обидві отримали підтримку з боку китайського холдингу Tencent.
Чому саме Tencent? У галузі подейкують, що китайці придбали 30%-ву частку у Larian Studios ще до того, як третя Baldur’s Gate була представлена гравцям. Офіційного підтвердження цієї інформації немає, проте Bloomberg стверджує, що це правда, посилаючись на обізнане джерело. Також компанії з Шеньчженю належать 5% акції фінської компанії Remedy Entertainment, що володіє франшизами Max Payne та Alan Wake (спікери всіх згаданих компаній відмовилися коментувати інформацію про угоди).
Якщо ця інформація правдива, то ставки на переможців – свідоцтво правильності обраного Tencent шляху диверсифікації закордонних інвестицій. На поверхні Tencent – власник студії Riot Games, що створила одну з найпопулярніших ігор світу League of Legends, і великий інвестор у компанію Epic Games, яка відома створенням іншого світового хіта Fortnite та постійними судовими позовами проти Apple і Google через маркетплейси мобільних застосунків.
Однак останніми роками китайський гігант почав провадити непомітну політику фінансової підтримки перспективних студій з усього світу – з Європи, Японії, Південної Кореї. Ця підтримка в обмін на невеликі пакети акцій зазвичай робиться в тиші, а Tencent ще й надає підтримку своїм «новим друзям» – ділиться інсайтами з аналізу даних, досвідом розвитку мобільних ігор і рішень чи просто капіталом, не претендуючи на контроль чи значну частку акцій.
Де ще «засвітилися» китайці? Окрім непрямої участі у створенні двох найкращих тайтлів цього року – Baldur’s Gate 3 та Alan Wake 2 – Tencent доклався до роботи студій, що створили ігри Path of Exile, Elden Ring, Dying Light та NieR: Automata.
Існує дивовижна різниця між веденням бізнесу на домашньому ринку в Китаї – де компанія брендує, купує та долучається до усього, що може – та скромною і непомітною поведінкою за кордоном, де Tencent намагається не привертати до себе багато уваги. Коли компанія намагалася створити сервіс-конкурента Twitch, то назвала його Trovo Live, не даючи свого ім’я. Коли ж компанія наймає нових розробників, вона ховається за назвами своїх студій – Timi та Lightspeed.
Чому все відбувається потайки? Хоче того Tencent, чи ні, але її поведінка дуже нагадує небажання афішувати китайське походження.
Проте участь у роботі інших компаній – це лише частина пазлу. Власний продукт Tencent – хіт Valorant – отримав премію в номінації «Краща е-спортивна гра». У ній також номінувались афілійовані з компанією проєкти League of Legends і PUBG: Mobile.
Остання – одна з найвигідніших інвестицій Tencent. Кілька років тому компанія придбала частку акцій у компанії-розробниці Krafton та право на адаптацію комп’ютерної гри для мобільних засобів. Кількома роками пізніше, після крупних вкладень у контент і змагання, база гравців мобільної версії перевищує кількість фанатів оригіналу.
Якими можуть бути наслідки? Tencent доводить, що компанія є доволі терплячою, щоб інвестувати та чекати на результати, і достатньо поміркованою, щоб лишатися в тіні, вміючи грати в довгу на ринку, який вирізняється своєю мінливістю та швидкоплинністю.
Лише за тиждень, що передував врученню премії, відбулося декілька знакових подій:
- Amazon звільнила 180 співробітників і переорієнтувала діяльність свого ігрового дивізіону;
- Byte Dance, що володіє TikTok, спочатку шукала покупця на свій ігровий актив, за який сплатила $4 млрд за часів пандемії, а потім взагалі оголосила про вихід із ринку відеоігор.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: editor@mind.ua.