«Велика трійка» мобільних операторів у цифрах: рекордне зростання прибутку та витрат
У кого з гравців найнижчий середній чек і найвища динаміка доходу
«Київстар», «Vodafone Україна» і lifecell оголосили фінансові й операційні результати за 2023 рік. Mind порівняв ключові показники «великої трійки».
Дохід
Індустрія мобільного зв’язку поступово наздоганяє передвоєнну динаміку виручки. У 2023 році загальний дохід «великої трійки» зріс на 9,8% – до 61,7 млрд грн. Тоді як у перший рік повномасштабної війни галузь зафіксувала найнижчу динаміку росту за всі роки роботи: 5,1% – до 56,2 млрд грн. Як завжди, найбільший обсяг виручки – у «Київстар». А за динамікою зростання вже другий рік поспіль лідирує lifecell.
Дохід «синього» оператора за 2023 рік збільшився на 8% – до 33,588 млрд грн. Динаміку «підкосив» IV квартал: його компанія, напевно, перший раз за всю свою історію закінчила зі спадом виручки на 3,3%. «Це сталося через низку негативних факторів, у тому числі безпрецедентну кібератаку на мережу «Київстар», – пояснюють у компанії.
Виручка «червоного» гравця зросла на 9% – до 21,6 млрд грн. «Основними факторами стали фокус на розвитку фіксованого бізнесу, збільшення обсягів користування дата-послугами та кількості користувачів і відповідно доходів від послуг – як мобільного, так і фіксованого зв’язку», – уточнюють у пресслужбі «Vodafone Україна».
Оборот «жовтого» оператора побив рекорд для воєнного часу: зростання на 24,4% – до 11,712 млрд грн. «Збільшення доходу переважно зумовлене зростанням ARPU та підвищеним споживанням дата-послуг», – пояснюють у lifecell.
Чистий прибуток/збиток
«Київстар» цей показник припинив розголошувати в публічній звітності кілька років тому. Його ж конкуренти прозвітували про стрімке зростання. У «Vodafone Україна» чистий прибуток за 2023 рік «злетів» на 361% – до 5,073 млрд грн. «Зростання у 5 разів порівняно з 2022 роком обумовлене стабілізацією гривні у 2023 році та зменшенням збитків від курсових різниць внаслідок валютної політики НБУ, зменшенням впливу знецінення активів, що залишилися на неконтрольованих територіях, отриманням знижок від партнерів і збільшенням ефективності бізнесу», – кажуть у компанії.
У lifecell також стрімкий зліт: на 164% – до 2,567 млрд грн.
EBITDA/OIBDA
«Київстар» і lifecell оприлюднюють EBITDA, а «Vodafone Україна» – OIBDA. Порівнювати ці показники некоректно. Тож просто наводимо їх.
Всі оператори показали зростання – трохи більший за динаміку виручки. EBITDA «Київстар» збільшилася на 8,1% – до 19,775 млрд грн, lifecell на 25% – до 6,808 млрд грн. OIBDA «Vodafone Україна» зросла на 13% – до 12,7 млрд грн.
Маржа EBITDA/OIBDA
Індустрія мобільного зв’язку залишається високорентабельною галуззю. Маржа EBITDA «Київстар» як у 2022-му, так і у 2023 році була на рівні 58,9%. Хоча в IV кварталі минулого року просіла на 1,4 в. п. Знову ж таки головний чинник – російська хакерська атака. У lifecell маржа зросла на 0,2 в. п. – до 58,1%. Маржа OIBDA «Vodafone Україна» збільшилася на 1,8 в. п. – до 58,7%.
Абонбаза
Це найболючіший показник для мобільних операторів. Через вбивства російськими терористами, вимкнення зв’язку на тимчасово окупованих територіях і міграцію за кордон із початку повномасштабного вторгнення «велика трійка» сукупно втратила 5,6 млн абонентів. Втім із другої половини 2023 року деяким операторам вдається нарощувати кількість клієнтів.
У лідерах за динамікою росту lifecell: активна 3-місячна абонентська база у 2023 році зросла на 16,5% – до 9,9 млн. «Це сталося завдяки розширенню покриття й оптимальним тарифним планам для абонентів», – вважать у компанії.
На другому місті – «Vodafone Україна»: плюс 3,2% – до 15,9 млн. «Системні інвестиції у розвиток і відновлення мережі, забезпечення стабільності надання послуг, а також привабливі тарифні ініціативи позитивно вплинули на розмір абонентської бази. Більш ніж 2 млн клієнтів залишаються за кордоном і продовжують користуватися послугами за українськими тарифами», – пояснюють у «Vodafone Україна».
Ще одним чинником росту, про який дипломатично не згадують lifecell та «Vodafone Україна», став різкий стрибок продажу їхніх SIM-карт – одразу після атаки на «Київстар». Абонбаза цього оператора в IV кварталі знизилася на 3,4% – до 23,9 млн. Втім у «Київстар» кажуть про збільшення абонентів, що користуються 4G: за рік плюс 8,8% – до 14,3 млн користувачів. «Зараз уже близько 60% абонентів «Київстар» отримують послуги в мережі 4G-зв'язку», – уточнюють у компанії.
Середній дохід від абонента
Найбільший ARPU у lifecell: зростання на 21,2% – до 110,9 грн. На другому місці «Vodafone Україна»: зростання на 18% – до 107,2 грн. Найнижчий середній чек у «Київстар»: за рік показник впав на 1,4% – до 102 грн.
Інвестиції
У другий рік повномасштабної війни «велика трійка» суттєво наростила витрати. Ключові напрями – відбудова зруйнованого, резервне живлення мереж під час блекаутів і «велике будівництво» нових базових станцій.
На першому місці за обсягом інвестицій «Київстар»: у 2023 році капекс оператора зріс на 6,8% – до 6,364 млрд грн. «Це є найбільшою сумою капітальних витрат за останні три роки.
Майже 100% телекоммережі компанії на підконтрольній території працює у звичному режимі. У 2023 році команда відновила зв’язок в 190 населених пунктах, де проживає понад 112 000 людей і збудувала 1000 нових базових станцій для мережі 4G. Ще 4000 базових станцій були модернізовані для збільшення швидкості мобільного інтернету. Наразі 4G-мережа охоплює територію, де проживає 95% населення України», – розповідають у «Київстар».
На другому місті «Vodafone Україна». У 2023 році оператор збільшив витрати на 58% – до 5,7 млрд грн. «Отриманий прибуток дозволив нам реінвестувати у розвиток телекомінфраструктури, відновлювати покриття та підтримувати стабільність роботи мережі, що дало можливість вийти на рекордний обсяг інвестицій не лише за час повномасштабної війни, а й перевищити довоєнні інвестиції 2021 року. Загалом протягом двох років повномасштабної війни інвестовано 9,3 млрд грн», – пояснюють в «Vodafone Україна». За ці два роки оператор повернув в ефір 900 міст і сіл, побудував 5500 базових станцій.
Капітальні інвестиції lifecell за 2023 рік зросли на 39,9% – до 4,207 млрд грн. «Торік команда продовжувала робити все, аби наші абоненти були зі зв’язком. Ми швидко відновлювали зруйновані ворогом базові станції, розширювали наявне покриття, закуповували батареї й акумулятори, щоб бути готовими до можливих блекаутів, а також посилили захист нашої мережі від кібератак. За час повномасштабної війни побудували, модернізували та відновили понад 6500 базових станцій, 94% нашої мережі станом на зараз продовжує працювати попри всі складнощі воєнного часу», – розповідає головний виконавчий директор lifecell Ісмет Язиджи.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].