Винаходи для фронту: 5 розробок, здатних стати у пригоді українським воякам
Над чим тепер працюють команди стартапів і яких інвестицій у розвиток потребують

На профільній конференції для малого та середнього бізнесу Mind Entrepreneur Summit відбулося три пітчинги різноманітних проєктів. Засновники «цивільних» і Military-стартапів, компаній МСБ мали змогу представити свої продукти. Тепер ми розповідаємо про них у серії матеріалів. Перший випуск був присвячений чотирьом технологічним (і не тільки) рішенням. Для другої «серії» Mind відібрав цікаві проєкти малого та середнього бізнесу. У третьому випуску ми зосередилися на історіях п’яти стартапів, що виготовляють Military-рішення та допоміжні «продукти» для потреб фронту й розмінування територій. Які із цих рішень уже використовуються Силами оборони? Хто з фаундерів стартапів шукає інвестиції і для чого потрібні ці кошти? Відповіді на ці та інші запитання представники компаній давали під час пітчингу.
MPS DEVELOPMENT

Компанія, заснована 2008 року, спеціалізується на розробці програмного забезпечення у сфері дронів і пілотованої авіації. Члени команди працювали в робочих групах NASA разом із Google, Amazon, Uber, General Electrics, Harris та іншими гігантами.
Команда створила протоколи та стандарти для управління повітряним рухом безпілотників. Зокрема, льотні платформи (командні центри) для керування польотами будь-якої кількості дронів одночасно та симулятор повітряного руху БпЛА. Також серед проєктів – участь у створенні тренажерів для штабів, ПЗРК, ЗРК, ПТРК.
Зараз фокусом компанії є створення універсального тренажера місій для екіпажів БпЛА. Особливістю продукту є імітація реалістичної місцевості, детального місійного середовища, аеродинаміки, бортових пристроїв і моделювання аварійних ситуацій із використанням оригінальних наземних станцій реальних БпЛА.
Конкуренти компанії – американська Textron і канадська САЕ. Втім вартість їхніх рішень може сягати $1 млн, тоді як ціна одного тренажера від MPS – приблизно $50 000. Потенційні покупці рішення – виробники БпЛА та держава. Останній клієнт компанії – виробник одного з найрозповсюдженіших розвідувальних БпЛА. Команда розробила для них тренажер місій, який імітує декілька ділянок української місцевості. Його вже використовують у навчальних центрах компанії.
Зараз MPS шукає $500 000. Гроші потрібні для побудови Business Development процесу та R&D (зокрема, доопрацювання тренажерної платформи для підтримки тренування місій FPV-дронів).
Megaforce

Компанія, заснована 2014 року Григорієм Міщенком, виробляє присадку до моторної оливи та мастило. До повномасштабного вторгнення Megaforce активно співпрацювала з туристичними й логістичними компаніями, продаючи свої послуги. Після 24 лютого 2022 року – основний фокус змістився на ЗСУ. «У військових і цивільних машинах проблеми спільні: перегрів, підвищене споживання палива та зношування деталей», – зазначає Communications partner Олександр Рябцев.
Як пояснюють розробники, основною причиною зношування є тертя рухомих частин двигуна, яке призводить до його перегрівання та появи мікротріщин. Присадка до мастила створює вуглецевий металокерамічний захисний шар на металевих поверхнях деталей. «Використання продуктів Megaforce знижує тертя, завдяки чому двигуни працюють удвічі-тричі довше», – каже Рябцев. За його словами, розробка компанії відновлює компресію циліндрів, усуває можливість пошкодження ключових частин двигуна та знижує споживання палива на 8–10%.
Компанія працює за моделлю B2B. Megaforce не реалізує свій продукт напряму, а пропонує послуги з економії палива. «Нам платять за різницю, яку зекономили на паливі», – пояснює Рябцев. Тобто компанія військовим не продає присадки й мастила, а обробляє автівки, які сама чи знайомі волонтери передають на фронт. У такий спосіб оброблено вже кількадесят авто.
Megaforce наразі не шукає інвестицій, але активно зацікавлена в залученні нових клієнтів із комунального та комерційного секторів.
TACWORK

Компанія з 2022 року виробляє індивідуальне тактичне спорядження під потреби військових. «Працюємо над тим, щоб знаходити актуальні рішення для використання на полі бою, які зараз потрібні аеророзвідникам та іншим воякам для збереження їхнього обладнання», – говорить засновниця проєкту Марія Косенко. В асортименті – наплічники для FPV/Starlink, протиударні сумки для планшетів, чохли й футляри для обладнання, сумки для ноутбуків.
«Понад 70% військових скаржаться на незручність перенесення обладнання, тобто їхнє спорядження не адаптоване під актуальні потреби. І майже 30% часу в ході виконання бойової операції йде на розпаковування технічних засобів», – розповідає фаундерка.
Основні конкуренти, за її словами, це переважно бренди з великим асортиментом. Втім вони не так швидко й гнучко можуть закрити потреби військових. Команда надає індивідуальну підтримку та гарантію 90 днів на вироби. Два роки компанія продавала через сарафанне радіо, нині ж співпрацює з цільовими мультибрендовими просторами – військторгами та маркетплейсами.
Потужності виробництва дозволяють виготовляти до 100 одиниць на місяць. «Проте цей розрахунок дуже індивідуальний і змінний. Усе залежить від розмірів і складності замовленої моделі», – говорить Косенко.
Наразі компанія не потребує інвестицій, але шукає покупців. «Потрібний вихід на фонди чи волонтерські організації, які забезпечують аеророзвідників», – розповідає засновниця.
SIGMA

Це комплекс дистанційного обстеження замінованих територій. Проєкт розроблений Українською національною асоціацією з гуманітарного розмінування. Мета – створення мапи обстеженої території, на основі об’єднання даних від датчиків і пристроїв, встановлених на БпЛА.
Комплекс слугує лише для моніторингу та створення мапи. Саме розмінування й очищення здійснюється саперами, але на кожному етапі вони покладаються на дані, зібрані рішенням. «У кожного приладу буде автономне програмне забезпечення, яке проводить обстеження території та видає інформацію. Наше завдання – поєднати ці дані та провести інтерпретацію», – пояснює представник асоціації Олександр Мніщенко.
У комплекс входитимуть чотири дрони з датчиками, які ще мають пройти сертифікацію. Зараз для розробки рішення потрібно майже $1,5 млн. Першочергово команда шукає $1,062 млн для закупівлі необхідного обладнання. «Там єдина розробка – створення програмного забезпечення, яке поєднує всі дані в єдину програму. Для неї все підготовлено. Програмісти сидять, чекають, коли приїде обладнання. Тому що воно повинно пройти сертифікацію для точності визначення», – зазначає Мніщенко.
Efarm Pro

Компанія з 2016 року розробляла автоматизовані рішення для аграрного сектору. Нині створила вже другу технологію для гуманітарного розмінування. Це робот, здатний сканувати потенційно заміновану ділянку. Він вміє виявляти міни, допомагає прокласти безпечний шлях та очищує поле від чагарників. Рішення створене для супроводу саперів на небезпечній замінованій території через польові зарослі.
«Ця технологія створить безпечні умови для розмінування. Маємо думати насамперед, як захистити людину та поліпшити її роботу при проведенні розмінування. Робот зручний у перевезенні. Його можна просто завантажити в автівку й легко привезти на місце проведення інженерно-саперних робіт», – стверджує засновник компанії Efarm Pro Олександр Приходченко.
Свою першу технологію – автоматизовану машину для розмінування сільгоспземлі – компанія почала розробляти з початком повномасштабної війни спільно із Заводом Кобзаренко. «Народний розміновувач» зробили на основі шасі трактора Т-156. Він оснащений системою безпілотного управління та може розміновувати територію за попередньо заданим маршрутом. Завдяки системі точного землеробства відстань між смугами розмінування становить лише 2 см. Машина може очищати до 2000 кв. м на годину.
Технологію вже протестовано на полігоні в Київській області, тепер вона проходить сертифікацію. «На продукт уже є попит серед аграріїв, адже понад 470 000 га полів заміновано. Тому для безпечної роботи в полі фермерам потрібно використовувати технологію дистанційного управління. Ми вже маємо передзамовлення», – зауважив Приходченко.
За його словами, зараз на ринку відсутня компактна спеціалізована техніка для потреб попереднього сканування сільгоспземлі. «Є аналоги, але їхня вартість упʼятеро вища», – говорить спікер. У планах – виготовляти до 20 одиниць на місяць.
Поки що компанія орієнтується лише на український ринок. Зараз компанія готова залучити в новий проєкт $298 000, інвесторам пропонує 10% від прибутку.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: editor@mind.ua.