Турецький сегмент управління російським «тіньовим» флотом: плюс 11 нових гравців цьогоріч
«Активовані» нинішнього року турецькі оператори управляють 47 танкерами

Туреччина належить до числа юрисдикцій, з яких здійснюється оперативне управління російським «тіньовим» флотом танкерів. Хоча турецькі компанії помітно поступаються операторам з ОАЕ, Китаю та Індії за обсягами перевезень, вони управляють потужним флотом і продовжують утримувати свою частку. Цьогоріч до обслуговування російського експорту нафти та нафтопродуктів долучилися 11 нових гравців зі стамбульською пропискою. Mind дослідив, яким флотом управляють нові турецькі оператори, котрі допомагають росії обходити режим цінової стелі.
Російський «тіньовий» флот налічує декілька сотень танкерів, які спеціалізуються на перевезенні нафти та нафтопродуктів. За інформацією українського KSE Institute, який оперує даними консалтингового агентства Kpler, із січня 2023 року по червень 2024 року перевезення російської нафти здійснювали 307 «тіньових» танкерів, нафтопродуктів – 432. Ці судна виконали принаймні один рейс протягом вказаного періоду.
Безпосереднє управління флотом здійснюють компанії із суднового менеджменту (шип-менеджери), функціонал яких включає організацію та координацію морської операційної діяльності суден. Приблизно дві третини загального обсягу морського експорту російської нафти та нафтопродуктів обслуговують танкери, які експлуатують компанії – шип-менеджери з ОАЕ, Китаю та Індії. За підсумками 2023 року частки операторів із цих юрисдикцій становили відповідно 44,4%, 12% і 10% усього обсягу перевезень. У цьому переліку Туреччина посіла п’яту позицію (6%) після Маршаллових островів (8,4%).
У ренкінгу 30 найбільших операторів минулого року сімка еміратських шип-менеджерів сумарно забезпечила перевезення 415 млн барелів російської нафти та нафтопродуктів, п’ять індійських і шість китайських компаній доправили відповідно 80 млн барелів і 68 млн барелів.
А ось четверта сходинка ренкінгу належить Туреччині. Серед 30 найбільших шип-менеджерів країну представляють три компанії – Beks Tanker Isletmeciligi AS, Beks Gemi Isletmeciligi ve Tic та Active Denizcilik ve Gemi. Торік танкери цих операторів сумарно перевезли 49 млн барелів.
Які турецькі компанії вперше почали перевозити російські вантажі у 2024 році?
Цьогоріч турецький сегмент управління російським «тіньовим» флотом проходить помітну трансформацію. Її проявом став початок діяльності 11 турецьких шип-менеджерів, які вперше почали обслуговувати експортні потоки російської нафти й палива. Перелік «активованих» цього року турецьких операторів наводить KSE. Mind визначив склад, особливості та операційну історію флоту, яким вони управляють.
Турецькі оператори танкерів, які вперше почали доправляти російські вантажі 2024 року
Компанія |
Загальна кількість танкерів |
Кількість нафтових танкерів |
Кількість танкерів-продуктовозів |
Onn Denizcilik Ve Danismanlik | 9 | 5 | 4 |
Sand Gemi Isletmeciligi AS | 9 | 3 | 6 |
Tokyo Gemi Isletmeciligi AS | 8 | 4 | 4 |
Cape Gemi Isletmeciligi AS | 7 | 2 | 5 |
Westanker Ltd | 6 | 6 | - |
Alpha Ship Management Ltd-Mai | 2 | 2 | – |
Bow Maritime Gemi | 2 | 2 | – |
FMG Denizcilik Sanayi ve Tic | 1 | 1 | – |
Crestwave Maritime Ltd | 1 | 1 | – |
Global Tankers Ltd- ABB | 1 | 1 | – |
Ordu Denizcilik ve Tic AS | 1 | 1 | – |
Загальна кількість | 47 | 28 | 19 |
Джерело: KSE Institute, Equasis
Всі нові турецькі шип-менеджери базуються у Стамбулі. При цьому трійка компаній із числа найбільших за кількістю суден – Tokyo Gemi Isletmeciligi AS, Sand Gemi Isletmeciligi AS та Cape Gemi Isletmeciligi AS – мають однакову юридичну адресу.
Нові турецькі гравці отримали в управління танкерний флот у 2023–2024 роках, головним чином – у І кварталі цього року. За даними галузевого ресурсу Equasis, нині вони управляють 48 суднами, зокрема 28 нафтовими танкерами та 19 танкерами-продуктовозами.
Значна частина цих танкерів відповідає ознакам «тіньового» флоту. По-перше, середній вік суден перевищує 18 років. По-друге, страхування міжнародної групи P&I клубів мають лише 19 танкерів (40% усього флоту), у тому числі 12 нафтових танкерів, 7 танкерів-продуктовозів.
Переважна більшість цього флоту активно транспортувала російські нафту та нафтопродукти, коли ними оперували попередні шип-менеджери. Що особливо важливо – значна частина танкерів доправляла російські вантажі після запровадження союзниками санкцій і обмежень щодо морського експорту російської нафти й нафтопродуктів (відповідно 5 грудня 2022 року та 5 лютого 2023 року).
Яким флотом нафтових танкерів управляють нові турецькі оператори?
Основу сегмента нафтових танкерів нових турецьких гравців формують афрамакси та суецмакси – 20 суден.
Привертає увагу доволі значна частка суецмаксів (середній дедвейт – 160 тис. тонн) – найбільших суден, якими оперують нові шип-менеджери. Таких суден – дев’ять, або 30% усього флоту. Зазвичай суецмакси експлуатуються на середніх і довгих маршрутах, зокрема між Європою та Азією через Суецький канал. В експортній логістиці російської нафти танкери цього типу доправляють вантажі із західних російських портів до Індії та Китаю.
Найбільша частина флоту представлена афрамаксами – 11 суден (дедвейт – до 120 000 тонн). Решта – нафтові танкери менших типів (дедвейтом менше 80 000 тонн).
Нафтові танкери, якими управляють нові турецькі оператори
Назва (номер IMO) | Дедвейт, тонн | Рік побудови | Прапор | Дата отримання в управління | Страхування P&I |
Westanker Ltd | |||||
Tyche 1 (9308077) | 150980 | 2006 | Панама | 22 лютого 2024 | + |
Daphne V (9321677) | 114523 | 2006 | Панама | 22 лютого 2024 | + |
Cauveri (9282508) | 113782 | 2005 | Панама | 22 лютого 2024 | + |
Oneiroi (9390587) | 105585 | 2008 | Панама | 22 лютого 2024 | + |
Horae (9413004) | 105419 | 2009 | Панама | 22 лютого 2024 | + |
Anaya (9326885) | 74997 | 2008 | Панама | 22 лютого 2024 | + |
Onn Denizcilik Ve Danismanlik | |||||
Ocean Thunder (9416422) | 164737 | 2009 | Панама | 23 лютого 2024 | + |
Southport (9408530) | 115462 | 2008 | Маршалові острови | 29 лютого 2024 | + |
Riverside (9412464) | 115445 | 2009 | Мальта | 29 лютого 2024 | + |
Pacific Sky (9408554) | 115395 | 2009 | Мальта | 29 лютого 2024 | + |
Fair Star (9396672) | 73723 | 2008 | Ліберія | 29 лютого 2024 | + |
Tokyo Gemi Isletmeciligi AS | |||||
Line (9291250) | 114880 | 2005 | Ґвінея-Бісау | 1 березня 2024 | - |
Main (9387255) | 110448 | 2008 | Барбадос | 1 березня 2024 | - |
Route (9281853) | 69714 | 2004 | Барбадос | 1 березня 2024 | - |
Pone (9306562) | 69523 | 2005 | Ґвінея-Бісау | 1 березня 2024 | - |
Sand Gemi Isletmeciligi AS | |||||
Life (9265756) | 115 583 | 2005 | Барбадос | 1 березня 2024 | - |
Rock (9288356) | 70753 | 2005 | Барбадос | 1 березня 2024 | - |
Unite (9308132) | 51000 | 2006 | Ґвінея-Бісау | 1 березня 2024 | - |
Bow Maritime Gemi | |||||
Kayseri (9292199) | 163 750 | 2005 | Панама | 16 травня 2024 | - |
Konya (9290373) | 163 750 | 2005 | Панама | 16 квітня 2024 | - |
Alpha Ship Management Ltd-Mai | |||||
Ijemo (9250737) | 151 736 | 2003 | Панама | 20 лютого 2024 | - |
Adebomi (9271573) | 150611 | 2004 | Панама | 20 лютого 2024 | - |
Cape Gemi Isletmeciligi AS | |||||
Next (9286023) | 72515 | 2004 | Ґвінея-Бісау | 1 березня 2024 | - |
Team (9292589) | 51000 | 2005 | Панама | 1 березня 2024 | - |
Crestwave Maritime Ltd. | |||||
Blue (9236353) | 165 293 | 2003 | Антиґуа і Барбуда | 7 лютого 2024 | - |
FMG Denizcilik Sanayi Ve Tic. | |||||
Mission (9231767) | 164 551 | 2002 | Антиґуа і Барбуда | 26 січня 2024 | - |
Global Tankers Ltd-Ab | |||||
Vision (9236016) | 149994 | 2003 | Антиґуа і Барбуда | 29 лютого 2024 | - |
Ordu Denizcilik Ve Tic AS | |||||
Evren (9430313) | 115948 | 2010 | Туреччина | 1 березня 2023 | + |
Джерела: Equasis, The International Group of P&I Clubs
Саме суецмакси являють собою найстарішу частину флоту – їх середній вік наближається до 20 років. Найстарішому суецмаксу Mission – 22 роки. При цьому строк експлуатації 20 років і більше мають п’ять танкерів цього типу. Примітно, що з дев’яти суецмаксів сім найстаріших не мають страхового покриття P&I.
До нинішньої зміни шип-менеджерів нафтовими танкерами управляли інші оператори з Туреччини, а також з ОАЕ, Греції, Мальти, Ірландії та Іспанії.
Найпоказовіший приклад становлять судна трьох нових компаній – Tokyo Gemi Isletmeciligi AS, Sand Gemi Isletmeciligi AS та Cape Gemi Isletmeciligi AS (які мають однакову юридичну адресу в Стамбулі). Вісьмома їхніми нафтовими танкерами до відповідних змін управляла Beks Tanker Isletmeciligi AS, одним – Beks Gemi Isletmeciligi ve Tic. Обидві компанії – вищезгадані турецькі шип-менеджери з числа 30 найбільших у світі за обсягами перевезення російських вантажів у 2023 році.
Деякі інші приклади демонструють «пакетну» передачу новим шип-менеджерам одразу декількох суден. Зокрема, Westanker Ltd управляє шістьма, а Onn Denizcilik Ve Danismanlik – п’ятьма нафтовими танкерами, якими раніше оперували відповідно еміратська Fractal Marine DMCC і турецька Denizcilik ve Gemi.
Майже весь отриманий новими турецькими гравцями флот активно перевозив російські вантажі після запровадження санкцій і обмежень. Наприклад, афрамакси Life та Line, якими раніше управляли відповідно Beks Tanker Isletmeciligi AS і Beks Gemi Isletmeciligi ve Tic., взагалі належать до числа найактивніших перевізників російської нафти й формують ядро російського «тіньового» флоту, раніше визначеного KSE.
Високою активністю також вирізняються інші танкери, приміром Kayseri та Konya, якими раніше оперувала турецька Besiktas Likid Tasimacilik. Ці суецмакси доправляли російські вантажі і до, і після запровадження санкцій. До речі, усі чотири зазначені судна транспортували вантажі з російських чорноморських портів.
Окрім Чорного моря, історія рейсів після запровадження санкцій охоплює всі інші російські експортні регіони – Балтійський, Далекосхідний і Арктичний. Наприклад, суецмакс Mission, яким раніше управляла ірландська Dylan Maritime 5 DAC, на початку січня доставив партію російської нафти з Мурманська до М'янми.
Скільки російської нафти перевезли танкери нових турецьких операторів у 2024 році?
Нафтові танкери нових турецьких гравців у січні – серпні 2024 року встигли доправити покупцям сумарно 26,7 млн барелів російської нафти. Перевезення розпочалися в січні, коли свої перші вантажі доправили оператори Alpha Ship Management Ltd-Mai, Crestwave Maritime Ltd. та Onn Denizcilik Ve Danismanlik, свідчать дані KSE.
Піковими місяцями стали березень і червень, коли було перевезено по 5 млн барелів. А найактивнішими перевізниками протягом перших восьми місяців року стали Alpha Ship Management Ltd-Mai та Westanker Ltd, які доправили відповідно 5,7 млн барелів і 5,6 млн барелів.
Як свідчить MarineTraffic, протягом двох останніх місяців суецмакси нових турецьких гравців обслуговували постачання російської нафти з Чорноморського, Балтійського й Арктичного регіонів. Зокрема, найстаріший суецмакс Mission декілька днів тому доправив вантаж із балтійського порту Усть-Луга в Індію. Tyche 1 нині транспортує партію нафти з балтійського Приморська, а Ijemo – з Новоросійська. Декілька суецмаксів обслуговують маршрут із Мурманська, зокрема Blue виконав такий рейс у вересні, Adebomi готується забрати вантаж, а Vision перебуває на шляху до цього порту.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].