«Дрон «Гамлєт» – феномен орського п***цу»: як народжуються назви української зброї – від гаражного «фану» до світових брендів
«Хай йому Грець», або Як зброярі тролять ворога назвами дронів, ракет і РЕБ
Класичний неймінг містить кілька етапів: аналіз (дослідження ринку, конкурентів, цільової аудиторії та цінностей бренду), генерацію ідей (створення варіантів назв), відбір (фільтрацію за критеріями відповідності бренду та його цілям), правову перевірку на унікальність і тестування (оцінку на фокус-групах).
Такий процес триває щонайменше кілька місяців і коштує чимало. Розробка назви нової торгової марки варіюється від $500 до $5000 залежно від складності завдання, рівня агентства та ринку. Повний брендинг – назва, логотип, фірмовий стиль тощо – може сягати понад $10 000.
Але в українських зброярів на старті зазвичай немає ані часу, ані грошей на класичний неймінг. Засновниками та топами компаній стають молоді технарі, які в «гаражах» починають створювати перші вироби. Маркетингові дослідження, фокус-групи та інші «правильні» штуки – для них розкіш і марна трата часу. Тож зазвичай назви народжувалися з фольклору, мемів та фронтових жартів. Втім деякі з них уже стають світовими брендами.
Mind зібрав нестандартні назви дронів, ракет, РЕБ та дослідив, як вони з’явилися. А також перевірив креативність ще одного безплатного джерела «натхнення» – штучний інтелект.
Дрони Vampire

Фото Mind
Дрон-бомбардувальник, розроблений українською компанією SkyFall. Vampire може нести до 16 кг боєзаряду чи іншого вантажу, підніматися до 400 метрів, має дальність польоту до 50 км (залежно від ємності акумулятора та ваги вантажу).
Дрони оснащені тепловізійними камерами, тому дієві вночі. Можуть скидати різні типи снарядів: термобаричні, кумулятивні, осколково-фугасні, що дає змогу вражати різні типи цілей. За що окупанти прозвали ці дрони «Бабою Ягою».
А назву Vampire підказали українські військові – ще у 2022 році. Їм постачали різні дрони на тестування.
Згодом захисники повернулися із запитом: «А можна нам ще вампірів?».
«Яких вампірів?», – спочатку не зрозуміли в компанії.
«Отих, що літають вночі та кошмарять п***рів». Так народилася назва зараз вже легендарного бренду Vampire.
Дрони P1-Sun

Фото Вloomberg
Цей дрон-перехоплювач компанія SkyFall почала виготовляти 2025 року. Він розроблявся за участі військових. Початково мав експлуатаційну швидкість – 300 км/год, згодом показник збільшили на 50%. Здатний підніматися на висоту до 5000 метрів.
Ймовірно, компанії доведеться перейменовувати свій виріб: дрон зі схожою назвою – P1Sun – раніше виготовляла BlueBird. Втім пілоти цих дронів уже трохи «відшліфували» назву та тролять один одного в соцмережах: «Підемо, покажу тобі Пісюна».
Дрони «Генерал Черешня»

Фото із сайту компанії gencherry.com
Однойменна компанія випускає лінійку FPV-дронів «Генерал Черешня» від 7 до 10 дюймів. Камікадзе мають тактичний радіус від 16 км до 20 км, максимальну швидкість – від 125 км/год до 150 км/год. Ці FPV піднімаються на висоту від 550 м до 1000 м і можуть бути оснащені різними типами камер: тепловійною, денно, сутінковою. Також компанія почала випускати зенітні дрони-перехоплювачі «Генерал Черешня AIR».
Назва походить від мелітопольського Telegram-каналу «Гнила Черешня». Його адміністратори використовували позивні «Генерал Черешня» та «Солдат Цибуля».
«Генерал Черешня» – це не просто назва, а символ спротиву та сили українського народу. Telegram-канал «Гнила Черешня» під час повномасштабного вторгнення став осередком об'єднання партизанського руху проти окупаційних сил. Завдяки інформаційній підтримці та діям партизан, було завдано значної протидії пропаганді ворога й дестабілізовано їхню діяльність. З часом на базі цієї ініціативи виник волонтерський рух, а згодом – і власне виробництво дронів», – пояснюють у компанії.
Дрони «Павук Допхіна»

Фото Мінцифри
Дрон «Павук Допхіна» розроблено інженерами 3 штурмової бригади та компанії Omnitech 2025 року. Він забезпечує надійний зв’язок для ударних БпЛА в тилу ворога, автономно фіксується на місцевості за допомогою алгоритмів штучного інтелекту.
«Допхін» – ігровий нікнейм полеглого побратима розробників. Дрон розроблений на честь нього – і вже несе відплату ворогам на відстані понад 50 км. Завдяки «Павуку» українські дрони з’являються там, де ворог їх не чекає. «Трійка» уже знищує ЗРК, логістику та інші пріоритетні цілі ворога за допомогою «Павука Допхіна», – розповідав міністр цифрової трансформації Михайло Федоров.
Ракета «Фламінго»

Фото Associated Press
Крилата ракета великої дальності «Фламінго» розроблена компанією Fire Point. Заявляється, що бойова частина ракети (1150 кг) більш ніж удвічі потужніша за американську Tomahawk, вага вибухівки якої становить 450 кг. Також у характеристиках вказується, що українська «Фламінго» перевищує Tomahawk за дальністю польоту: 3000 км проти 1600–2500 км (залежить від модифікації). І має крейсерську швидкість 850–900 км/год.
Як заявив у листопаді 2025 року на пресконференції компанії Fire Point речник Генерального штабу ЗСУ Дмитро Лиховій, Сили оборони вперше застосували українську крилату ракету FP-5 «Фламінго» навесні 2025 року. Він зауважив, що ракета має «великі заявлені тактико-технічні характеристики й великий потенціал розвитку». Але, за його словами, це все ще експериментальна зброя.
«Якщо у випадку дрона FP-1 ми відзначаємо значну ефективність, що була досягнута за роки масового використання та допрацювання, то, за висновками фахівців Генштабу, ракетодрону FP-5 ще слід пройти цей шлях», – зазначив Дмитро Лиховій.
Зараз існує дві версії виникнення назви «Фламінго». Першу озвучили журналісти Associated Press, яким було надано ексклюзивний доступ до одного з таємних виробництв Fire Point. Вони розповіли, що назва ракети з’явилася випадково – через заводську помилку: перші зразки були пофарбовані в рожевий колір.
Згодом генеральна директорка Fire Point Ірина Терех додала «фарб» до розробки. «Наші перші ракети були рожевими: пройшли всі випробування в такому кольорі. Але потім довелося змінити колір через вимоги маскування. Втім жінка, що відповідає за виробництво, досі на місці. Жіночий підхід до ракет. Ракеті, що здатна пролетіти 3000 км, не потрібна грізна назва», – розповіла Ірина Терех.
Морські дрони «Мамай»

Фото СБУ
Ударний безпілотний надводний апарат «Мамай» – власна технічна розробка СБУ. Маса бойової частини становить 450 кг. За заявами розробників, «Мамай» зі швидкістю 110 км/год є найшвидшим об'єктом у Чорному морі. По суті, це дрон-камікадзе: він знищується при атаці.
За легендою, назва пов'язана з улюбленим героєм голови Служби безпеки України Василя Малюка: легендарним українським козаком Мамаєм – символом вольниці, боротьби та незламності.
Василь Малюк офіційно не підтверджував цю легенду. Втім неодноразово розповідав, що в його кабінеті є картина: козак Мамай із бандурою сидить на черепах ворогів України. «Ось єдина перспектива, яку ми можемо запропонувати тим, хто напав на нашу землю», – наголошував голова СБУ.
РЕБ «Бабай»

Фото компанії
РЕБи «Бабай» компанія з однойменною назвою виготовляє з 2022 року. Наразі у виробника лінійка виробів, які працюють на 6–12 діапазонів. Системи мають функціонал автоматичного сканування та подавлення загроз.
Компанія не випадково стала використовувати ім’я казкового монстра.
«Потрібна була назва, яка б одразу стала зрозумілою кожному українцю. «Бабай» – це той, хто приходить у темряві й наганяє жах. Раніше це був персонаж казок, а тепер він став грізною реальністю для ворожих безпілотників», – пояснюють назву в компанії.
РЕБ «Грець»

Фото компанії
Компанія BlueBird почала виготовляти системи «Грець» у 2024 році. РЕБи (окопні, автомобільні та купольні) працюють у 2–5 діапазонах, захищаючи від FPV-дронів у радіусі до 70 м.
«Хай йому грець!», «Грець йому в печінку!», «Грець тобі в боки!» – стародавні прокльони-побажання. З давнини українці використовують слово «грець» – евфемізм для чорта, біса, дідька, щоб не вимовляти «ім’я» нечистої сили. Це побажання ворогу найгіршого чудово працює в назві РЕБ.
«Назву «Грець» придумав інженер, який запускав цей проєкт. Ця людина виявилася не тільки інженерно-геніальною, а ще й маркетингово-геніальною», – пояснює співзасновник BlueBird Валерій Зарубін.
Назви інших виробів компанії також мають фольклорне або мемне коріння: комплекс керування БпЛА «Віщун-К1», детектор дронів «Чуйка», «Бебрадрон», НРК-мінер «Бандура».
Креатив від ШІ
Mind попросив ChatGPT, Grok і Gemini створити яскраві назви для українських дронів, НРК та ракет, запропонувати слогани обґрунтування. Нейромережі видали десятки варіантів. Редакція вибрала найбільш влучні та цікаві.
- «Дрон Гамлєт: феномен орського п***цу». З п'єси «Гамлєт, або Феномен датського кацапізму» Леся Подерв'янського. FPV-дрон, що «філософськи» гасає над окопами, а потім – бум! – «бути чи не бути» для орка.
- «Дрон «Кобзар»: свобода – наше все, решта – ваше горе». Шевченківська тема свободи, має сильний культурний сенс та сучасне звучання.
- «Дрон «Чортів Пес»: не гавкає – прилітає». Мікс фольклору та сучасності. Пес у культурі – вірний, але кусючий. Легко запам’ятовується, має бойовий характер.
- «Ракета «Відсіч»: від***ться від нас!». Національна ідея від Леся Подерв'янського.
- «Ракета «Бандеробджілка»: ж-ж-ж… і нема проблем». Розвиває мем «Шалена бджілка». Поєднання слів створює ефект одночасно милої та загрозливої назви: ззовні ніби «маленька комашка», а по суті – високоточний інструмент помсти.
- «Ракета «Західний Експрес»: квиток в один кінець». Натяк на західну допомогу та незворотність процесу. Швидка доставка до кінцевої точки призначення – пекла.
- «НРК «Характерник»: повертаємо борги історично швидко». Козацький легендарний образ: невидимий, невразливий, фатальний для ворога.
- «НРК «Чугайстер»: дожене навіть тінь». Це міфологічний лісовий дух, захисник природи та людей. Назва підкреслює ідею робота-захисника, який діє приховано, але ефективно.
Креатив від ворога
Інколи кумедні та влучні назви можуть підказати російські медіа. Наприклад, останнім часом чиновники рф усе частіше побоюються вказувати реальні причини «негараздів» і посилаються на абстрактні «зовнішні фактори».

А втім, у запропонованій назві друге слово можна трохи скоротити.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].
















