Барокова вишуканість у «Мистецькому Арсеналі»
Чим дивують поціновувачів сучасні музичні театри

У сучасному музичному театрі переплелося безліч стилів і епох, представлених на європейських музичних сценах. Від барокових партитур Монтеверді, Перселла і Генделя до написаних пару місяців тому новинок наших сучасників-європейців. Наприклад, опери «Уроки любові та жорстокості» Джорджа Бенджаміна та камерної партитури «Тереза» Філіпа Майнца за романом Еміля Золя, які весною 2019-го йтимуть у Гамбурзі.
В Україні ж 12 жовтня на сцені «Мистецького Арсеналу» відбувся виступ молодих українських виконавців барокової музики. Виконувалися твори німецько-англійського композитора Георга Фрідріха Генделя. Заходу передував дводенний майстер-клас відомої далеко за межами України сопрано Ольги Пасічник.

Ольга Пасічник
На сором вітчизняних культурних інституцій, у наших державних оперних театрах навмисно і ретельно уникають барочного репертуару, Моцарта, Вагнера, сучасних партитур. А постановку опери або балету, що не приївся до нудоти, західного або українського автора можна вважати не просто сенсацією, а справжнім дивом.
Але винятки часом трапляються. Минулого сезону у Львові під схвальні відгуки критики були поставлені опери «Цвіт папороті» Євгена Станковича і «Дон Жуан» Моцарта. Яскравою подією музичного життя Одеси стала постановка балету «Долі» композитора Юлії Гомельської та балетмейстера Сергія Кона.
У країні вже зроблені й перші спроби ініціювати щось цікаве за межами державних сцен. У Києві рік тому молода організація Open Opera Ukraine випустила «Дидону і Енея» Генрі Перселла. Постановка стала справжньою подією для поціновувачів, враховуючи жалюгідний стан репертуарної політики державних музичних театрів у столиці. У провінції ситуація дещо краща. «Місія проекту – формувати нову культуру споживання музичного інтелектуального продукту через здійснення сучасних оперних постановок, розвиток аудиторії та професіоналізації молодих талантів», – кажуть в Open Opera Ukraine. На підтвердження – ще одна барокова партитура: «Ацис і Галатея» Генделя, постановка якої проходить за підтримки Українського культурного фонду.
В «Арсеналі» молоді українські вокалісти винесли на суд слухачів вісім арій з «Ациса і Галатеї», постановка якої намічена агентством Open Opera Ukraine на весну наступного року. Загалом виконали 12 номерів: крім фрагментів «Ациса і Галатеї» у програмі була й інша музика придворного композитора англійського короля.

Виконавці вокальних партій у «Мистецькому Арсеналі»
Варто відзначити гідне звучання інструментального супроводу і власне інструментальних номерів. У концерті були використані п'ять інструментів: два клавесина – Наталя Фоменко і Ольга Шадрина-Личак; дві скрипки – Артемій Куцан і Кирило Шарапов, і віолончель Ігоря Пацовського. За мінімуму репетицій – два-три дні – музиканти показали відмінну зіграність і прекрасну барочну манеру.
Арії з опер «Ацис і Галатея», «Аріодант» і кантати «Il delirio amoroso» співали сопрано Мар'яна Боднар, Дар'я Новицька, Олена Арбузова, Ганна Твердова, Катерина Левицька, тенори Дмитро Алтухов, Сергій Колесник, баси Євген Дундук, Ігор Воронка і Євген Рахманін. Молодим вокалістам є ще над чим працювати. Але до прем'єри є час.
Найбільше присутнім запам'яталася Ганна Твердова. І хоча бароковою її манеру співу назвати складно, виступ залишив дуже приємне враження. Співачці властива хороша вокальна і сценічна культура. У грудні минулого року Ганна стала лауреатом першої премії у Львові на Першому Всеукраїнському конкурсі імені Василя Сліпака.
Після виступу Mind поспілкувався з виконавицею.

Ганна Твердова
– Пані Ганно, розкажіть про себе.
– Я народилася в Криму, навчалася в музичному училищі в Сімферополі, два роки в Дніпропетровській консерваторії ім. М. Глінки, потім у Києві, в музичній академії. Закінчила в класі Олександра Миколайовича Дяченка магістратуру і нещодавно поступила до асистентури.
– Ваш спів не відповідав прийнятій в наших театрах італійсько-російські манері вокалу. Як ви досягли подібного благородного стилю?
– Спасибі моєму педагогу, який дуже багато вкладає в студентів. І у нас у класі прекрасний концертмейстер Наталя Королько. Ми співаємо в будь-якому стилі, чи то італійська опера ХІХ століття, бароко, чи щось ще. І звичайно, хоча було мало часу, заняття з Ольгою Ігорівною дали нам багато.
– Ви ще брали майстер-класи?
– Так, це були барокові навички в класі Марії Кир років зо три тому в нашій академії (аргентинська співачка, виконує барокову музику, вчилася і живе в Швейцарії. – Авт). Нещодавно цікавий досвід я отримала на конкурсі в Латвії, де мені присудили другу премію. Він проходив у Вентспілсі, а потім відбувся Гала-концерт в Ризькій опері. На конкурсі Сліпака мене помітила Оксана Линів, і я брала участь у проекті LvivMozArt.
– Які ваші плани на майбутнє? Ви хочете зв'язати себе з бароковим співом?
– Для мене це новий досвід, сьогодні я співала чоловічу партію, це цікаво.
– Що ви думаєте про оперний репертуар?
– Мені здається, можна додати до репертуару оперу Гаетано Доніцетті «Дон Паскуале», більше партій з опер Россіні.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].