Людина тижня: що залишив по собі Карл Лагерфельд
Чому він – найвідоміший модельєр у світі

Нинішній тиждень для світу моди розпочався із сумної новини – у вівторок, 19 лютого, у віці 85 років пішов з життя модельєр Карл Лагерфельд. Причиною став рак підшлункової залози: Лагерфельд помер у лікарні, куди був госпіталізований за день до цього. По собі модельєр залишив величезні статки, цілу бібліотеку і декілька модних будинків (Chanel і Fendi, а також власний бренд Karl Lagerfeld), яким після його смерті пророкують кризу.
Mind розповідає, чим запам'ятався Карл Лагерфельд людству і які досягнення ще довго будуть синонімом цього імені.
Гроші
Особисті статки Карла Лагерфельда оцінюють по-різному: від 300 до майже 500 млн євро. Це був один з найбагатших модельєрів в індустрії, його щорічний дохід в останні кілька років становив близько 50 млн євро. Крім того, кутюр'є часто співпрацював з іншими брендами, робив колаборації, а також продавав різні аксесуари, які відмінно розходилися серед його шанувальників: наприклад, комплект олівців Karlbox коштував $2850. Також він заробляв на своєму видавництві L7.
Головне питання сьогодні – кому відійдуть гроші Лагерфельда після його смерті: у нього ніколи не було дружини і дітей. Єдиний партнер – Жак де Башер – помер у 1989 році, після чого кутюр'є не заводив відкритих романтичних стосунків. У пресі навіть висловлювалися сміливі припущення, що головним спадкоємцем статків Лагерфельда стане його кішка Шупетт, яку він неймовірно любив і всюди брав із собою. Але за французькими законами це неможливо. Тому, швидше за все, частина коштів може відійти 11-річному хрещенику, який часто супроводжував модельєра на подіумі.
Chanel
Головне досягнення Лагерфельда – Chanel. Модний будинок, заснований ще 1909 року, в середині минулого століття переживав кризу: після смерті Коко Шанель він втратив свою актуальність, одяг бренду перестав бути «модним». Лагерфельд став креативним директором Chanel у 1983 році, встигнувши до цього попрацювати з П'єром Балмейном, а також випустити кілька колекцій для Chloe і Fendi.
Його прихід у Chanel відчутно підбадьорив модний будинок. Лагерфельд не став відмовлятися від відомих речей на кшталт твідового жакета, а лише оновив його, додавши свіжих елементів. Те ж стосується і сумок компанії, які почали випускати в різних кольорах. У результаті за кілька років він зумів повністю оживити Chanel і зробити модний будинок знову «модним».
А в останні роки Карл Лагерфельд і поготів став законодавцем головних показів – шоу від Chanel вважалися чи не найстильнішими й незвичайними. Наприклад, у 2014 році для показу побудували супермаркет, у 2015-му моделі вийшли на «страйк», у 2016-му, щоб показати круїзну колекцію бренду, Лагерфельд повіз усіх на Кубу, а в березні 2017-го моделі дефілювали навколо величезної ракети. Кожне таке шоу коштувало мільйони доларів, що надзвичайно дорого (з урахуванням того, що Chanel проводить кілька показів щорічно), але модний будинок охоче віддавав гроші – колекції Лагерфельда приносили значно більше.
Виручка Chanel у 2018 році склала $9,6 млрд. Кращим за цей результатом можуть похвалитися лише дві компанії – Louis Vuitton і Gucci (понад $10 млрд у кожної). При цьому Chanel – незалежний будинок моди, тоді як Louis Vuitton входить до групи LVMH, а Gucci – частина холдингу Kering. Саме Лагерфельд зумів вивести Chanel у топ найдорожчих люксових брендів: його оцінюють у $20 млрд, дорожчий лише Louis Vuitton – $28 млрд.
ЗМІ пророкують, що тепер у Chanel можуть виникнути ті самі проблеми, що і 40 років тому – велика креативна криза. На місце Лагерфельда потрібно знайти людину, яка зможе не змарнувати всі минулі напрацювання і при цьому підтримуватиме компанію в тонусі.
Fendi
Лагерфельд – приклад того, як одна людина може на все життя пов'язати своє ім'я з одним брендом. У Fendi він прийшов 1965 року й відтоді очолював італійський будинок моди. Як і у випадку з Chanel, йому вдалося домогтися серйозних успіхів у популяризації бренду, але багатьом він запам'ятався з іншої причини – хутро.
Бренд Fendi завжди славився колекціями шуб, і Лагерфельд підтримував цю традицію до останнього. Коли на початку нульових організації із захисту тварин почали докоряти йому використанням натурального хутра, він не припинив цього робити і прямо заявив, що не збирається робити цього в майбутньому. А коли в 2018-му будинок моди Fendi все ж таки відмовився від виробів із хутра (шуби робитимуть лише на замовлення для приватних клієнтів), Лагерфельд заявив, що причиною послужив не тиск природоохоронних організацій, а падіння попиту – якби не цей фактор, він би продовжив створювати хутряні вироби.
Хто замінить Лагерфельда, у Fendi поки не коментують.
Захоплення
Однією з найбільших пристрастей Лагерфельда були книги. За деякими даними, його особиста бібліотека складає близько 300 000 томів. Що з ними станеться після смерті власника – невідомо. У Лагерфельда навіть є власне видавництво L7, яке видає книги про мистецтво, моду тощо.
Ще одним хобі модельєра була фотографія.
Також Лагерфельд – один із затятих прихильників створення культу супермоделей, який зародився ще в минулому столітті. Серед найяскравіших зірок того часу були Сінді Кроуфорд і Клаудія Шиффер, а однією з останніх «фавориток» Карла стала модель і актриса Кара Делевінь. Модельєр активно підтримував супермоделей, запрошував їх на покази Chanel і Fendi, робив їх обличчями брендів і знімав у рекламних кампаніях.
Але багатьом найбільше запам'ятається образ самого Лагерфельда. Великі чорні окуляри на все обличчя, які він майже ніколи не знімав, зачіска «хвіст», єдиний стиль в одязі. Жоден дизайнер у світі не має настільки усталеного образу, як Карл Лагерфельд.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].