Людина тижня: що залишив по собі Карл Лагерфельд

Людина тижня: що залишив по собі Карл Лагерфельд

Чому він – найвідоміший модельєр у світі

Цей матеріал також доступний російською
Людина тижня: що залишив по собі Карл Лагерфельд
Фото: Flickr

Нинішній тиждень для світу моди розпочався із сумної новини – у вівторок, 19 лютого, у віці 85 років пішов з життя модельєр Карл Лагерфельд. Причиною став рак підшлункової залози: Лагерфельд помер у лікарні, куди був госпіталізований за день до цього. По собі модельєр залишив величезні статки, цілу бібліотеку і декілька модних будинків (Chanel і Fendi, а також власний бренд Karl Lagerfeld), яким після його смерті пророкують кризу.

Mind розповідає, чим запам'ятався Карл Лагерфельд людству і які досягнення ще довго будуть синонімом цього імені.

Гроші

Особисті статки Карла Лагерфельда оцінюють по-різному: від 300 до майже 500 млн євро. Це був один з найбагатших модельєрів в індустрії, його щорічний дохід в останні кілька років становив близько 50 млн євро. Крім того, кутюр'є часто співпрацював з іншими брендами, робив колаборації, а також продавав різні аксесуари, які відмінно розходилися серед його шанувальників: наприклад, комплект олівців Karlbox коштував $2850. Також він заробляв на своєму видавництві L7.

Головне питання сьогодні – кому відійдуть гроші Лагерфельда після його смерті: у нього ніколи не було дружини і дітей. Єдиний партнер – Жак де Башер – помер у 1989 році, після чого кутюр'є не заводив відкритих романтичних стосунків. У пресі навіть висловлювалися сміливі припущення, що головним спадкоємцем статків Лагерфельда стане його кішка Шупетт, яку він неймовірно любив і всюди брав із собою. Але за французькими законами це неможливо. Тому, швидше за все, частина коштів може відійти 11-річному хрещенику, який часто супроводжував модельєра на подіумі.

Chanel

Головне досягнення Лагерфельда – Chanel. Модний будинок, заснований ще 1909 року, в середині минулого століття переживав кризу: після смерті Коко Шанель він втратив свою актуальність, одяг бренду перестав бути «модним». Лагерфельд став креативним директором Chanel у 1983 році, встигнувши до цього попрацювати з П'єром Балмейном, а також випустити кілька колекцій для Chloe і Fendi.

Його прихід у Chanel відчутно підбадьорив модний будинок. Лагерфельд не став відмовлятися від відомих речей на кшталт твідового жакета, а лише оновив його, додавши свіжих елементів. Те ж стосується і сумок компанії, які почали випускати в різних кольорах. У результаті за кілька років він зумів повністю оживити Chanel і зробити модний будинок знову «модним».

А в останні роки Карл Лагерфельд і поготів став законодавцем головних показів – шоу від Chanel вважалися чи не найстильнішими й незвичайними. Наприклад, у 2014 році для показу побудували супермаркет, у 2015-му моделі вийшли на «страйк», у 2016-му, щоб показати круїзну колекцію бренду, Лагерфельд повіз усіх на Кубу, а в березні 2017-го моделі дефілювали навколо величезної ракети. Кожне таке шоу коштувало мільйони доларів, що надзвичайно дорого (з урахуванням того, що Chanel проводить кілька показів щорічно), але модний будинок охоче віддавав гроші – колекції Лагерфельда приносили значно більше.

Виручка Chanel у 2018 році склала $9,6 млрд. Кращим за цей результатом можуть похвалитися лише дві компанії – Louis Vuitton і Gucci (понад $10 млрд у кожної). При цьому Chanel – незалежний будинок моди, тоді як Louis Vuitton входить до групи LVMH, а Gucci – частина холдингу Kering. Саме Лагерфельд зумів вивести Chanel у топ найдорожчих люксових брендів: його оцінюють у $20 млрд, дорожчий лише Louis Vuitton – $28 млрд.

ЗМІ пророкують, що тепер у Chanel можуть виникнути ті самі проблеми, що і 40 років тому – велика креативна криза. На місце Лагерфельда потрібно знайти людину, яка зможе не змарнувати всі минулі напрацювання і при цьому підтримуватиме компанію в тонусі.

Fendi

Лагерфельд – приклад того, як одна людина може на все життя пов'язати своє ім'я з одним брендом. У Fendi він прийшов 1965 року й відтоді очолював італійський будинок моди. Як і у випадку з Chanel, йому вдалося домогтися серйозних успіхів у популяризації бренду, але багатьом він запам'ятався з іншої причини – хутро.

Бренд Fendi завжди славився колекціями шуб, і Лагерфельд підтримував цю традицію до останнього. Коли на початку нульових організації із захисту тварин почали докоряти йому використанням натурального хутра, він не припинив цього робити і прямо заявив, що не збирається робити цього в майбутньому. А коли в 2018-му будинок моди Fendi все ж таки відмовився від виробів із хутра (шуби робитимуть лише на замовлення для приватних клієнтів), Лагерфельд заявив, що причиною послужив не тиск природоохоронних організацій, а падіння попиту – якби не цей фактор, він би продовжив створювати хутряні вироби.

Хто замінить Лагерфельда, у Fendi поки не коментують.

Захоплення

Однією з найбільших пристрастей Лагерфельда були книги. За деякими даними, його особиста бібліотека складає близько 300 000 томів. Що з ними станеться після смерті власника – невідомо. У Лагерфельда навіть є власне видавництво L7, яке видає книги про мистецтво, моду тощо.

Ще одним хобі модельєра була фотографія.

Також Лагерфельд – один із затятих прихильників створення культу супермоделей, який зародився ще в минулому столітті. Серед найяскравіших зірок того часу були Сінді Кроуфорд і Клаудія Шиффер, а однією з останніх «фавориток» Карла стала модель і актриса Кара Делевінь. Модельєр активно підтримував супермоделей, запрошував їх на покази Chanel і Fendi, робив їх обличчями брендів і знімав у рекламних кампаніях.

Але багатьом найбільше запам'ятається образ самого Лагерфельда. Великі чорні окуляри на все обличчя, які він майже ніколи не знімав, зачіска «хвіст», єдиний стиль в одязі. Жоден дизайнер у світі не має настільки усталеного образу, як Карл Лагерфельд.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті