Музей кіно: трактор авангарду, патефон Сталіна та кіннота Малевича
Які історичні та культурні підтексти можна побачити в експозиціях про кінематограф 1920-х

На двох поверхах Довженко-Центру відкрився оригінальний музей, покликаний занурити відвідувачів у атмосферу авангардного українського кіномистецтва 1920-х років, розкривши феномен ВУФКУ – Всеукраїнського фотокіноуправління, що об'єднало студії Одеси, Ялти і Києва. ВУФКУ називали «українським Голлівудом», воно проіснувало з 1922 по 1930-ті. У ті роки національна кінопродукція поставлялася до Німеччини, Франції, Нідерландів, Великобританії, США та Канади. Тут були зняті такі шедеври, як «Людина з кіноапаратом» (1929) Дзиґи Вертова і «Земля» (1930) Олександра Довженка, що змінили напрямок розвитку світового кіно. Mind побував у новому музеї та розповідає, заради яких експозицій варто спланувати похід туди.
Музей як арт-атракціон
На першому поверсі музею красується легендарний трактор СХТЗ 15/30 – «зірка» українського кіно того часу. Автори експозиції вважають його головним символом національного кінематографа. Піар-менеджер музею Марія Шевченко розповіла Mind: «Цей трактор нам надав у користування Музей КПІ. Доправляли його на спеціальній платформі кілька годин, вона рухалася зі швидкістю 2 км/год».

Головна оригінальність музею полягає в тому, що він оформлений як арт-простір і, в першу чергу, робить на глядача естетичний вплив: поруч із трактором можна знайти стильно оформлені стенди з моніторами, що демонструють хроніку і уривки з фільмів.
На другому поверсі розташувалися кілька масштабних арт-інсталяцій, що розповідають про минуле через незвичні образи. «У нас простір-трансформер, де головне – образи, конструкти, стереотипи, явища, феномени, які було відображено в кіно. Призначення цих арт-об'єктів – стати простором для комунікації та взаємодії», – зазначила Олена Гончарук, керівник Музею кіно.
Кіннота з кадру перескочила в живопис
Вражає «двоповерхова» конструкція, присвячена творчості Олександра Довженка. Вона немов ілюструє шлях майстра – у верхньому «ярусі» йдуть його картини в режимі онлайн. Ефектно виглядає і Стіна афіш, де розвішано кольорові оригінали «постерів», присвячених фільмам 1920-х років.

Афіша «Людини з кіноапаратом» – шедевр на рівні з фільмом: жіночі ніжки крокують по перевернутій стіні хмарочоса. Художник-супрематист Казимир Малевич, який наприкінці 20-х минулого століття викладав і жив у Києві, писав про цю стрічку: «Я виявив у «Людині з кіноапаратом» величезну кількість елементів (кадрів) кубофутуристичного ґатунку».

А автор цього матеріалу в Музеї кіно виявив, що візуальне рішення знаменитого полотна Малевича «Скаче червона кіннота» (1928–1932), де крихітні вершники долають супрематичну площину, узято з кадру фільму ВУФКУ про Кінармию.

Малевич захоплювався теорією четвертого виміру і по-простому пояснював її так: «Як художник-споглядач я розміщую своє око по той бік трьох вимірів, у четвертому». Четвертий вимір – це уява, яка символізує очі художника. Або оператора, якщо йдеться про кіно. Дзиґа Вертов так і назвав свій фільм 1924 року – «Кінооко». У ньому вперше народився знаменитий на весь світ образ – око оператора, яке видніється через об'єктив. Звісно, «Кінооко» з'являється і в стрічці «Людина з кіноапаратом».
У музеї стало зрозуміло: авангардний живопис «перетікав» у фільми, а кіно, у свою чергу, збагачувало новий живопис. Вертов розробляв поетичну «абсолютну кіномову» (як він сам зазначив у титрах): у кадрі змінюються образи, ракурси і революційний монтаж – «Людина з кіноапаратом» і через 90 років виглядає як просунутий відеокліп.
Тут доречно згадати, що фільм «Земля» Довженка розлютив Йосипа Сталіна епізодом, де селяни «ходять до вітру» в радіатор, аби завести трактор, який заглух посеред поля. Але це не завадило картині завоювати низку винагород і стати поворотним явищем у кіномистецтві.
Вибух «червоного креативу»
У ВУФКУ активно залучали до роботи письменників, журналістів, драматургів, фотографів і художників-декораторів. Як сценаристи тут працювали літературні гранди – Микола Бажан, Володимир Маяковський, Ісаак Бабель. Останній написав сценарій за своїми «Одеським розповідями» для фільму «Беня Крік». Маяковський двічі приїжджав в Україну: в 1922 і в 1927 роках. ВУФКУ замовило поетові 10 сценаріїв, але екранізувати вдалося лише два, та й то дитячих: «Троє» і «Октябрюхов і Декабрюхов»: Маяковський і для ВУФКУ виявився занадто новаторським.
У Музеї розповіли, що в жанровому плані перші стрілялки (вестерн) – про революційну боротьбу на сході – теж було знято тут – це «Алім» Георгія Тасіна за сценарієм Миколи Бажана. Алім Айдамак – справедливий розбійник – легенда кримськотатарського народу. Можна сказати, що «Алім» став предтечею «Білого сонця пустелі».
Екзотично в Музеї кіно виглядає історія створення втраченого фільму «Гонорея» (1927) – ця профілактично-художня стрічка мала запобігати розповсюдженню венеричних захворювань серед трудящих. Фільм агітував не користуватися послугами «жінок пониженої соціальної відповідальності» і вчасно звертатися до лікарів. Художники намалювали «розкадрування» цієї стрічки.
У фіналі – коридор терору
Від початку 1930-х Сталін згорнув бурхливу регіональну кінодіяльність, зосередивши всі сили в центрі – у Москві. У травні 1935 року генсек подарував Олександрові Довженку патефон – натяк на те, що відтепер він хоче бачити побільше музичних комедій. Цей патефон знаходиться в інсталяції під назвою «Червоний коридор терору». Простір червоного кольору, який звужується, можна розцінювати як метафору того, що держава в 1930-і заганяла кіномитців у жорсткі ідеологічні межі соцреалізму.

Але, треба зазначити, що спалах лівої авангардної творчості теж мав червоний колір і був просякнутий комуністичним пафосом тих років.

«Яке місце цього періоду в новітній українській ідентичності? Чи потрібна тут «декомунізація»? Чи коректно представляти національний комунізм 1920-х як своєрідну форму націоналізму, а український авангард – як суто естетичну систему, виносячи за дужки їх політичний сенс? Чи правильно покоління 1920-х нагороджувати тільки терміном «розстріляного відродження», ігноруючи очевидні і тривалі успіхи багатьох майстрів?» – ставлять автори експозиції справедливі запитання. І залишають їх відкритими.
Адреса: Музей Кіно (Довженко-Центр, Васильківська, 1)
Години роботи: 12:00–20:00
Вхідний квиток – 80 грн, пільговий – 50 грн; екскурсії по 100 грн, запис за тел.: 093 013 22 98.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].