Володимир Лерт: «Через 10 років ми всі будемо у віртуальних міні-окулярах і на автопілоті»
Режисер – про створення екологічно чистої комедії «Bitcoin Movie» й український Голлівуд

Вова Лерт закінчив кіношколу в Санта-Барбарі (штат Каліфорнія, США). Потім знімався в масовці, де познайомився з американськими акторами Ентоні Гопкінсом і Джорджем Клуні. Вбирав кіноестетику і секрети індустрії, оскільки був безпосереднім учасником знімального процесу. Незабаром майбутній режисер зрозумів, що краще «бути першим на селі, ніж другим у Римі» – і вирішив підкорювати український «всесвіт кіно». Одного разу на запрошення друга і колеги потрапивши до Києва, він закохався в це місто і вже не зміг з нього поїхати.
Знімав кліпи для гурту «Бумбокс», створив фільм «Відторгнення» з Сергієм Бабкіним та Богданом Ступкою в головних ролях. Володимир пишається знайомством з великим українським актором: саме Богдан Сильвестрович надихнув Лерта на зйомки стрічки «Мир вашому дому!», яка відкрила кінофестиваль «Молодість» три роки тому. Ступка збирав аншлаги в театрі імені Франка на виставі за п'єсою Григорія Горіна під назвою «Поминальна молитва», яка лягла і в основу кінокартини Володимира. Ступка запросив Лерта подивитися спектакль і хотів, щоб ця історія була відображена в кіноформаті. Коли дійшло до зйомок, актор вже сильно хворів, тому все склалося трохи інакше, ніж планувалося. Стрічка знімалася і вийшла в прокат з іншим актором в ролі Тев'є-молочника.
Під час карантину Вова Лерт з командою сценаристів працював над створенням нового фільму – «Bitcoin Movie», в якому перетинаються проблеми стихійних звалищ, цінності криптовалюти і сучасного мистецтва.
Чи правда, що кіноосвіта стає доступною кожному, чому війна – це наша природа, а люди хочуть дивитися свої рідні історії – про це Mind розмовляв з режисером Вовою Лертом.
– Що потрібно, щоб в Україні з'явився власний Голлівуд?
– Голлівудська освіта стає доступною кожному за мінімальні гроші. Це – будь-які підручники зі сценарної, режисерської та продюсерської справи.
Слід ставитися до сценарію так само серйозно, як ставляться до нього в Голлівуді, і у вас вийде дуже круте кіно. В цьому і є основний трюк. У Голлівуді робиться ставка на сценарій, а не лише на добре змонтований трейлер, щоб привернути людей в кінотеатри.
Я вірю в те, що освічені професіонали зможуть побудувати український Голлівуд, створюючи приголомшливі історії для глядачів. І за умови того, що у глядачів будуть гроші, щоб відвідувати кінотеатри і платити в інтернеті за онлайн-перегляд. Якщо це не битиме по кишені, народиться незалежна кіноіндустрія. Багато хто скаже, що це наївно, але я щиро вірю, що таке можливо.
– Ідея фільму «Мир Вашому дому!» за п'єсою Григорія Горіна народилася після знайомства і співпраці з Богданом Ступкою в проекті «Відторгнення», де також грав Сергій Бабкін. У театрі імені Івана Франка вистава про Тев'є-молочник йшла з аншлагами багато років поспіль. Ви бачили виставу. Чи складно було при створенні фільму абстрагуватися від побаченого в театрі?
– Саме так і було: я мав честь бути запрошеним на виставу «Тев'є-Тевель» самим Богданом Ступкою. Театр – це геть інше. Але і кіно, і театр об'єднані однією метою: розповісти історію глядачеві. Перед собою я ставив завдання донести те відчуття, яке у мене було після побаченого спектаклю. І судячи з відгуків кінокритиків і глядачів, нам це вдалося.
– Хотіли б ви попрацювати режисером в театрі?
– У театрі ніколи не працював. Я завжди був захоплений магією і можливостями кінематографа, але останнім часом у мене з'явилося бажання спробувати поставити театральну комедію.
– Якби зайшли на це поле, то з якою ідеєю/твором?
– Ще не знаю.
– Ваш новий фільм називається «Bitcoin Movie». Коли народилася ідея і якю, на ваш погляд, є цінність криптовалюти зараз?
– Фільм не про криптовалюту загалом, а про те, як хлопець шукає 100 біткойнів на звалищі. Це трошки інша пригода. Багато людей досі не знайомі з криптовалютами і не знають, як ними користуватися. Тому не підозрюють, що могли б казково розбагатіти.
Занадто багато я чув історій про те, як люди або втратили флешку, або викинули старий комп'ютер, а колись хтось їм заплатив біткойнами, які вони не сприйняли як щось справжнє. Знаю кілька таких прикладів. Відповідно, цю історію мені підказало саме життя. Так і народилася ідея сюжету нового фільму.
– Коли задумували цей фільм, на що орієнтувалися? Чи є вже в світовому кінематографі вагомі роботи на тему криптореальності? Кого хочете «переспівати» або «перевершити»?
– Створюючи кіно, перш за все, орієнтуєшся на почуття власного смаку, правди, досвіду тощо. Цей фільм не зовсім про криптовалюту, а скоріше про нещасного бідолаху, який шукає 100 біткойнів на звалищі.
– Ви також хочете зняти цю картину на біткойн-пожертвування підписників. І створили спеціальну платформу. Як цей механізм працюватиме?
– Ми хочемо зняти екологічно чисту комедію «Bitcoin Movie» за 100 біткойнів. А потім перемогти у безлічі кінофестивалів. Кожен глядач може стати учасником проекту, зробити donate і тим самим стати одним з продюсерів фільму.
– Поговоримо про аспект гідної фінансової винагороди в кіно. Чи дійсно якість акторської гри буде кращою, якщо оплата буде вища?
– В ідеалі так має бути. Але я точно знаю, що гроші – не мотивація. Особливо для художників. Якщо гроші – це мотивація, отже, це завжди буде погано.
– Кіно і життя. Такі стрічки, як «Зараження» Содерберга або сцени з «Джокера» стають пророчими. Тобто фантастика вже може сприйматися як те, що трапиться наступного тижня. Чому останнім часом в житті втілюються, здавалося б, ще вчора фантастичні або антиутопічні сюжети?
– Це ілюзія, що вони пророчі. Будь-яке повстання починається з однієї людини або групи людей. Повстання були, є і будуть. Тому «Джокер» – не пророчий фільм. Просто нам показують, як у сучасному світі люди божеволіють. Те ж саме можу сказати про епідемії. Отже будь-яка актуальність – теж ілюзорна. Все завжди актуально і здається пророчим, якщо пов'язано з нашими життями.
– До речі, про пророцтва і фантастику... В одному з ваших інтерв'ю три роки тому ви сказали, що людство досягне миру лише в разі нападу інопланетян, тобто якоїсь глобальної загрози. Інопланетяни, вважайте, вже напали... Пандемія зрівняла всіх. Чому до перемир'я далеко?
– На жаль, це природа людини. Перегляньте початкову сцену наукової фантастики «Космічна одіссея 2001 року» Кубрика. Війна – наша природа. Певною мірою це двигун прогресу, науки і, на жаль, економіки. Отже навіть у разі перемоги над інопланетянами людство незабаром може відновити війни.
– Як через десять років, на вашу думку, буде відображений у мистецтві (серед іншого, в кіно) 2020 рік? Як ви це бачите?
– Можу припустити, що це буде останнє десятиліття, коли люди ще не остаточно занурилися у віртуальну реальність. Через 10 років ми всі будемо в віртуальних міні-окулярах і на автопілоті.
– Можна докладніше, як ви собі уявляєте цей світ?
– Бачили фільм Стівена Спілберга Ready Player One («Першому гравцеві приготуватися»)? Приблизно так.
– Раніше люди змагалися за інформацію, тепер прагнуть від неї втекти. Інформації надто багато, вона всюди. Як має спілкуватися мистецтво, щоб бути почутим і затребуваним?
– Сучасному художникові краще б прочитати кілька книг з маркетингу, це допоможе просунути свої роботи в світі. Навіть не для того, аби займатися самому своїм власним просуванням, а просто щоб знати, як влаштований цей світ. І в потрібний момент зробити правильний вибір.
– Які книги за темою могли б порадити?
– Дерек Томпсон, «Хітмейкери».
– Що думаєте про свіжий тренд «антиглобалізації» в зв'язку з вірусом і переглядом пріоритетів. Кордони закриваються, кожна країна сама за себе. Чи буде в кіно більше національних ідентифікаторів? Або мистецтво так і залишиться зоною вільної творчості в гонитві за загальним «філософським каменем»?
– Гарне кіно завжди досліджуватиме вічні філософські теми. Але при цьому локальні фільми затребувані глядачем. Люди хочуть дивитися свої рідні історії. Фільмів стало така сила-силенна, що зараз саме час розвивати і покращувати якість створюваних історій на своєму ринку.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: editor@mind.ua.