На захисті наших прав: в яких інтернет-магазинах небезпечно купувати техніку
Спецпроект
Трансформації бізнесу

На захисті наших прав: в яких інтернет-магазинах небезпечно купувати техніку

Організація «Союз споживачів України» провела дослідження щодо дотримання законів України інтернет-магазинами

На захисті наших прав: в яких інтернет-магазинах небезпечно купувати техніку
Фото: Shutterstock

Всеукраїнська організація «Союз споживачів України» провела масштабне дослідження щодо дотримання законів України «Про захист прав споживачів» та «Про електронну комерцію» 20 найвідомішими інтернет-магазинами України, які продають технічно складні побутові товари з гарантійним талоном.

Експеримент проводився в період з грудня минулого року по березень цього. В ході дослідження були перевірені наступні інтернет-магазини: 

  • 27.ua
  • AKS
  • «Алло»
  • «Служба сервісу»
  • «Цитрус»
  • City.com
  • Comfy
  • Deshevshe.net
  • «Эльдорадо»
  • F.ua
  • «Фокстрот»
  • ITbox
  • «Мобіллак»
  • MOYO
  • Repka
  • «Розетка»
  • Skidka.ua
  • Stylus
  • «Телемарт»
  • ТТТ

Сама перевірка складалася з чотирьох етапів:під час першого в зазначених магазинах  було куплено 20 смартфонів. Далі відбувався аналіз розрахункових та супровідних документів, а також маркування на предмет відповідності вимогам чинного законодавства. Далі було здійснено спробу повернути придбаний товар відповідно до ст.9 закону України «Про захист прав споживачів».

За кожному з цих критеріїв магазини оцінювали за десятибальною шкалою, після чого було складено рейтинг інтернет-магазинів, де «зелене» – це добре, «жовте» – так собі, «червоне» – порушники законодавства України.

дослідження

(Фото: Союз споживачів України)

У процесі дослідження виявилося, що до інтернет-магазинів, у яких зробили контрольну закупку фахівці Союзу споживачів України, потрапило вісім юридичних осіб, сім фізичних осіб-підприємців та п’ять інтернет-магазинів, форму господарювання яких не вдалося встановити за розрахунковими документами, що видавалися разом із придбаними смартфонами.

дослідження

(Фото: Союз споживачів України)

Ще п’ять продавців взагалі не можна було ідентифікувати за розрахунковим документом. На їхніх «папірцях» було вказано назву доменного імені, яке подекуди навіть не відповідало сайту, де волонтери купували товар. З таким розрахунковим документом споживач не зможе захистити свої права, якщо виникнуть складнощі з поверненням товару чи отриманням гарантійних зобов’язань. Всі продавці, які видавали фіскальні чеки, були товариствами з обмеженою відповідальністю. Деякі з них видавали замість фіскальних чеків товарний чек, або накладну. Інколи продавці видавали псевдофіскальні чеки.

дослідження

(Фото: Союз споживачів України)

Разом з цим виникла проблема з порушенням маркування товару.

«Найбільш прикрий випадок, коли ми отримали товар, – смартфон Meizu, і його маркування не те що української, англійської букви не містило – тільки китайські. Та жодних позначок щодо проходження процедури відповідності. Зустрічалися й майже кримінальні випадки, коли споживача вводили в оману щодо проходження процедури оцінки відповідності. Наприклад, продукція, яка має відповідати технічному регламенту на радіообладнання, ідентифікована або промаркована як система УкрСЕПРО – система обов’язкової сертифікації, яка не поширюється на цей вид продукції. І все це поряд із позначками UA, UCRF, щоб імітувати, що продукція проходила первинні процедури щодо допуску на ринок», – йдеться в повідомленні.

Також дослідники натрапили на випадок, коли на маркуванні містилися незрозумілі позначки номенклатури. Строк придатності начебто дорівнював гарантійному строку, який мав би бути зазначений на фіскальному чеку. Фіскального чека продавець не видав, замість того вручив покупцю гарантійне свідоцтво без зазначення терміну дії.

дослідження

(Фото: Союз споживачів України)

Після була спроба повернути товар.

«Ми спробували суто офіційно повернути товар. В 15 магазинах процедура повернення товару пройшла без проблем. А з п’ятьма інтернет-магазинами в нас виникли серйозні проблеми. Нам вдалося повернути придбані смартфони лише зі скандалами та подекуди із залученням преси. Приміром, інтернет-магазин «Алло» повертав нам гроші кілька тижнів, а «Мобілак» – майже 2,5 місяця. Ми зустрічали цікаві випадки, коли за розрахунковими документами продавцем був один ФОП, а повертав гроші за тим самим рахунком зовсім інший ФОП. Як це можливо провернути, мені складно сказати», – розказав заступник голови правління ВГО «Союз споживачів України» Олег Цільвік.

Отже під час проведеного дослідження виявлено масові порушення законодавства щодо захисту прав споживачів, зокрема:

  1. в частині видачі фіскальних чеків під час продажу технічно складної побутової техніки;
  2. щодо наявності супровідних документів та маркування продукції відповідно до вимог чинного законодавства та Технічного регламенту радіообладнання;
  3. виконання вимог ст.9 Закону України «Про захист прав споживачів»;
  4. виконання вимог ст.7 Закону України «Про електронну комерцію» тощо. Зокрема, ця стаття передбачає, що суб’єкт господарювання на своїй сторінці в інтернеті має повністю ідентифікувати, хто веде господарську діяльність у цьому інтернет-магазині. У більшості випадків такої інформації на сайтах продавців ви не знайдете.

Раніше повідомлялося, що податківці за перші три місяці 2018 року нарахували 3,6 млн штрафів продавцям техніки.

Більше про особливості українських інтернет-магазинів читайте в матеріалі Mind «Чому Rozetka, Allo, Citrus опинилися в списку порушників законодавства».

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті