ОНОВЛЕНО: Відсьогодні в ЄС діють нові правила - Facebook, Google та Instagram вже «влетіли» на мільярдні штрафи
Конфіденційність користувачів на території Євросоюзу тепер захищена законодавстом

У п'ятницю, 25 травня, в Євросоюзі набуло чинності нове законодавство про захист даних – так звані Загальні правила захисту даних (GDPR – the General Data Protection Regulation).
Згідно з ним, усі інтернет-сервіси, які працюють на аудиторію в ЄС, зобов'язані змінити умови користування так, аби надати своїм користувачам більше інформації про те, як використовується їхня персональна інформація. Порушникам нових законів загрожують великі штрафи.
Facebook, Google, Instagram і WhatsApp вже отримали перші багатомільярдні позови за невиконання нових правил.
За кілька днів до запровадження GDPR великі соціальні мережі почали повідомляти своїм користувачам про це і попросили підтвердити згоду з новими правилами. У зв'язку з цією вимогою в перший день дії правил (сьогодні) було подано чотири скарги – на Google і їх операційну систему Android, на соцмережі Facebook і Instagram, а також на месенджер WhatsApp. Причина – так звана примусова згода.
Скарги полягають у тому, що компанії толком не пояснили користувачам, у чому полягає суть змін, або просто видавали нові правила GDPR за зміну внутрішніх правил конкретної мережі.
Сума вимог до Google становить 3,7 млрд євро, до решти трьох компаній – по 1,3 млрд євро.
BBC уточнює, як розібратися з листами від соцмереж про зміну умов. Варто шукати у них такі ключові слова:
«Дата-провайдери» (Data providers)
Ця фраза може згадуватися в розділі про те, яку інформацію збирають і як саме. Користувачам радять уважно читати деталі того, які їхні особисті дані збиратимуться третіми сторонами.
«Дані про місцеперебування» (Location data)
Новий закон чітко визначає, що дані місця, які користувач відвідує чи відвідував у минулому, – це його особиста інформація. А значить, сервіси зобов'язані повідомляти, як вони збираються таку інформацію використовувати, зокрема, для ідентифікації конкретних користувачів.
«Акт підтвердження» (Affirmative act)
У випадку, якщо потрібна згода, її слід дати через чітку, однозначну дію. Навʼязливі методи, коли сервіси автоматично вносили користувачів до своєї розсилки, якщо ті не зняли галочку в потрібному місці, тепер поза законом.
«Контролер» (Controller)
Користувачам за межами ЄС слід перевірити, де розташований онлайн-сервіс, яким вони користуються. Facebook нещодавно перевів мільйони своїх користувачів з-під контролю свого ірландського офісу, що означає, що ці користувачі більше не будуть захищатися новими правилами ЄС.
«Цілі» й «Отримувачі» (Purposes and Recipients)
Тут ідеться про те, хто саме користуватиметься вашими даними і з ким вони ними ділитимуться.
Виконувати GDPR повинен будь-який бізнес, незалежно від юрисдикції, в разі, якщо в роботі він використовує дані жителів Євросоюзу, а пряму дію він має в 28 країнах-учасницях. Важлива особливість GDPR полягає в тому, що новий регламент не оперує поняттям «громадянство» і захищає персональні дані всіх осіб, які перебувають на території ЄС.
ОНОВЛЕНО: Як прокоментувала Mind старший юрист ESQUIRES, адвокат Віта Шкарапута, основним декларативним положенням GDPR було посилення захисту персональних даних громадян ЄС.
«Віднині кожний громадянин ЄС має право знати: хто обробляє його персональну інформацію, з якою метою і має право вимагати видалити свої персональні дані (право «бути забутим»)», – підкреслила юрист.
Як вона зазначила, чимало українських компаній підпадає під дію GDPR: компанії, що експортують свої товари та послуги фізичним особам на території ЄС, в тому числі, інтернет-магазини, IT – компанії, що розробляють програмне забезпечення та ін.
«За невиконання положень Регламенту розмір штрафу може сягати 20 млн євро або до 4 % від загального річного обороту компанії за попередній фінансовий рік (залежно від того, яка сума є вищою)», – попередила Шкарапута.
Нагадаємо: незабаром користувачі зможуть самостійно контролювати персональні дані, які збирають технологічні компанії.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].