«Нафтогаз» оприлюднив рішення Стокгольмського арбітражу в частині анбандлінгу
Для відокремлення оператора ГТС тепер потрібна згода «Газпрому»

Однією з позовних вимог до Арбітражного інституту Торгової палати Стокгольма НАК «Нафтогаз України» було внесення змін до чинного контракту на транзит газу, які б дозволили НАК передати свої права та обов'язки за цим контрактом без письмової згоди російського «Газпрому» будь-якій третій особі, уповноваженій українською владою виконувати функції оператора газотранспортної системи (ГТС), йдеться у повідомленні на сайті НАК.
Як зазначається, про це йдеться у рішенні Арбітражного інституту Торгової палати Стокгольма, винесеному 28 лютого 2018 року, яке у частині, яка стосується питань анбандлінгу, оприлюднив НАК, – «зважаючи на значний суспільний інтерес до проблеми відокремлення оператора ГТС».
«На жаль, трибунал відхилив зазначені вимоги «Нафтогазу». Тепер, щоб здійснити відокремлення, «Нафтогаз» і новий оператор ГТС мають отримати згоду «Газпрому» на приєднання незалежного оператора до чинного контракту», – зазначають у НАК.
Як зазначається, така вимога мала б дозволити Україні зберегти транзит газу за чинним контрактом і одночасно провести відокремлення оператора ГТС.
«Така вимога була зумовлена положенням контракту, яке встановлює, що заміна договірної сторони (а отже, приєднання до контракту будь-якого незалежного оператора ГТС) вимагає згоди «Газпрому», яку неможливо отримати», – пояснили у «Нафтогазі».
Так, за інформацією НАК, отримання такої згоди є малоймовірним, враховуючи неодноразово оприлюднену позицію «Газпрому». Нехтуючи цією вимогою, «Нафтогаз» порушить контракт, на розірванні якого зараз наполягає «Газпром». Відтак, поставки газу до Європи можуть опинитися під загрозою, «Газпром» отримає потужний аргумент на підтримку будівництва «Північного потоку – 2», а Україна ризикує втратити транзит газу ще до кінця 2019 року.
Отже, негайне проведення відокремлення оператора ГТС вимагатиме або отримання письмової згоди «Газпрому» на приєднання до контракту нового оператора, або досягнення відповідних домовленостей з «Газпромом» про внесення відповідних змін до існуючого контракту. Жоден із цих варіантів не є досяжним.
Крім того, «Нафтогаз» просив трибунал підпорядкувати контракт обов’язковим вимогам українського законодавства, що регулює транспортування газу, включно з умовами доступу до української ГТС, затвердженими українським регулятором.
Нагадаємо: на початку липня 2018 року «Нафтогаз України» подав до Стокгольмського арбітражу позов з вимогою переглянути тариф на транзит за контрактом з ПАТ «Газпром».
Як писав Mind, Стокгольмський арбітраж 28 лютого прийняв остаточне рішення щодо спору між «Газпромом» і «Нафтогазом України» у межах контракту на транзит газу через територію України. По ньому «Газпром» має заплатити українській стороні $2,6 млрд за недостатні обсяги транзиту газу.
Чому Україні слід якомога швидше визначатися щодо своїх економічних і політичних пріоритетів, читайте у матеріалі Mind «Кармічна спадщина: як ГТС впливає на історію України».
Про те, що стоїть за позицією Дональда Трампа щодо «Північного потоку – 2», можна дізнатись з матеріалу Mind «Погаласували й розійшлися: чому реформа «Нафтогазу» знову опинилася в заручниках у великої політики».
Анбандлінг – це відокремлення діяльності з транспортування природного газу (діяльності оператора ГТС) від видобутку і постачання природного газу та електричної енергії.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].