«Нафтогаз» обіцяє до кінця січня-2019 розробити систему контрактів для анбандлінгу

«Нафтогаз» обіцяє до кінця січня-2019 розробити систему контрактів для анбандлінгу

Затягування анбандлінга з боку НАК може зірвати укладання нового довгострокового контракту на транзит російського газу через Україну

«Нафтогаз» обіцяє до кінця січня-2019 розробити систему контрактів для анбандлінгу
Фото: Shutterstock

Міжнародні партнери та представники «Нафтогазу України», «Укртрансгазу» та «Магістральних газопроводів України» (МГУ) 29 листопада в Брюсселі домовилися про спільний план дій щодо анбандлінгу (виділення з «Нафтогазу» діяльності щодо транспортування газу), повідомляє Інтерфакс-Україна. 

Про це йдеться у заяві Єврокомісії за підсумками зустрічі віце-президента Єврокомісії (ЄК) Мароша Шефчовича з главою МЗС України Павлом Клімкіним 5 грудня. 

«На основі узгодженого плану дій «Нафтогаз» зобов'язався розробити до кінця січня 2019 року в співпраці з МГУ необхідну систему контрактів (contractual framework) для створення сертифікованого оператора газотранспортної системи (TSO) відповідно до законодавства України і Третього енергетичного пакету», – сказано в заяві.

Згідно з нею, цю правову базу потрібно затвердити в перші місяці 2019 року, що вимагатиме активної участі Кабінету міністрів для забезпечення повного анбандлінга до 1 січня 2020 року.

Єврокомісія нагадала, що таку зустріч високого рівня була скликана після жовтневого спільного листа ЄК, Держдепартаменту США, Секретаріату Енергетичного співтовариства, Світового банку та ЄБРР, в якому було наголошено на актуальності анбандлінга.

Згідно із заявою, Шефчовіч привітав рішучу підтримку Клімкіним процеса анбандлінга, оскільки незалежний і надійний TSO є наріжним каменем майбутнього прозорого і ефективного газового ринку в Україні і кращою гарантією для гравців ринку брати участь у стійкому транзиті газу після 2019 року. Віце-президент також дав високу оцінку результатам зустрічі 29 листопада в Брюсселі про досягнення рішучого прогресу в процесі анбадлінга в найближчі місяці.

«Сподіваюся, що ця спільна мета і домовленість між українською стороною і ключовими стейкхолдерами – поворотний момент. Це надасть нову динаміку процесу і дозволить забезпечити плавну підготовку до створення нового TSO в Україні до січня 2020 року», – додав Шефчовіч.

У зв'язку з цим він оцінив конструктивну співпрацю «Нафтогазу», яка необхідна для своєчасного та ефективного виконання плану дій по анбадлінгу.

Віце-президент також запевнив у готовності ЄК сприяти цьому процесу в найближчі тижні і протягом всього 2019 року, оскільки він також є ключовим елементом тристоронніх газових переговорів з РФ.

«Їх успішний результат, а саме довгостроковий транзит газу через Україну в ЄС надійним і комерційно життєздатним способом, має першорядне значення для енергетичної безпеки ЄС», – заявив Шефчовіч.

Нагадаємо, погляди представників уряду України і керівництва «Нафтогазу» на процес анбандлінга розходилися, що гальмувало його практичну реалізацію. Глава правління НАК Андрій Коболєв заявляв, що розроблений компанією план анбандлінга дозволить завершити процес до 1 січня 2020 року, і наполягав на якнайшвидшому залученні міжнародного партнера до управління ГТС.

У той же час напередодні зустрічі високого рівня в Брюсселі директор секретаріату Енергетичного співтовариства (ЕС) Януш Копач (Janez Kopač) розкритикував позицію «Нафтогазу» в цьому процесі. За його словами, затягування анбандлінга з боку «Нафтогазу» може зірвати укладення нового довгострокового контракту на транзит російського газу через Україну, і ситуацію потрібно терміново вирішити.

Крім того, Копач закликав рішуче діяти, аби насамперед переконати партнерів у Брюсселі, Вашингтоні, Стокгольмі в перевагах української ГТС в порівнянні з «Північним потоком-2» та відсутності в України подвійних стандартів щодо норм 3-го енергопакету.

На думку директора секретаріату, головним сигналом цього міг би стати реальний анбандлінг, який би забезпечив сертифікацію нового оператора ГТС до кінця 2019 року, оскільки запропоновані «Нафтогазом» плани з цього питання є вже застарілими.

Також Копач заявив, що ЕС спільно зі Світовим Банком, МВФ і Єврокомісією наполягають на підписанні договору про передачу акцій між «Нафтогазом» і «Магістральними газопроводами України». На його думку, це потрібно зробити в першому кварталі 2019 року разом із відповідним рішенням Кабінету міністрів, щоб він набрав чинності з 1 січня 2020 роки без будь-яких додаткових умов.

Директор секретаріату ЕС впевнений, що часу на роботу на високому рівні над новою «дорожньою картою» немає, і «Нафтогаз» в змозі спільно з консультантами підготувати проект такого договору. Він додав, що ЕС готовий задіяти свої ресурси у разі, якщо термін підготовки перевищить два тижні, щоб встигнути підготувати проект до Різдва, а потім одразу розпочати розробку проекту нормативного акту уряду і вирішення всіх необхідних питань для сертифікації.

Раніше, наглядова рада НАК «Нафтогаз України» досягла згоди з наглядовою радою АТ «Магістральні газопроводи України»  щодо дорожньої карти співробітництва з метою повного і прозорого відокремлення функції оператора ГТС в Україні.

Про те, коли іноземних інвесторів зацікавить українська ГТС, читайте у матеріалі Mind «Чому західні інвестори не поспішають вкладатися в українську ГТС».

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло