«Нафтогаз» обіцяє до кінця січня-2019 розробити систему контрактів для анбандлінгу
Затягування анбандлінга з боку НАК може зірвати укладання нового довгострокового контракту на транзит російського газу через Україну

Міжнародні партнери та представники «Нафтогазу України», «Укртрансгазу» та «Магістральних газопроводів України» (МГУ) 29 листопада в Брюсселі домовилися про спільний план дій щодо анбандлінгу (виділення з «Нафтогазу» діяльності щодо транспортування газу), повідомляє Інтерфакс-Україна.
Про це йдеться у заяві Єврокомісії за підсумками зустрічі віце-президента Єврокомісії (ЄК) Мароша Шефчовича з главою МЗС України Павлом Клімкіним 5 грудня.
«На основі узгодженого плану дій «Нафтогаз» зобов'язався розробити до кінця січня 2019 року в співпраці з МГУ необхідну систему контрактів (contractual framework) для створення сертифікованого оператора газотранспортної системи (TSO) відповідно до законодавства України і Третього енергетичного пакету», – сказано в заяві.
Згідно з нею, цю правову базу потрібно затвердити в перші місяці 2019 року, що вимагатиме активної участі Кабінету міністрів для забезпечення повного анбандлінга до 1 січня 2020 року.
Єврокомісія нагадала, що таку зустріч високого рівня була скликана після жовтневого спільного листа ЄК, Держдепартаменту США, Секретаріату Енергетичного співтовариства, Світового банку та ЄБРР, в якому було наголошено на актуальності анбандлінга.
Згідно із заявою, Шефчовіч привітав рішучу підтримку Клімкіним процеса анбандлінга, оскільки незалежний і надійний TSO є наріжним каменем майбутнього прозорого і ефективного газового ринку в Україні і кращою гарантією для гравців ринку брати участь у стійкому транзиті газу після 2019 року. Віце-президент також дав високу оцінку результатам зустрічі 29 листопада в Брюсселі про досягнення рішучого прогресу в процесі анбадлінга в найближчі місяці.
«Сподіваюся, що ця спільна мета і домовленість між українською стороною і ключовими стейкхолдерами – поворотний момент. Це надасть нову динаміку процесу і дозволить забезпечити плавну підготовку до створення нового TSO в Україні до січня 2020 року», – додав Шефчовіч.
У зв'язку з цим він оцінив конструктивну співпрацю «Нафтогазу», яка необхідна для своєчасного та ефективного виконання плану дій по анбадлінгу.
Віце-президент також запевнив у готовності ЄК сприяти цьому процесу в найближчі тижні і протягом всього 2019 року, оскільки він також є ключовим елементом тристоронніх газових переговорів з РФ.
«Їх успішний результат, а саме довгостроковий транзит газу через Україну в ЄС надійним і комерційно життєздатним способом, має першорядне значення для енергетичної безпеки ЄС», – заявив Шефчовіч.
Нагадаємо, погляди представників уряду України і керівництва «Нафтогазу» на процес анбандлінга розходилися, що гальмувало його практичну реалізацію. Глава правління НАК Андрій Коболєв заявляв, що розроблений компанією план анбандлінга дозволить завершити процес до 1 січня 2020 року, і наполягав на якнайшвидшому залученні міжнародного партнера до управління ГТС.
У той же час напередодні зустрічі високого рівня в Брюсселі директор секретаріату Енергетичного співтовариства (ЕС) Януш Копач (Janez Kopač) розкритикував позицію «Нафтогазу» в цьому процесі. За його словами, затягування анбандлінга з боку «Нафтогазу» може зірвати укладення нового довгострокового контракту на транзит російського газу через Україну, і ситуацію потрібно терміново вирішити.
Крім того, Копач закликав рішуче діяти, аби насамперед переконати партнерів у Брюсселі, Вашингтоні, Стокгольмі в перевагах української ГТС в порівнянні з «Північним потоком-2» та відсутності в України подвійних стандартів щодо норм 3-го енергопакету.
На думку директора секретаріату, головним сигналом цього міг би стати реальний анбандлінг, який би забезпечив сертифікацію нового оператора ГТС до кінця 2019 року, оскільки запропоновані «Нафтогазом» плани з цього питання є вже застарілими.
Також Копач заявив, що ЕС спільно зі Світовим Банком, МВФ і Єврокомісією наполягають на підписанні договору про передачу акцій між «Нафтогазом» і «Магістральними газопроводами України». На його думку, це потрібно зробити в першому кварталі 2019 року разом із відповідним рішенням Кабінету міністрів, щоб він набрав чинності з 1 січня 2020 роки без будь-яких додаткових умов.
Директор секретаріату ЕС впевнений, що часу на роботу на високому рівні над новою «дорожньою картою» немає, і «Нафтогаз» в змозі спільно з консультантами підготувати проект такого договору. Він додав, що ЕС готовий задіяти свої ресурси у разі, якщо термін підготовки перевищить два тижні, щоб встигнути підготувати проект до Різдва, а потім одразу розпочати розробку проекту нормативного акту уряду і вирішення всіх необхідних питань для сертифікації.
Раніше, наглядова рада НАК «Нафтогаз України» досягла згоди з наглядовою радою АТ «Магістральні газопроводи України» щодо дорожньої карти співробітництва з метою повного і прозорого відокремлення функції оператора ГТС в Україні.
Про те, коли іноземних інвесторів зацікавить українська ГТС, читайте у матеріалі Mind «Чому західні інвестори не поспішають вкладатися в українську ГТС».
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].