Йоганн-Георгій Пінзель, Франциск Олендзький і Олександр Животков – у «Софії Київській»
Партнерський матеріал

Йоганн-Георгій Пінзель, Франциск Олендзький і Олександр Животков – у «Софії Київській»

Виставка «Катарсис» проходить у рамках четвертого фестивалю високого мистецтва Bouquet Kyiv Stage

Йоганн-Георгій Пінзель, Франциск Олендзький і Олександр Животков – у «Софії Київській»

У рамках фестивалю Bouquet Kyiv Stage відкрилася виставка «Катарсис», яка об’єднує барокові скульптури Йоганна-Георгія Пінзеля, його учня Франциска Олендзького і роботи сучасного художника Олександра Животкова.

Виставка «Катарсис», яка 11 серпня відкрилася у київській галереї «Хлібня» у просторі «Софії Київської» проходить у рамках четвертого фестивалю високого мистецтва Bouquet Kyiv Stage. 

Тема фестивалю, який триватиме з 27 серпня по 2 вересня, – «Ми. Між минулим і майбутнім». Усі його події так чи інакше будуть пов’язані з темою проживання часу та усвідомленням себе «тут і зараз».  

Попри те, що виставка відкрилася раніше – як передчуття фестивалю, – вона є основним візуальним акцентом цьогорічного Bouquet Kyiv Stage і налаштовує глядачів на особливий діалог між минулим і майбутнім. Безперервний шлях від учня до вчителя і від вчителя до учня. Діалог між майстрами, який триває крізь століття.

«У цьому виставковому проєкті представлено скульптури майстрів пізньобарокового мистецтва другої половини XVIII сторіччя Йоганна-Георгія Пінзеля, його учня Франциска Олендзького та роботи сучасного українського художника Олександра Животкова. 

Роботи цих авторів розмежовані віками, але їх поєднує вибір медіуму – це експресивна різьба по дереву, а також глибока змістовна емоційність», – розповідає Тетяна Волошина, мистецтвознавиця, арт-директорка Stedley Art Foundation і кураторка виставки Катарсис.

Спочатку, розповідає Тетяна Волошина, планували поєднати в одному просторі Пінзеля і Животкова. Проте в процесі роботи над виставкою вирішили відкрити глядачам нове ім’я – Франциска Олендзького, якого вважають учнем Пінзеля. Його скульптури широкий глядач побачить вперше – досі вони ніколи не експонувалися.

«Нас запросили в запасники Львівської національної галереї, і коли ми приїхали туди і побачили роботи Франциска Олендзького, то зрозуміли, що вони ідеально підходять для нашої виставки, –  розповідає Тетяна Волошина. 

Олендзький – чудовий пізньобароковий майстер. Його роботи – це монументальні фігури янголів та алегоричних постатей, які колись були частинами вівтарної зони у костелах. Це така супермонументальна експресивна пластика. Стримані, вишукані роботи, які вражають».

На виставці будуть представлені скульптури з музею Пінзеля у Львові – «Свята Анна» і «Голова ангела». Франциска Олендзького – алегорична фігура з дитиною та дві  фігури янголів. І роботи Олександра Животкова останніх років, зокрема з проєкту «Київ 2014», присвяченого подіям на Майдані. 

«А ще буде велика інсталяція «Древо Життя» Животкова, його роботи з серії «Врата» і серії, присвяченій текстам з «Книги Екклезіаста».

Буде «Оранта», яку митець створив на самому початку локдауна. І нам здається, це дуже буде цікаве трактування. Це буде певний омаж до простору «Софії Київської» і діалог між її Орантою і Орантою Животкова. Ми наблизимо їх одна до одної», – розповідає кураторка виставки. 

Усі роботи надзвичайно важкі й великі – близько 2,5 метри. На тлі білих стін «Хлібні» скульптури теплого охристого відтінку створюватимуть враження сакрального простору й наповнюватимуть його спокійним урочистим настроєм.

У своєму кураторському тексті до виставки Тетяна Волошина пояснює, що серед трактувань катарсису можна виділити катарсис пафосу та катарсис рефлексії.

У першому випадку катарсис – це момент емоційної кульмінації, це майже стан афекту. Саме в таку мить крайнього емоційного напруження зображені фігури Йоганна-Георгія Пінзеля та Франциска Олендзького. Ці скульптурні твори мали пробуджувати у парафіян костелів емпатійне співчуття християнським святим.

За катарсисом пафосу слідує катарсис рефлексій – очищення душі від пристрастей і пов’язаних з ними страждань, а відтак і  досягнення  моральної рівноваги та спокою. Це вже – про роботи Животкова, крізь які проглядається весь складний та насичений життєвий шлях людини, а не моменти емоційних екстремумів.

«Для тих, хто мандрував і бачив італійське барокове мистецтво, буде цікаво подивитися на риси, властиві для нашої школи бароко, для скульптур Пінзеля і  Олендзького – трактування форми, пластики, ці риси облич, – говорить Тетяна Волошина. 

Мистецтво Животкова – не фігуративне. Це буде дуже цікаве поєднання саме такої прірви між баченням мистецтва 17 сторіччя і сучасного».

Крім того, цьогорічний Bouquet Kyiv Stage 27 серпня відкриватиме масштабне синтетичне дійство «Пінзель – Животков. Поєдані музикою» у виконанні дитячого хору «Щедрик» та Антона Дегтярьова, музиканта електронного дуету Ptakh_Jung. 

Під час виступу музикантів на великому LED-екрані глядачі побачать проекції робіт з дерева Йогана-Георга Пінзеля і Олександра Животкова і те, як змінюється їх сприйняття під впливом музики.

Організатори виставки «Катарсис» – Дом «Майстер Клас», Stedley Art Foundation, Національний заповідник «Софія Київська» та Львівська Національна галерея.

Виставка працюватиме у «Хлібні» з 11 серпня 2020-го по 5 лютого 2021-го.

Вартість квитка на виставку – 65 грн повний, 30 грн – пільговий.

Під час проведення фестивалю Bouquet Kyiv Stage з 27 серпня по 2 вересня вартість вхідного квитка у Софію Київську – 125 грн, пільговій 65 грн. Вхідний квіток передбачає відвідування усіх подій фестивалю, включаючи виставку «Катарсис».

Контакти для додаткової інформації:

Оксана Мартинкова + 38 095 8313340, oksanka.martynkova@gmail.com

Слідкуйте за новинами та шукайте детальну програму фестивалю тут: https://bouquetstage.com/

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті