Зелені фінанси Східної Європи та Центральної Азії: чого очікувати в майбутньому
Найцікавіше з чергового вебінару Agribusiness Sustainability Webinar Series

Новий регламент ЄС про зелені фінанси (EU Regulation on Green Finance) істотно вплине на пріоритети інвестування комерційних банків та банків розвитку в Східній Європі та Центральній Азії. Регламент ЄС про розкриття сталого фінансування (SFDR) – це набір правил, які мають на меті зробити розкриття інформації про сталий розвиток краще зрозумілою для інвесторів. Крім цього, пандемія COVID – 19 ще більше пролила світло на ESG-фактори при прийнятті інвестиційних рішень. Що це означає для ринку? Чого очікувати компаніям? На що варто звернути особливу увагу?
Ці та інші питання обговорювалися із топ-спікерами бізнесу та банківського сектору регіону в рамках Agribusiness Sustainability Webinar Series. У зустрічі взяли участь Джон Річ, виконавчий Голова Ради Директорів МХП, Cюзанна Габурі, генеральна директорка департаменту операцій в приватному секторі Asian Development Bank, Жанпьєро Наччі, в.о. директора відділу зеленої економіки та кліматичних дій Європейського банку реконструкції та розвитку, Арсен Макарчук, директор департаменту стратегії і розвитку Національного банку України та Пітернель Боогаард, директорка департаменту агробізнесу Нідерландського банку розвитку, FMO.
У Mind з'явився телеграм-канал Mind tweet, де ви першими отримуєте головні новини, що мають вплив на економіку та бізнес. Підпишіться, щоб зберегти ваш час та гроші.
Модератор: Жиль Меттеталь, Голова інвестиційного комітету Diligent Capital Partners, член правління компанії Nibulon та Astarta.
Ми занотували найцікавіші тезиси вебінару. Mind – партнер Agribusiness Sustainability Webinar Series.
Сталий розвиток – це не тільки про ризики, а й про можливості, зокрема, спосіб зменшити витрати, збільшити врожайність та забезпечити прибутковість на довгострокову перспективу. Саме міжнародні банки розвитку спільно з національними регуляторами виступають джерелом експертної та перевіреної інформації у напрямку переходу до більш сталої економіки.
Підхід Європейського банку реконструкції та розвитку
До 2025 року ЄБРР має зобов’язання виділити понад 50% фінансування на кліматичні та інші екологічні цілі. Інше зобов’язання пов’язане з узгодженням усіх майбутніх операцій з цілями та принципами Паризької угоди, а це означає будь-які інвестиції будуть оцінюватися відповідно до її змісту. Такий підхід вплине на переорієнтацію фінансів та способу взаємодії з клієнтами та операціями. Для цього просто необхідна мобілізація приватного сектору та умови для надходження світового капіталу в країни, що розвиваються. Саме тому ЄБРР збирається більше долучатися до розробки кліматичних стратегій та політик на національному та галузевому рівнях.
Приклад Узбекистану
ЄБРР співпрацювала з урядом Узбекистану над розвитком енергетичного сектору, результатом стали:
- Зобов'язання країни досягнути нульового рівня викидів електроенергетичного сектору до 2050 року;
- Зростання зобов’язання щодо потужностей відновлюваної енергії.
Що це означає? Якщо ви надаєте платформу даних та інформації не тільки урядовцям, а й інвесторам, ви можете створити умови для отримання інвестицій та надати ринкові стимули. Успіх такої співпраці вимагає прихильності уряду та готовності інвестиційного сектору.
Досвід Нідерландського банку розвитку, FMO
За 2021 рік FMO інвестував 140 мільйонів доларів в агросектор Східної Європи та Центральної Азії, для банку це стратегічно-важливий регіон. Одне із ключових завдань фінансової установи – допомогти сектору перейти до сталих практик ведення агробізнесу. Скажімо, FMO розробили класифікацію Green Label, яка співвідноситься з Ціллю сталого розвитку №13 «Боротьба зі зміною клімату».
Для регіону Східної Європи та Центральної Азії має портфель на суму близько 400 мільйонів доларів. 40% інвестицій банку вже визначені «зеленими». І хоч збільшення цього відсотку є у планах FMO, вони не шукають «інвестицій заради інвестицій» і працюють над представницькими та експертними ініціативами.
Іншим важливим фактором розвитку в регіоні та агробізнесі є робота зі змішаним фінансуванням, тож банк планує залучати партнерів з приватного сектору та державних фондів. В FMO вважають, що максимальний ефект можливий при партнерстві з тим, хто керуватиме змінами в галузі.
Зміни в діяльності Asian Development Bank
ADB щорічно кредитує близько 2-3 мільярдів доларів на рік в Азію та Тихоокеанський регіон. Найголовніша структурна зміна банку – до 2025 року усі операції з приватним сектором повинні відповідати умовам Паризької угоди, а до 2023 році – 85%. Ще одна амбітна ціль полягає у тому, що до 2030 року 75% операцій банку повинні мати кліматичну складову. Тож з 2019 до 2030 року заплановано виділити 80 мільярдів доларів на питання зміни клімату та дев’ять мільярдів доларів на заходи з адаптації до нього. Приватний сектор – ключ досягнення цілей.
Зараз, коли багато компаній, що займаються боротьбою з COVID-19 та його наслідками, участь приватного сектору просто необхідна, тоді як агробізнес є величезним елементом цього.
Для якісних змін у цьому напрямку фінансову установа взаємодіє з державою, щоб сприяти створенню сприятливого середовища для створення відповідного законодавства.
Стан справ в Україні
Арсен Макарчук, директор Департаменту стратегії та розвитку НБУ
Все більше країн фокусуються на сталому розвитку, важливою частиною якого є «зелене» фінансування. Провідна роль у цьому питанні відведена саме фінансовим регуляторам.
Україна – не виняток. Національний банк стає драйвером у галузі розвитку «зеленого» фінансування в нашій країні та зосереджений на створенні умов для його щонайширшого впровадження.
З одного боку, у нас є оцінки IFC (Міжнародної фінансової корпорації), які свідчать про те, що протягом наступних 10 років загальні можливості зеленого фінансування у всьому світі становитимуть близько 23 трильйонів доларів, а для України ця оцінка складатиме 73 мільярди доларів.
З іншого боку, за оцінками Банку міжнародних розрахунків, зміна клімату та кліматичні ризики можуть спричинити наступну фінансову кризу.
Ми працюємо над створенням умов, які уможливлюють широке використання інструментів «зеленого» фінансування усіма учасниками фінансового ринку – як надавачами фінансових послуг, так і їх клієнтами. Ми впевнені, що участь у «зеленому» фінансуванні фінансових регуляторів, традиційних банків та інших кредиторів створить синергетичний ефект для розвитку сталої економіки в Україні.
Разом зі стратегічним партнером IFC, який є частиною Світового банку, Національний банк розпочав проєкт із «озеленення» фінансового сектору. Перший крок до розвитку сталого фінансування в Україні – розроблення стандартів «зеленого» фінансування й інтегрованих екологічних, соціальних та управлінських стандартів у фінансовому секторі.
Уже в жовтні Національний банк планує презентувати Стратегію з розвитку сталого фінансування.
Це дасть змогу створити надійну систему управління кліматичними та екологічними ризиками, інтегрувати управління ними в пруденційну систему, в оцінку вимог до капіталу для захисту від ризиків за активами.
Думка бізнесу
Щоб мати змогу розвивати масштабніші програми у напрямку сталого розвитку бізнесу необхідний доступ до зелених облігацій та зрозумілий механізм фінансування. Для прикладу, можна взяти за основу систему країн Західної Європи. Станом на зараз позика облігацій в країні значно дорожча, ніж в країнах ЄС. Також варто пам’ятати про відмінність між компаніями у країнах, що розвиваються та тими, хто вже давно працює на міжнародному ринку.