Постачальники харчів для армії продають їх Міноборони вдвічі-втричі дорожче, ніж закуповують – «Схеми»

Постачальники харчів для армії продають їх Міноборони вдвічі-втричі дорожче, ніж закуповують – «Схеми»

Маржа для приватних фірм на багатомільярдних контрактах може скласти від 30% до 70%

Постачальники харчів для армії продають їх Міноборони вдвічі-втричі дорожче, ніж закуповують – «Схеми»
Фото: depositphotos.com

Постачальники закуповують найбільш «ходові» харчі для армії за удвічі-тричі нижчими цінами, ніж постачатимуть їх для війська. Таким чином маржа для приватних фірм на багатомільярдних контрактах може скласти від 30% до 70%.

Про це повідомили журналісти «Схем» (Радіо Свобода), які отримали у своє розпорядження всі вісім контрактів на харчування армії, укладених між Міністерством оборони та приватними фірмами у грудні 2022 року.

Журналісти дійшли висновку, що навіть після часткового зниження вартості в каталогу на продукти для армії та обмеження дії контрактів трьома місяцями, ціни з багатьох ключових позицій все одно залишаються вищими за середньоринкові.   

Наприклад, фірма «Актив Компані» залишила в оновленому контракті для армії ціну на яблука на рівні 51 грн за кілограм, і вже почала постачати їх у військові частини саме за такою ціною. Водночас закупівельна ціна на яблука протягом листопада-лютого для цієї компанії становила всього 15 грн – націнка на яблука більша, ніж утричі.

Зазначається, що інші постачальники також закуповують яблука по 15–16 грн за кілограм, але перепродають військовим у середньому майже вдвічі дорожче – по 25–28 грн за кіло.

Суттєво відрізняються закупівельні ціни й ціни в контрактах у випадку і з картоплею. У засекречені грудневі контракти з Міноборони постачальники заклали ціну на картоплю від 17,7 грн до 27 грн за кілограм. Після скандалу деякі фірми знизили ціну до 12,6 грн/кг, а деякі – залишили 17,7 грн/кг. Водночас у грудні-січні вони закуповували її за ціною від 7,6 до 10,8 грн за кілограм.

«Тобто «маржинальність» для приватників на цьому найбільш «масовому» продукті все одно зберігається на рівні 40–50% навіть після зниження цін. Це стосується чотирьох із п’яти проаналізованих «Схемами» постачальників харчів для армії – вони продаватимуть армії картоплю майже вдвічі дорожче, ніж самі її закуповують. І майже вдвічі дорожче, ніж вона представлена вроздріб у більшості мережевих супермаркетів України», – повідомляють розслідувачі.

Розслідувачі зауважили, що рівень «маржі» на картоплю – це один із найпоказовіших індикаторів потенційних бюджетних перевитрат, оскільки саме на цей продукт йдуть найбільші суми порівняно з більшістю будь-яких інших продуктів для армії – виключно через масштабні обсяги.

Приватні постачальники харчів для ЗСУ в коментарі «Схемам» пояснили високу маржу між закупівельними цінами та вартістю для армії, а також суттєве завищення цін на низку «ходових» позицій порівняно з цінами у роздрібних магазинних мережах здебільшого додатковими супутніми витратами, такими як фасування, зберігання, транспортування її у військові частини, а також витратами на комунальні послуги й заробітну плату працівникам.

Водночас, на думку експертки з публічних закупівель Неллі Стельмах, у цінах, які покупець бачить, наприклад, у мережевих роздрібних магазинах, так само вже закладені усі ці супутні витрати: транспортування, зберігання, зарплати, комунальні послуги тощо.

«Коли ми дивимося на ритейл, то у вартості того, за яку суму ми купуємо будь-які харчі, там вже закладені логістичні витрати, витрати на заміну бракованого або непотрібного товару, тобто всі ці позиції, які Міністерство оборони чомусь називає специфічними та унікальними», – резюмує Стельмах.

Коментуючи знахідки «Схем», експертка також зазначає, що логістичні витрати за певними позиціями, на її думку, перевищують розумні межі. «Звичайно, витрати на логістику будуть вищими для продуктів, перевезення яких вимагає дотримання температурного режиму тощо. Але яблука, капуста та картопля до них не відносяться», – розповідає Стельмах.

У Міноборони повідомили «Схемам», що розголошення назв підрядників МО без їхньої згоди «створює загрози національній безпеці України, сприятливі умови для враження елементів логістичної системи ворогом та можливих людських жертв».

З огляду на це, «Схеми» наразі не публікують назви усіх інших шести компаній, які раніше не були відомі, а ідентифікують їх в статті лише за номерами контрактів, які у лютому оприлюднило саме Міноборони. Редакція може переглянути це рішення, якщо суспільна вага в оприлюдненні цієї інформації переважатиме названі ризики, та/або якщо отримає згоду на це від компетентних органів.

Також редакція «Схем» ще наприкінці лютого звернулася за роз’ясненнями до Міністерства оборони з проханням надати по декілька видаткових накладних із військових частин у низці регіонів, без розсекречення чутливої для війська інформації – лише надати докладну інформацію, за якою вартістю для армії реально постачалися продукти в січні. Станом на час публікації цього матеріалу, у Міністерстві оборони не надали цю інформацію, зазначивши, що збирають дані з різних підрозділів Генштабу.

Щодо цін підрядників для Міноборони, у відомстві повідомили «Схемам», що 16 березня МОУ ухвалило рішення про утворення спеціального підрозділу, який займатиметься моніторингом цін як тилового забезпечення, так і озброєння. Окремо у відомстві наразі реорганізують і антикорупційний підрозділ. Також у МОУ не виключають, що після роботи Міжвідомчої робочої групи, можуть перейти на іншу модель організації харчування у ЗСУ.

Бекграунд. Раніше Mind писав, що не так із харчовими закупівлями Міноборони, окрім ціни продуктів.

Кабінет Міністрів ініціював створення робочої групи, яка має розробити оновлену систему закупівель продуктів харчування для армії.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло