Що таке ЄСВ і хто його «проїсть»
Чому можливе збільшення ставки соціального внеску аж ніяк не сприятиме зміцненню пенсійної системи України

Кабмін має намір збільшити ЄСВ для підприємств зі шкідливими умовами праці та підприємств з робочими місцями за першим списком. Про це 15 травня повідомив у ефірі телеканалу «Інтер» міністр соціальної політики України Андрій Рева. Для усіх інших категорій персоналу ставка цього податку наразі залишається незмінною. «Сьогодні ставка єдиного внеску становить 22%. Звучали пропозиції про повернення до більшої ставки внеску, однак урядом прийнято принципове рішення про збереження її розміру на такому ж рівні», – запевнив міністр.
Про те, наскільки доцільно на даному етапі розглядати можливість збільшення такого збору, спеціально для Mind розмірковує економіст IMF group Ukraine Володимир Жук.
Будь-яка дискусія щодо ставок єдиного соціального внеску повинна включати в себе і обговорення бюджету Пенсійного фонду України, його відношення до бюджету України та ВВП.
Наприклад, витрати ПФУ у відсотках від ВВП останні півтора десятиліття були одними з найвищих у світі, і вони постійно збільшувалися. У 2015 році витрати Пенсійного фонду до ВВП сягали близько 13,5%. Це один з найвищих показників Європи – поряд із Францією (14,4%) та Грецією (14,1%). Економічні проблеми цих країн досить добре відомі.
Україна має вже доволі застарілу пенсійну систему, яка просто не в змозі «витягнути» вимоги сьогодення. Адже коли її було створено, на одного пенсіонера припадало близько 10 працюючих. Зараз світ йде до протилежного – пенсіонерів буде більше, ніж працездатних громадян.
Підтримати гідний рівень пенсій за таких умов можливо тільки в тому випадку, якщо встановити високі ставки податку на зарплату всім тим, хто працює. Водночас таке підвищене оподаткування матиме тимчасовий ефект, оскільки Пенсійному фонду завжди бракуватиме коштів.
Ідея сучасної української пенсійної системи полягає в тому, що працюючий сплачує відсоток зі своєї зарплатні, з метою в майбутньому отримувати пенсію, і підприємство платить нарахування на цю зарплатню.
Реальність же в тому, що ці кошти не накопичуються – вони витрачаються в цьому ж періоді (місяці) на виплати поточних пенсій. Таким чином, коли працівник платить ЄСВ – він повинен розраховувати на те, що коли він вийде на пенсію, хтось інший платитиме цей податок, аби в держави зберігалася можливість видавати пенсії. Іншими словами, працюючий робить інвестицію у майбутнє за допомогою ЄСВ.
Чи це найкращий варіант інвестиції? Розрахунки кажуть, що ні. Навіть депозит принесе в десятки разів більше коштів, ніж сплата ЄСВ. Але у працюючого немає можливості відмовитися від такої невигідної «інвестиції» в своє майбутнє. Це податок. Якщо його не сплатити – будуть перевірки, штрафи та пені.
Чи можна примусити людей інвестувати? Так. І є навіть така практика – від’ємні ставки на депозити. Якщо у вас кошти «простоюють» у банку – не банк платить вам, а ви платите за їхнє збереження. Гроші повинні працювати.
Чи можна примусити інвестувати зі збитками? Так, можна – це і є пенсійна система України.
То що таке єдиний соціальний внесок для працюючого українця? Можливість інвестиції в майбутнє чи обов’язковий податок? Звичайно, що податок – і в жодному разі не інвестиція.
«Перший крок до виправлення помилки – це визнати, що така помилка є». Речі потрібно називати своїми іменами. Єдиний соціальний внесок – це не інвестиція в майбутнє. Це – платежі пенсіонерам, які живуть зараз.
Тому, коли держслужбовець рангу міністра каже, що держава може гарантувати достроковий вихід на пенсію працівникам зі шкідливими умовами праці за рахунок збільшеного податку ЄСВ для таких категорій працівників – це нісенітниця. Тому що додаткові надходження від збільшеного податку будуть витрачені набагато раніше, ніж цей працівник піде на пенсію.
Аргументи міністра полягають і в тому, що збільшений податок змусить підприємців модернізувати виробництво.
Але яким чином і за які кошти? Те, що можна віддати на модернізацію, йтиме на сплату збільшеного податку. Модернізація й інновації відбуваються тільки там, де є ринок і висока конкуренція. Такі умови можливі лише в країнах, де запроваджено низькі податки.
Що обурює найбільше? Той факт, що у міністра є «письмова домовленість з роботодавцями і профспілками про збільшення розміру ставки ЄСВ». Нормальна та інноваційна економіка, про яку каже пан міністр, так не працює. А звичка прикриватися «ручними» організаціями, які можуть поставити декілька підписів, лише заважатиме нормальному розвитку економіки країни.
А тепер варто наголосити на найголовнішому. Проблеми Пенсійного фонду не можна вирішити за рахунок збільшення податку. Потрібно реформувати всю систему, і це варто було робити ще декілька років тому. Чим довше тягнемо – тим тяжче буде і нам, і нашим дітям.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.