Тариф для гавані: чому зниження портових зборів швидко не залучить вантажі в порти

Тариф для гавані: чому зниження портових зборів швидко не залучить вантажі в порти

Але їх усе одно варто знижувати

Этот материал также доступен на русском языке
Херсонський морський торговий порт
Фото: УНІАН

У середу, 6 вересня, Кабінет міністрів України прийняв рішення знизити з 2018 року норму відрахування чистого прибутку держпідприємства «Адміністрація морських портів України» (АМПУ) з 75 до 50%. Такі заходи дозволять з 1 січня наступного року знизити до 20% розмір портових зборів. Наскільки саме знизять розмір ставок, стане відомо через два місяці – після того як Мінінфраструтури і Мінекономрозвитку проведуть відповідні розрахунки.

Але навіть саме по собі рішення викликало велике пожвавлення на ринку – про необхідність зниження зборів українські експортери говорять вже багато років поспіль. Чому це важливо для вантажовідправників, як таке рішення позначиться на вантажообігу та інвестиційній привабливості портів, Mind розповів керівник Херсонського морського торгового порту Андрій Соколов.

Про що йдеться? Портові збори – це оплата за користування спорудами, акваторією, технікою порту тощо. Сьогодні кожне вантажне судно, яке заходить у порт, платить вантажний, канальний, буксирний, причальний, адміністративний та інші збори. Величина зборів зафіксована в доларах і залежить від порту, типу судна та його об'єму.

З 2013 року портові збори йдуть у спеціально створене ДП «Адміністрація морських портів України», 75% надходжень АМПУ відправляє до держбюджету.

Чому портові збори потрібно знижувати? Портові збори в Україні вдвічі-тричі вищі, ніж у портах Чорноморського регіону, що зменшує конкурентоздатність українських експортерів на міжнародних ринках. Наприклад, навесні 2017 року в українських портах частково зупинилося відвантаження шроту соняшнику – на міжнародному ринку з'явився бразильський шрот, який був трохи дешевше за український і з більш високим вмістом протеїну. Трейдерам довелося чекати, коли ситуація на ринку зміниться. Якби тоді портові збори були нижчими, вони б вільніше змогли конкурувати в ціні.

Тобто для вантажовласників це важлива подія? Рівень зборів самих по собі не такий важливий. Критично важливим для існування експорту є кінцева вартість продукції, завантаженої на борт, а не абсолютний показник окремо взятих тарифів і послуг, оскільки в різному співвідношенні вони можуть один одного компенсувати. Тобто збори можуть бути високими, але при цьому, наприклад, буде нульовий податок на прибуток (як в Естонії – існує лише податок на дивіденди).

Які переваги від зниження зборів отримають порти? Якщо розмір зборів знизять, порти потенційно стануть більш цікавими для інвестицій, але цей фактор – один з двох десятків інших, за якими оцінюється привабливість. За великим рахунком інвестору однаково, який рівень зборів буде в порту, його хвилює лише перспективний вантажообіг.

Зниження портових зборів вплине на обсяги перевалки в портах? У короткостроковій перспективі – протягом двох-трьох років – ні, бо вантажів в країні не стане істотно більше. Для того щоб тим же аграріям відчутно збільшити свій урожай, потрібно декілька років.

На транзит ми поки теж розраховувати не можемо – основними для українських портів були російські вантажі. Максимум, при зниженні портових зборів може статися перерозподіл існуючого вантажопотоку. Наприклад, той самий шрот, який зараз вивозять залізницею до Білорусі, може виявитися вигідніше поставляти на інші ринки морем. Але це не такі великі обсяги в масштабах усього вантажообігу через українські порти.

Як позначиться на АМПУ зниження зборів? У АМПУ зменшаться доходи, адже збори – це їхнє основне джерело заробітку (минулого року виручка АМПУ склала 7,3 млрд грн. – Mind). Але отримання прибутку не є функцією АМПУ, її першочергове завдання – створювати умови для перевалки вантажів: модернізувати портові споруди, проводити днопоглиблювальні роботи, реконструкцію причалів тощо.

Якщо доходи АМПУ зменшаться, як тоді вона виконуватиме свої завдання? Доходи зменшаться лише на перші декілька років, потім почнуть зростати. Але навіть якщо процес розтягнеться на більший час, держава може фінансувати проведення таких робіт без АМПУ – і це, можливо, навіть буде ефективніше. Справа в тому, що фінансовий план АМПУ затверджує Кабмін із запізненням. Наприклад, цього року затвердили ближче до середини року, а через це АМПУ не встигає виконувати на 100% усе, що запланувала.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті