Обережно – людина: як мінімізувати кількість ДТП у містах України

Обережно – людина: як мінімізувати кількість ДТП у містах України

І чому Київ – одне з найбільш аварійно небезпечних міст Європи

Этот текст также доступен на русском
Обережно – людина: як мінімізувати кількість ДТП у містах України
Фото: DR

Страшна ДТП, яка сталася 18 жовтня у Харкові, вчергове показала, наскільки легковажно в Україні ставляться до організації безпечного руху автотранспорту. За показником смертності на дорогах наша країна посідає лідируюче місце в Європі. За даними МВС, минулого року в Україні сталося 154 556 ДТП, що на 11% більше, ніж роком раніше. В аваріях загинуло 3200 осіб і ще 32 000 отримали травми. Київ у цій скорботній статистиці посідає перше місце – минулого року в столиці сталося 43 098 аварій. Урбаніст Григорій Мельничук розповів спеціально для Mind, що потрібно зробити, аби зменшити кількість аварій у місті.

На ДТП впливають три фактори: людський, стан машини й інфраструктура. З першими двома, вважаю, все зрозуміло – водій має ставитися до кермування відповідально, а машина – бути справною. Повинен бути присутнім контроль і відповідне покарання за порушення ПДР. Зупинимося на інфраструктурному питанні – воно не таке очевидне, але це найважливіший превентивний захід щодо ДТП.

Дорожня інфраструктура міста сама по собі вибудувана так, щоби кількість ДТП тут було великим. Чому? Наприклад, проектуються магістральні дороги, де за діючими ПДР повинна бути швидкість руху не вище 60 км/год, під швидкість 100 км/год – також згідно з діючими будівельними нормами. Тобто проектувальники свідомо закладають провокування їзди з високою швидкістю. Водій інстинктивно вибирає ту швидкість, яку йому дозволяє дорога. До речі, перевищення швидкості, за статистикою, – найпоширеніша причина аварій.

Ще одна причина – у Києві стандартна ширина смуги за нормативами 3,75 м. У ЄС, наприклад, у Голландії, Німеччині, вже й у Польщі, вузькі смуги підсвідомо змушують водія стежити за дорогою і бути в тонусі, щоб не зачепити інше авто. Це дійсно працює: 15 років тому в Києві проводили експеримент – на вулиці Володимирській від вулиці Богдана Хмельницького до Софіївської площі ширина смуги була звужена до 2,5 м. Таким чином отримали ще дві смуги – шість замість чотирьох – і зменшили кількість ДТП: за місяць аварійність скоротилася втричі. Пізніше експеримент поширили на вулицю Хрещатик і Московський міст, але, на жаль, далі ця ініціатива не пішла.

У Києві аварії часто відбуваються на перехрестях багатополосних вулиць. Цьому теж є пояснення: на таких ділянках великий радіус для повороту авто, а при великому радіусі поворот можна проходити на більшій швидкості. Це, наприклад, перехрестя на перетині вулиць Жилянська і Льва Толстого, Жилянська і Саксаганського, Басейна та Еспланадна. Велика площа налаштовує водія на високу швидкість.

В ЄС таку проблему вирішують спеціальними напрямними острівцями – це можуть бути клумби, обмежені бордюрами. Такі заходи зменшують радіус повороту і змушують водія знижувати швидкість. У Франції популярне рішення – переробляти класичні перехрестя в кругові. Їх не пролетиш на великій швидкості: у будь-якому випадку перед колом доведеться гальмувати.

Важливий інфраструктурний момент на дорогах – острівці безпеки. Навіть у найменших містах ЄС є ці «острівці» – місце для пішоходів посередині дороги. Такі об'єкти роблять пішохідний перехід коротшим, що зручно для пішохода і знову ж таки – знижує швидкість авто. Але в Києві такі острівці не обладнують.

Зате у нас багато підземних переходів для пішоходів. Вважається, що вони повинні підвищити безпеку руху. Однак це помилка родом з 1960-х років. Такі переходи потрібні лише на автобанах – там, де немає іншої можливості перейти дорогу. У місті підземні переходи несуть більшу небезпеку, ніж наземні. Люди не люблять переходити дорогу під землею і поспішають її перейти зверху – там, де водій не розраховує побачити пішохода.

Більше третини загиблих пішоходів у Києві минулого року – це ті, хто переходив дорогу над підземними переходами, на наземних загинуло в декілька разів менше. Хрещатик, до речі, був однією з найбільш аварійних вулиць міста, коли там були тільки підземні переходи. В ЄС уже давно відмовляються від підземних переходів – обладнують там велопарковки та пункти прокату, відкривають кафе або взагалі – закопують.

Ситуація з аварійністю насправді може кардинально змінитися дуже швидко – якщо впроваджувати вже відомі та випробувані в ЄС інфраструктурні рішення. Так, доведеться перепланувати абсолютно всі вулиці. Так, транспортним інженерам, що набудували безліч розв'язок та магістралей, але в підсумку – створили місто заторів і смертельно небезпечних вулиць – доведеться визнати свої помилки.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло