Воїни світла: навіщо Україні енергетичний омбудсмен

Воїни світла: навіщо Україні енергетичний омбудсмен

Як поява цього органу змінить відносини виробників і споживачів енергії та допоможе у вирішенні енергетичних спорів

Этот текст также доступен на русском
Воїни світла: навіщо Україні енергетичний омбудсмен
Фото: Shutterstock

Спори у сфері енергетики можуть виникати як на рівні держав та підприємств, так і на рівні споживачів. Залежно від учасників енергетичних спорів можливі різні методи їхнього вирішення. Так, суперечки між державами, підприємствами чи інвесторами можуть вирішуватись за допомогою Центру вирішення спорів та переговорів Енергетичного співтовариства. А скарги споживачів можуть вирішуватись за допомогою енергетичного омбудсмена. Всі ці методи достатньо нові для України, проте вже починають впроваджуватися відповідні положення законодавства задля їхнього застосування. Докладніше про це спеціально для Mind розповідає Марина Грицишина, юрист, менеджер департаменту з правового забезпечення компанії «Вінд Пауер».

Що являє собою енергетичний омбудсмен? Це незалежний орган для позасудового врегулювання спорів між споживачами і енергопостачальниками. Енергетичний омбудсмен розглядає питання укладання договорів з енергопостачальниками, розрахунків за електроенергію й теплопостачання, якості надання послуг та інші питання.

Важливість створення такого інституту закріплена у директивах ЄС. Зокрема, у Директиві 2009/72/ЄС про загальні правила на внутрішньому ринку електричної енергії встановлюється обов’язкове впровадження «захисника громадських прав у сфері енергетики» та простих і недорогих процедур для розгляду скарг споживачів. Крім того, захист прав споживачів є важливою умовою для впровадження нового ринку електричної енергії в Україні відповідно до Третього енергетичного пакету.

Чи стане він у пригоді в Україні? Наразі в Україні скарги споживачів розглядаються енергопостачальниками, інформаційно-консультаційними центрами, створеними енергопостачальниками та НКРЕКП. У 2016 році енергопостачальниками було розглянуто 247 000 скарг, інформаційно-консультаційними центрами – 143 000 звернень, НКРЕКП – 6000 заяв. Враховуючи таку кількість скарг, складно уявити можливість їхнього ефективного і швидкого вирішення судами.

До того ж при розгляді звернень споживачів енергопостачальниками та інформаційно-консультаційними центрами завжди бракує певної незалежності та неупередженості. Тому, з метою захисту прав споживачів, законом «Про ринок електричної енергії» і впроваджений інститут енергетичного омбудсмена. Але правовий статус і умови його діяльності мають визначатися законом. Тож у вересні 2017-го у Верховній Раді був зареєстрований законопроект «Про енергетичного омбудсмена». Документ ще не пройшов перше читання у парламенті, проте за його допомогою вже можна ознайомитись із запропонованим порядком звернення до енергоомбудсмена.

Як працюють енергоомбудсмени Євросоюзу? У країнах ЄС розгляд скарг споживачів енергетичним омбудсменом вже є досить поширеною практикою. Прикладом ефективного вирішення спорів енергетичним омбудсменом може бути мережа національних енергетичних омбудсменів (NEON), яка була створена за участю таких країн, як Великобританія, Франція, Бельгія, Іспанія, Італія й Ірландія. Діяльність NEON охоплює близько 213 млн осіб, за результатами 2016 року в NEON було вирішено 103 835 спорів. І незважаючи на достатню поширеність такої практики вирішення спорів споживачів у ЄС, для України це досить новий спосіб.

Умови звернення. За загальною практикою країн ЄС, споживач може подати скаргу енергопостачальнику за правилами, наданими цією компанією. Якщо скарга споживача не була задоволена енергопостачальником, споживач має право звернутися до енергетичного омбудсмена. Зазначимо, саме такий підхід запропонований у вищезгаданому законопроекті «Про енергетичного омбудсмена» з умовою, що споживач може звернутися до омбудсмена тільки через 30 днів після звернення до енергопостачальника.

Вартість. Послуги енергетичного омбудсмена в країнах ЄС надаються споживачам безкоштовно. Аналогічний принцип безоплатності розгляду справ передбачений і українським законопроектом «Про енергетичного омбудсмена». На відміну від енергетичного омбудсмена, суди не можуть запропонувати споживачам електроенергії безкоштовний розгляд справ.

Терміни. Терміни розгляду скарг енергетичним омбудсменом у всіх країнах ЄС різні та залежать від фактичного навантаження енергетичного омбудсмена. Так, у Великобританії термін розгляду скарги споживача складає 10 робочих днів, а в Італії він не повинен перевищувати 90 днів. В Україні запропонований 30-денний термін для розгляду скарги енергетичним омбудсменом відповідно до законопроекту.

Як сформувати звернення до Центру вирішення спорів Енергетичного співтовариства. Про можливість звернення до Центру з вирішення спорів та переговорів Секретаріату Енергетичного співтовариства (Центр вирішення спорів ЕС) перш за все дізнались виробники електричної енергії із відновлюваних джерел (ВДЕ). З метою створення сприятливих умов розвитку альтернативної енергетики у вересні 2017 року були внесені зміни до Примірного договору купівлі-продажу електроенергії (Примірний договір) між ДП «Енергоринок» та виробниками ВДЕ.

Проект змін до Примірного договору був розроблений за участі Європейського банку реконструкції й розвитку та Корпорації приватних закордонних інвесторів (OPIC). Змінами до Примірного договору встановлена можливість вирішення спорів у Центрі з вирішення спорів ЕС чи арбітражі Міжнародної арбітражної палати (ICC) або у господарському суді України. Якщо вирішення спорів в арбітражі та суді є доволі звичними способами, то звернення до Центру з вирішення спорів ЕС є новим для України.

Центр вирішення спорів ЕС був створений при Секретаріаті Енергетичного співтовариства у жовтні 2016 року в зв’язку з тим, що існуючі альтернативи для вирішення спорів не відповідали потребам органів влади, підприємств і споживачів.

Умови звернення. Важливо розуміти, що згідно з умовами Примірного договору, звернення до Центру вирішення спорів ЕС – це право, а не обов’язок для виробників електроенергії із ВДЕ. Тому відмова від звернення до Центру не обмежує від звернення до арбітражу чи до суду.

Процедура початку розгляду спору в Центрі вирішення спорів ЕС досить проста. Для розгляду спору необхідно:

  • надати письмове звернення зацікавленої сторони із описом спору; та
  • після реєстрації звернення, підписати меморандум взаєморозуміння та процедурний розклад.

Вартість. Послуги Центру вирішення спорів ЕС безкоштовні та звернення до Центру не потребує спеціальної плати. Наприклад, для звернення до арбітражу Міжнародної арбітражної палати (ICC) необхідно оплатити реєстраційний збір у розмірі $5000 та інші витрати на арбітраж; а звернення до господарського суду можливе лише після оплатити судового збору в розмірі від 1600 грн до 240 000 грн.

Терміни. За інформацію Центру вирішення спорів ЕС, термін вирішення спорів складає три місяці. Проте, як показує практика Центру, можливе і більш швидке вирішення спорів. Так, 27 липня 2017 року Центром була проведена медіація за зверненням двох теплових електростанцій до держави Боснія і Герцеговина про невідповідність двох екологічних дозволів вимогам права Енергетичного співтовариства. Медіація була проведена лише за один день і закінчилася підписанням угоди про вирішення спору в той самий день. На відміну від Центру, термін вирішення спорів в арбітражі та суді може бути досить довгим.

Головні особливості вирішення спорів за допомогою енергетичного омбудсмена та Центру вирішення спорів ЕС – це:

  • Впровадження швидкого, доступного та мирного способу врегулювання спорів споживачів та підприємств чи інвесторів.
  • Застосування таких альтернативних методів вирішення спорів у сфері енергетики, як медіація та переговори.
  • Відсутність обмежень для звернення до суду чи арбітражу.

З метою ефективного застосування нових методів вирішення енергетичних спорів потрібна буде значна робота щодо інформування, створення умов для вирішення спорів та розвитку відповідної практики. Проте, дуже важливо, що процес впровадження нових методів розпочатий, а тому буде й можливість їх застосовувати.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло