mind
Поганою мітлою: коли й куди зникнуть «євробляхи»

Поганою мітлою: коли й куди зникнуть «євробляхи»

Чи можуть змінити ситуацію на українських дорогах законопроекти щодо єврономерів

Поганою мітлою: коли й куди зникнуть «євробляхи»
Фото: pixabay.com

«Напевне, фанатів, які приїхали у Київ на фінал Ліги чемпіонів, здивувала кількість поляків та литовців, які підробляють в Україні таксистами», – подібні меми про ситуацію з так званими «євробляхами» штампуються десятками ледь не щодня. Але, як кажуть, було б смішно, якби не було так сумно. Масштаб цієї проблеми збільшується у геометричній прогресії – кількість незаконно перегнаних авто постійно зростає. І наслідки цього явища очевидні: підвищується ризик дорожньої небезпеки, адже, по суті, водії не несуть відповідальності за незареєстровані авто. Страждає від цього й економіка країни, яка недоотримує кошти з податків за ввезення закордонних авто у бюджет. Звісно, необхідність вирішувати цю проблему з`явилась вже давно. І сьогодні у цьому питанні вперше за декілька років дійсно можна побачити «світло в кінці тунелю» – нарешті зареєстровані відповідні законопроекти. Розповісти про нюанси проектів нових законів Mind попросив адвоката, юриста Ario Law Firm Наталію Швець.

Як все відбувається сьогодні? Наразі, аби розмитнити ввезений до України транспортний засіб, власник повинен викласти доволі суттєву суму коштів із власної кишені. Вкрай високі розміри акцизного податку, а також сплата ПДВ є одними з головних причин відсутності бажання розмитнювати авто.

Тому, як правило, нові власники уживаних автівок з іноземною реєстрацією намагаються знайти найвигідніші для себе варіанти уникнення сплати цих платежів. Хоча, відверто кажучи, сьогодні ці варіанти і так відомі усім зацікавленим. Звісно, йдеться про використання митних режимів «транзит» та «тимчасове ввезення».

Що з відповідальністю? Всі транспортні засоби, які були ввезені на територію України у режимах «транзит» та «тимчасове ввезення», після спливу встановленого терміну мають бути вивезені за її межі, в іншому разі особа може бути притягнута до відповідальності у вигляді штрафу.

Так, за порушення строків транзиту не більш ніж на 1 добу статтею 470 Митного кодексу України передбачено штраф у розмірі 170 грн, від 1 до 10 діб – 3400 грн, понад 10 діб – 8500 грн. За порушення строків тимчасового ввезення не більше ніж на три доби статтею 481 Митного кодексу України передбачений штраф у розмірі 850 грн, від 3 до 10 діб – 5100 грн, понад 10 діб – 17000 грн.

Окрім того, досить значний штраф у розмірі 300% несплаченої суми митних платежів передбачений за будь-які протиправні дії, спрямовані на ухилення від сплати митних платежів. Серед таких дій зазначено, зокрема, використання товарів, щодо яких надано пільги зі сплати митних платежів у інших цілях, ніж ті, у зв'язку з якими вони були надані.

Виявляти такі порушення можна за допомогою обміну інформацією між поліцією та митними органами, після зупинки машини на «єврономерах» за порушення правил дорожнього руху, а також за аналітичною інформацією Єдиної автоматизованої інформаційної системи митних органів тощо.

Все вищезазначене свідчить про те, що гнати в Україну автомобіль на так званих «євробляхах» досить ризиковано. Але ж, незважаючи на це, бачимо досить велику кількість автомобілів з такими номерами. Зараз українських водіїв можна умовно поділити на два табори: тих, хто виступає за їзду на авто з європейськими номерами, та тих, хто проти. Так, власникам транспортних засобів, які придбали їх в Україні, вартість машини вийде у рази дорожчою за нерозмитнену з Європи.

Все частіше на вулицях українських міст можна побачити і авто бізнес-класу на «бляхах». Все це – маркер існуючої проблеми: помірна вартість автомобіля «затьмарює» ризик натрапити на вищезазначені штрафи за порушення митного законодавства України.

Світло в кінці тунелю? За декілька років, протягом яких у суспільстві точиться часом дуже жорстка дискусія з приводу «єврономерів», законотворці нарешті знайшли варіанти позбутися проблеми – у Верховній Раді зареєстровані два законопроекти від 15 червня 2018 №8487 та №8488.

Проаналізувавши законодавчі ініціативи, серед найбільш суттєвих та важливих змін можна назвати наступне:

  • Зміна ставок розміру акцизного податку для авто.
  • Автоматизований обмін інформацією між органами доходів і зборів, Державною прикордонною службою та органами Національної поліції.
  • Накладення штрафу в розмірі 2000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян у разі передачі транспортного засобу особистого користування, тимчасово ввезеного на митну територію України чи поміщеного у митний режим транзиту, у володіння, користування або розпорядження особі, яка не ввозила такий транспортний засіб на митну територію України чи не поміщувала його у митний режим транзиту, а так само використання такого транспортного засобу для цілей підприємницької діяльності та/або отримання доходів в Україні.
  • Доповнені статті 470 та 481 Митного кодексу України новими частинами, в яких зазначаються штрафи за порушення строків транзиту та тимчасового ввезення, при перевищенні встановлених строків на терміни до 20 діб, від 20 до 30 діб, та більше 30 діб.
  • Доповнення статті 494 Митного кодексу щодо протоколу про порушення митних правил. Так, законопроект передбачає, що якщо при складанні протоколу особа, яка притягується до адміністративної відповідальності за порушення митних правил, не була присутня, протокол підписується посадовою особою органу доходів і зборів, яка його склала, після чого один примірник протягом трьох робочих днів надсилається особі, яка притягується до адміністративної відповідальності за порушення митних правил, за повідомленою нею або наявною в органах доходів і зборів адресою (місце проживання або фактичного перебування).

Також досить цікаві зміни передбачені цим законопроектом до законів «Про дорожній рух» і «Про національну поліцію». Ці зміни передбачають, що транспортні засоби особистого користування, тимчасово ввезені на митну територію України громадянами більш як на 30 діб, підлягають державній реєстрації протягом десяти діб з моменту такого ввезення без зміни реєстраційних документів та національних номерних знаків країни їх реєстрації у порядку, встановленому Кабміном. Ще передбачена зміна, яка зобов’язує поліцейського зупиняти транспортний засіб у разі, якщо є інформація, що свідчить про порушення власником автомобіля митних правил.

Потенційно, такі зміни здатні побороти тотальну зневагу до закону, причому не стільки шляхом посилення відповідальності водіїв на «єврономерах», скільки створенням адекватного, конкурентного та доступного механізму ввезення іномарок в Україну. Можна сподіватися, що абсолютна більшість погодиться реєструвати авто на батьківщині та сплачувати адекватні митні збори, аніж ризикувати власними коштами, часом та репутацією.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті