Зірки над бампером: чим закінчиться епопея з «литовськими» авто
Мітинг в урядовому кварталі став лакмусовим папірцем взаємодії держави з громадянами та перевіркою гнучкості законотворчих процесів

Протест власників машин на європейських номерах закінчився тим, що правоохоронці відтіснили мітингувальників з урядового кварталу. Проте, влада пообіцяла вирішити проблему і вже готує законопроект, що має розставити всі крапки над «і». Та насправді проблема «литовців» – лише показовий приклад комплексних проблем української економіки і недосконалості законодавчої бази.
У чому суть? На сьогодні в Україні за різними оцінках знаходиться 1,5–2 млн нерозмитнених автомобілів. Левова частка їхніх власників користуються прогалинами в законодавстві, посилаючись на так звану Стамбульську конвенцію, яка дозволяє тимчасове перебування нерозмитнених автомобілів в Україні. Фактично йдеться про юридичну колізію в українському законодавстві, яка дозволяла власникам нерозмитнених авто формально не порушувати закон та їздити на дешевих машинах з Європи. Завдяки цьому українці економили від 3000 до 6000 євро, які б довелося заплатити за розмитнення автомобіля.
Що змінилося? Було очевидно, що історія триватиме недовго і рано чи пізно держава візьметься за «литовців». Це літо стало поворотним. У країні масово почали прийматися судові рішення про космічні штрафи за порушення правил перебування авто в Україні. Суми від 100 000 до 1,5 млн грн залежно від вартості автомобіля. Крім того, ще в травні нардеп від «Народного фронту» Максим Бурбак зареєстрував у Верховній Раді законопроект №4932, що має змусити власників авто на іноземних номерах платити за один день перебування в країні 2 євро (59 грн), один тиждень – 7 євро (207 грн), один місяць – 33,8 євро (1000 грн), один рік – 342,2 євро (10 122 грн).
Чого домагаються власники авто? Мітинг в урядовому кварталі анонсувався заздалегідь і його організатори обіцяли, що він стане чи не наймасовішим протестом за останній рік. Навіть незважаючи на те, що учасники протесту трохи переоцінили свої сили, їм вдалося наробити чимало галасу в столиці, практично паралізувавши рух у центрі, і стати головними ньюсмейкерами нового політичного сезону. Вимоги власників на єврономерах – легалізація вже пригнаних в Україну авто і закінчення «полювання на відьом», що його в останні місяці їм влаштувала державна вертикаль.

Акція протесту автовласників. Київ, 6 вересня 2017 року
Що пообіцяли? Представник президента України в парламенті Ірина Луценко і глава комітету Верховної Ради з питань податкової та митної політики Ніна Южаніна в унісон говорять про підготовлюваний компромісний законопроект, що має врахувати інтереси і протестувальників, і держави. За їхніми прогнозами, документ може бути винесений в зал Верховної Ради вже в листопаді. Зміст документа поки невідомий, крім однієї принципової речі: влада планує повністю закрити всі схеми з «сірого» транзиту нерозмитнених машин. Це зупинить приріст числа незареєстрованих авто. Натомість будуть радикально знижені митні ставки. За словами Южаніної, для 2-ї категорії автомобілів з об'ємом двигуна до 2200 куб. см усі платежі обійдуться в 1000 євро, для наступної категорії – 1200–1400 євро.
Як легалізують «литовців»? З огляду на те, що потік нових машин з Європи планують припинити, гостро постає питання про перспективи легалізації вже ввезених автомобілів. І саме в цьому питанні виникають серйозні проблеми. Якщо зробити тотальну амністію, то влада фактично схвалить використання будь-яких «сірих» схем і створить дуже небезпечний прецедент. З іншого боку, ми говоримо вже про реальну приватну власність людей, за яку було сплачено гроші в умовах тотального протекціонізму. Поки найреальнішою альтернативою виглядає сплата одноразового штрафу в розмірі 8500 грн, який може бути реструктуризований на декілька років. Очевидно, доведеться вводити умовний перехідний період, що дозволить вийти з цієї ситуації без створення громадського конфлікту.
Чому проблема важлива й показова? Слід розуміти, що історія з авто на європейських номерах набагато глибша, ніж здається. Це не тільки індикатор суспільного невдоволення подвійними стандартами і плутаниною в податковій політиці держави. Це симптом того, що в країні накопичилася ціла низка проблем, які безпосередньо залежать від сформованої економічної ситуації, й рецептів вирішення яких у держави поки немає.
Проблема митних платежів не була б такою актуальною, якби держава встановила справедливі мита. Розмір мита не так би дратував українців, якби протекціоністські заходи дійсно приводили до виробництва якісних і дешевих вітчизняних автомобілів. На жаль, поки йдеться про те, що суспільство і держава грають за зовсім різними правилами. Багато в чому ця ситуація нагадує не менш гучні скандали з вкладниками збанкрутілих банків, боржниками цих самих банків і жертвами будівельних афер.
У всіх цих випадках суспільство розколюється. Одним дорікають за пошук легких шляхів і нагадують про свідомі ризики, іншим справедливо говорять про соціально-економічні функції держави, яка абсолютно не відповідає за колапси цілих галузей. І ситуація з «литовцями» – чудовий привід замислитися над куди глибшим підтекстом цих проблем.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].