Про запас: як увійти в топ найбагатших компаній

Про запас: як увійти в топ найбагатших компаній

4 секрети, якими керуються Google й Apple

Цей матеріал також доступний російською
Про запас: як увійти в топ найбагатших компаній
Freepik.com

Згідно зі світовими рейтингами, до десятки найдорожчих компаній світу увійшли шість IT-структур. У їхньому розвитку важливу роль відіграла налагоджена система фінансових запасів. Наприклад, Google й Apple мають резерви готівки в діапазоні від $50 млрд до $150 млрд. Чому грошова «подушка» настільки важлива для бізнесу, спеціально для Mind пояснив керуючий партнер групи компаній «Інталєв» Борис Старинський.

Фінансові резерви – одна з головних ознак, які мають солідні успішні підприємства. Головна причина потреби в додаткових накопиченнях – необхідність підтримувати ліквідність для покриття всіх очікуваних і несподіваних витрат в короткостроковій перспективі, а також можливість мати готівкові гроші для потенційних інвестицій.

Наявність додаткових коштів дозволила Google у 2014 році придбати Nest за непогану ціну в $3 млрд.

Незалежно від розмірів компанії сума, яку вона вкладає в резерв, повністю залежить від її потреб. Фінансові експерти вважають, що солідний фінансовий резерв – це той, який може покрити від трьох до шести місяців витрат компанії. Якщо у вас є такі кошти – прекрасно! Якщо немає, негайно почніть працювати над цим.

Фінанси відіграють величезну роль у формуванні ланцюга поставок, який необхідно контролювати. Для того, щоб уникнути хаосу в управлінні, слід знати, що впливає саме на ланцюжок поставок: виробництво, закупівельники і логісти, продавці і логісти, постачальники, клієнти, фінансисти.

Ефективність будь-якого підприємства залежить від наявності злагодженості і порядку в ланцюзі поставок, а також вироблення конкретних принципів для гармонізації цієї структури. Більшість компаній не знають свої обмеження, тому є сенс, виходячи з теорії обмежень, розглянути алгоритм безперервного вдосконалення системи, який складається з таких пунктів:

  • Знайти реальне обмеження. Тут важливо зрозуміти, яке обмеження має ваша компанія. Це може бути ринок, виробництво, менеджери проектів тощо.
  • Зрозуміти, як його застосувати з максимальною користю. Як показує досвід, зазвичай усунути обмеження непросто через фінансові або організаційні складнощі. Наведемо приклад верстата на будь-якому підприємстві. В першу чергу необхідно стежити за наявністю роботи для нього, щоб він не простоював. Також треба подбати про наявність запчастин, щоб вчасно виправляти поломки. А ще – навчити інших робочих на випадок, якщо хтось захворів і т.д.
  • Підпорядкувати компанію п.2 – управляти через обмеження. Як показує досвід, у результаті такого роду удосконалення прибуток збільшується на 20-50%, а з урахуванням наявності тих чи інших змінних – ще більше.
  • Розширити обмеження.
  • Знайти нове обмеження або вибір обмеження.

Зазвичай бізнес стикається з сировинним або виробничим обмеженнями. Наприклад, зараз компанія Tesla має затримку у виробництві. У зв'язку з проблемами на заводі, а також з постачальниками комплектуючих для електромобілів вона не справляється із запланованими обсягами виробництва.

В українських реаліях багато компаній часто стикаються з гострою нестачею оборотних коштів. Вона викликає дефіцит товару, що в свою чергу веде до зменшення продажів, тобто ще більшої нестачі коштів. З кожним новим циклом ситуація погіршується, що незабаром призводить до банкрутства.

Як вирішити цю проблему? Як показує досвід, важливо мати інструмент централізованого контролю за двома показниками – робочий капітал і його динаміка.

Фінансовий цикл

Як це працює? Потрібно максимізувати віддачу від обмеження, в даному випадку – від грошових і в цілому оборотних коштів. Відповідно, необхідно акцентувати увагу на робочому капіталі. Щоб максимально ефективно його використовувати, слід враховувати часовий фактор.

На прикладі трьох товарів (А, Б, В) можна розглянути, як це працює. Беремо націнку А = 10%, Б = 100%, В = 0,50%, оборотність А = 30 днів, Б = 180 днів, В = 0,33 дня. У підсумку приріст по першому товару становить 300% в рік, по другому товару – 408%, по третьому – 24877%. Часовий фактор оцінює оборотність запасів, цикл виробництва, оборотність дебіторської заборгованості, мінус оборотність кредиторської заборгованості. Все це і складає фінансовий цикл, за яким треба дуже ретельно стежити.

Вищому менеджменту при обмеженому грошовому резерві необхідно зробити вибір найбільш вигідного проекту, виходячи з такої схеми: вкладаю на Х років і отримаю Y%.

Y / Х = Z% на рік

В умовах жорсткої конкуренції і кризи компанії часто потрапляють в боргову яму. Як з неї вибратися, розглянемо на прикладах.

Секрет №1. Вчасно переглядати асортимент. У 2008 р в однієї української компанії з продажу комп'ютерів і оргтехніки склалася непроста ситуація. У зв'язку з активним ростом цієї галузі, прогноз зростання продажів на цей рік становив 30-50%. Але в зв'язку з наступаючою кризою було виконано всього 30% від плану.

специфіка:

  • низька рентабельність;
  • яскраво виражена сезонність продажів;
  • немає виробників в Україні;
  • закупівлі за рахунок доларових кредитів.

Від негайного руйнування компанію врятувало лише те, що вся сфера опинилася в ситуації, коли є великі наднормативні запаси, відсутність грошових коштів, низький рівень продажів, загострення конкуренції, ціновий демпінг.

Стало зрозуміло, як вирішити цю проблему. Компанія пробувала скоротити витрати, співробітників, вести переговори з банками, домовлятися з постачальниками про відстрочки і т.д. Але, на жаль, усі ці класичні методи не вивели її з переліку збиткових.

Обстеження компанії виявило, що при гострій нестачі оборотних коштів і робочого капіталу було необхідно кардинально змінити і скоротити асортимент товарів в залежності від наявності їх на складі (у даному випадку в 3-5 разів). Розглядаючи асортимент, необхідно звернути увагу на товари з негативним циклом. Їх треба залишати в асортименті, але стежити, щоб фінансовий цикл по ним залишався негативним. У такому випадку вони не стосуються обмеження, а, навпаки, підвищують його.

Секрет№2. Грамотно вибудувати логістику. Брак обігових коштів і робочого капіталу в цій же компанії призвела до обмежень і в сфері логістики. Як відомо, в Україні немає виробництва такого типу, тому всі товари і комплектуючі доставляються з Азії або Європи. Було прийнято рішення, що транспорт їде при 80% завантаження, що незабаром спричинило за собою дефіцит товару і нестабільність виконання замовлень. Фінансовий цикл набагато погіршився, тому що схема «товар в дорозі» перестала працювати.

Тому важливий пункт після зменшення асортименту – налагодження логістики, основний принцип якої полягає в дотриманні графіка поставок товару. Необхідно ефективно організовувати виконання безперебійної та регулярної доставки і поповнення складських запасів.

Секрет№3. Оптимізувати фінансовий цикл. Наведемо приклад оптимізації фінансового циклу виходячи з вибору способу постачання товарів. Велика компанія, що працює з постачальниками з Іспанії, наштовхнулася на питання: «Як вигідніше поставляти товари – автомобільним чи морським транспортом?». Вибір припав на останній варіант, оскільки поставки наземним шляхом збільшують собівартість товару на 15-20%.

Працюючи з оптимізацією ланцюга поставок цієї компанії, було виявлено, що цикл «море» довший на 30 днів, тому доводилося брати більше запасів, що призвело до погіршення обороту і підвищення неліквідів і недопродажів. З урахуванням цих умов фінансовий цикл збільшився до 50 днів. Таким чином, застосування інвестиційної моделі «прибуток / фінансовий цикл» показує, що перевезення «море» вигідніше для найбільш дешевого і масового сегмента. І в даній ситуації компанії було необхідно половину своїх перевезень перевести на автомобільний транспорт, як би суперечливо це не звучало.

Секрет №4. Довіра має вирішальне значення для бізнесу. Це клей, який зв'язує компанії з партнерами і спільнотами, в яких вони працюють. Той, хто зацікавлений в довгострокових відносинах, розуміє, що підтримка довіри впливає на репутацію, формує надійну соціальну позицію, а також здатність залучати та утримувати капітал.

Часто буває так, що в зв'язку з тими чи іншими обставинами компанія не може оплатити замовлення, затверджується новий графік платежів, який через деякий час теж не виконується. Брак фінансових резервів компанії часто призводить до вичерпання кредиту довіри, отже – до 100% передоплати. У результаті фінансовий цикл значно збільшується. Наприклад, цикл в 10 днів (відстрочка в Європі 60 днів), перетворюється на 77 днів (передоплата за тиждень). Вихід з даної ситуації один – для ключових постачальників взяти кредит в банку і негайно погасити заборгованість, щоб відновити кредит довіри.

Виконання зобов'язань по оплаті має чітко регулюватися:

  • технічними інструментами (бюджетування, казначейство);
  • ціннісними принципами і установками.

Тільки в цьому випадку кредит довіри працює на результат і слугує основою для сильного бізнесу.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті