Гроші – вже не головна перепона: що підбурює і відлякує бізнес запускати нові технології

Гроші – вже не головна перепона: що підбурює і відлякує бізнес запускати нові технології

Як цифрова трансформація дає шанс ринкам, що розвиваються

Этот текст также доступен на русском
Гроші – вже не головна перепона: що підбурює і відлякує бізнес запускати нові технології
Фото: pixabay

77% бізнес-лідерів вірять, що в найближчі п'ять років вони використовуватимуть нові технології для прогнозування споживчого попиту. А 47% топів компаній вважають, що здійснюватимуть операції з використанням блокчейну. Такі дані дослідження Dell Technologies Digital Transformation Index. Ірина Волк, генеральний менеджер Dell EMC у кластері країн, до якого входять Україна, Білорусь, Молдова, Азербайджан, Вірменія і Грузія, проаналізувала для Mind основні результати цього дослідження.

Динаміка змін. Це і подібні дослідження дозволяють зрозуміти, як бізнес оцінює свої перспективи в новому цифровому світі та як проходять процеси перетворень у компаніях.

Для створення Індексу цифрової трансформації незалежна британська компанія Vanson Bourne опитує бізнес-лідерів – керівників, у яких є право ухвалювати стратегічно важливі для компанії рішення. Це дослідження проводиться третій рік поспіль і дозволяє побачити динаміку змін. Цього разу в опитуванні брали участь 4600 бізнес-лідерів з 42 країн світу. І хоча України серед них не було, вважаю, його результати можуть бути цікаві і корисні вітчизняному бізнесу для розуміння світових тенденцій.

Почнемо з парадоксів. Як ви думаєте, в яких країнах швидше відбувається трансформація: в економічно розвинених або тих, що розвиваються? Логічно було б припустити, що в перших. Але це не так. Як не дивно, представники компаній з Японії та Данії не так вже й високо оцінюють свої показники з впровадження цифрових технологій. У той же час на передові позиції виходять Індія, Бразилія і Таїланд.

Гроші – вже не головна перепона: що підбурює і відлякує бізнес запускати нові технології

Навіть більше, на ринках, що розвиваються, багато компаній вважають, що скоріше вони «підірвуть» ринок, ніж самі будуть «підірваними» (53%). У промислово розвинених країнах таку впевненість продемонстрували 40% респондентів.

Гроші – вже не головна перепона: що підбурює і відлякує бізнес запускати нові технології

Частково цей парадокс пояснюється ситуацією в нормативно-законодавчій сфері та ментальними особливостями, що накладають свій відбиток на бізнес. Є ще ціла низка пояснень, однак вони заслуговують окремого дослідження.

Ще один парадокс: незважаючи на те що в бізнес-середовищі усвідомлюють важливість трансформації, за останні два роки практично не змінилася кількість компаній, що успішно впровадили цифрові технології та вважаються лідерами в цій сфері. Їх лише 5% – стільки ж, скільки й у 2016 році.

Гроші – вже не головна перепона: що підбурює і відлякує бізнес запускати нові технології

Від відстаючих до лідерів. Як видно на попередньому слайді, у дослідженні категоризувалися групи. Загалом виділено п'ять категорій. Не можна не відзначити зниження кількості «відстаючих»: з 15% у 2016-му до 9% у 2018-му. Помітно збільшилася кількість «тих, що прийняли» – до 23%, тобто майже кожен п'ятий учасник опитування потрапляє до цієї категорії. Практично не змінилися кількісні показники в групі «оцінюючих» – третина респондентів.

Перспективні сфери для інвестицій. Майже повна одностайність була у відповідях на питання про готовність до інвестицій: 91% бізнес-лідерів у найближчі 1–3 роки інвестуватимуть у цифровізацію.

Гроші – вже не головна перепона: що підбурює і відлякує бізнес запускати нові технології

Як бачимо на слайді, найпопулярніший напрям інвестицій – забезпечення кібербезпеки. Адже в міру розвитку технологій неминуче множаться атаки і погрози. Українці не з чуток знають про небезпеку кібератак. Тому захист – пріоритет номер один.

Далі йде інтернет речей. До першої трійки також потрапили «мультихмарні середовища», що недивно, враховуючи, якими темпами розвивається цей напрямок і який обсяг даних обробляється машинами і людьми. Додам, що якщо ще кілька років тому велися дискусії про те, яку хмару вибрати – приватну, публічну або гібридну, то сьогодні все частіше замовники обирають мультихмарну стратегію. Зазначу, що ця тенденція актуальна і для українського ринку.

Перепони. Практично одностайну відповідь дослідники отримали і на питання про бар'єри на шляху до цифровізації. Дев'ять з десяти компаній відзначили, що стикаються з серйозними перешкодами. Найсуттєвіша – побоювання, що не вдасться забезпечити повну безпеку даних і конфіденційної інформації, особливо в контексті регламенту GDPR.

Гроші – вже не головна перепона: що підбурює і відлякує бізнес запускати нові технології

Примітно, що за останні 2–3 роки бізнес переглянув ставлення до того, які бар'єри на шляху до трансформації найскладніше подолати. Зараз це регуляторна база, а два роки тому – нестача ресурсів (фінансових та інших).

Також посилюється занепокоєння зростаючим потоком даних. Точніше не даними як такими (їх не дуже складно збирати і накопичувати), а їх обробкою і своєчасним отриманням потрібних і корисних для бізнес-аналітики відомостей з усіх цих величезних потоків. Рахунок обсягу даних, які щодня генеруються, пішов на квінтильйон!

Гроші – вже не головна перепона: що підбурює і відлякує бізнес запускати нові технології

Цікавий і пункт про експертизу та компетенції співробітників компанії. Його можна назвати «больовим», оскільки технологічний прогрес йде такими швидкими темпами, що людям важко наздогнати його і встигнути розвинути потрібні навички. Власне, тому у великих компаніях приділяють все більше уваги внутрішньому навчанню персоналу.

Гроші – вже не головна перепона: що підбурює і відлякує бізнес запускати нові технології

Якщо у 2016 році менше третини компаній-респондентів навчали своїх співробітників основам програмування (27%), то тепер – майже половина (46%). Крім цього, набагато частіше практикується взаємний обмін знаннями між керівниками бізнес- та ІТ-напрямків.

Галузі – лідери в цифровізації. Передбачувано «ведуть» технологічні, телеком і фінтех-компанії, а також науково-дослідні інститути.

Гроші – вже не головна перепона: що підбурює і відлякує бізнес запускати нові технології

Навіщо бізнесу цифрові технології? Респонденти відзначили прагнення ефективніше вибудовувати роботу з даними. Зокрема, для прогнозування, управління ресурсами, відстеження поставок і блокчейну.

Гроші – вже не головна перепона: що підбурює і відлякує бізнес запускати нові технології

Не буде перебільшенням назвати дані паливом, яке допомагає бізнесу злетіти і утримувати свої позиції в подальшому. Від того, як налагоджена робота з даними, може залежати успіх усього бізнесу.

У бізнес-колах усвідомлюють безальтернативність змін. Категоричний мем Transform or die, що увійшов в ужиток ще у 2000-х, не втрачає актуальності і сьогодні. Незважаючи на всі ті бар'єри, які були перераховані в результатах дослідження, а також ті, що не було названо, компанії розширюють застосування цифрових технологій.

Чи стане Україна винятком із загального правила? Навряд чи. Усе ж таки ми вписуємося в загальносвітовий контекст. Безумовно, нам поки далеко до країн-лідерів. Однак той факт, що багато компаній з ринків, що розвиваються, перетворюються швидше, ніж у більш розвинених країнах, дає нам приклад для наслідування і привід для оптимізму.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло