Гендерний баланс: рейтинг найсприятливіших міст для розвитку жіночого бізнесу
Як усунути фінансові, культурні, технологічні, гендерні та інші бар'єри для досягнення мети

Кількість компаній, в яких жінка займає керівні посади, збільшується. До таких висновків дійшли експерти YouControl, проаналізувавши міжнародне дослідження «Жінки в бізнесі: поза політикою до прогресу», яке було проведене міжнародною організацією Grant Thornton, що об'єднує незалежні аудиторські, бухгалтерські та консалтингові фірми.
Так, їхня кількість збільшується, однак не дуже динамічно та не постійно. Наприклад, 2015 року компаній з жінками-керівниками було 68%, а в наступні роки частка знижувалася (до 67% 2016-го і до 66% 2017 року). А от 2018 року зростання знову повернулось.
Зазначимо, що цьогорічні позачергові парламентські вибори також показали позитивну тенденцію, адже кількість жінок-депутатів у Верховній Раді з 2019 року суттєво збільшиться.
Про міста, які сприяють більшому розкриттю бізнес-потенціалу жінок-підприємниць, розповіла Mind генеральний менеджер Dell Technologies Ірина Волк, на основі щорічного дослідження Women Entrepreneurs Cities Ranking (WE Cities).
Нове щорічне дослідження Women Entrepreneurs Cities Ranking (WE Cities), присвячене жіночому підприємництву, було представлене у Сінгапурі. Його провела компанія IHS Markit на замовлення Dell Technologies. Дослідники ранжували 50 міст світу залежно від сприятливості для розвитку жіночого бізнесу. Вперше це дослідження з'явилося у 2010 році, у відповідь на пошук шляхів виходу з фінансової кризи, що вибухнула у 2008 році.
Ідея обрати саме цю тему не була випадковою. По-перше, підприємництво є двигуном розвитку економіки. По-друге, гендерний чинник має значення, оскільки часто саме жіночу працю недооцінюють. Цьому є маса підтверджень, серед яких можна навести такі:
- розрив в оплаті праці. За даними PayScale, за інших рівних умов у середньому жінка отримує менше за чоловіка за ту саму роботу;
- чоловік має у рази більші шанси обійняти керівну посаду, порівняно із жінкою, відповідно до проведеного McKinsey дослідження Women in the Workplace;
- відчуття себе в статусі onlys, тобто єдиною в колективі, що особливо актуально для ІТ-сфери.
Нереалізований потенціал жіночого підприємництва дуже високий. Приємно відзначити, що є й свідчення того, що ситуація змінюється на краще. Так, «гендерний» зарплатний розрив скоротився увосьмеро порівняно з 2015 роком; а до рейтингу керівників Fortune 500 у 2019 році потрапили 78 жінок, тоді як ще в 1995 році в ньому не було жодної.
У свіжому рейтингу WE Cities також знайшли відображення зміни на краще. Цей рейтинг – перший та єдиний у своєму роді. Його унікальність у тому, що тут не тільки ранжуються 50 міст світу залежно від умов для жіночого підприємництва, а й демонструється динаміка того, як змінювалися міста порівняно з контрольним показником 2017 року, пояснюють у IHS Markit. І хоча українські міста рейтингом не охоплено, та він напевно зацікавить вітчизняних читачів, оскільки стосується теми, актуальної і для нас, а також може слугувати орієнтиром.
Отже, цього року практично за всіма індикаторами рейтингу WE Cities зафіксовані поліпшення порівняно з минулими роками.

Оцінка міст проводилася за 71 показником, 45 з яких мають гендерну складову. Показники було об'єднано у п'ять груп, які характеризують міста за доступом до капіталу, за доступом до технологій, за залученням талантів, за рівнем культури і за доступом до ринків. У свою чергу ці п'ять характеристик організовано у дві групи: операційне середовище і середовище, що сприяє жіночому підприємництву.
Як змінились лідери?
У складі лідерів відбулися зміни. На перший рядок рейтингу вийшов Сан-Франциско і район узбережжя (Кремнієва долина), потіснивши Нью-Йорк. Це сталося, по-перше, завдяки тому, що цей регіон визнано найкращим за доступом до капіталу. Все ж таки це Мекка стартап-екосистеми. По-друге, за минулий рік Долина істотно поліпшила свій імідж завдяки більшій відкритості й ослабленню bro culture (культури братств, які об'єднують тільки чоловіків). Як наслідок, за критеріями, об'єднаними в групі «культура», Долина піднялася із шостого на друге місце.
Водночас із 100 можливих балів вона набрала лише 63,7. Тобто багато ще належить зробити. Брак фінансування, висока вартість життя, низька представленість жінок на керівних посадах (те саме явище onlys, згадане вище), а також відсутність державної політики, що підтримує підприємниць, були одними з найсерйозніших бар'єрів у глобальному масштабі.

Проте позитивні зрушення є. Наприклад, минулорічний лідер рейтингу – Нью-Йорк – набрав 62,9 бала зі 100 можливих, тобто прогрес йде. За останні два роки збільшилася кількість жінок на керівних посадах. А це, у свою чергу, збільшує шанси на підтримку жінок усередині компаній, включаючи менторство, програми супроводу новачків тощо.
Загалом 30 міст із 50 поліпшили свої показники більше ніж у півтора раза, а найбільший прогрес відзначався в Європі та у Південній Америці.
У першій десятці міст з найсприятливішими умовами для жіночого підприємництва шість представляють США, три – Європу і одне – Канаду.
Які критерії вплинули на місця в рейтингу окремих міст?
Тут важливо додати, що далеко не всі міста рівномірно розподілялися за всіма п'ятьма групами критеріїв. Наприклад, кращий доступ до ринків демонстрував Нью-Йорк, який посів друге місце в загальному заліку. За талантам на першому місці був Бостон, за ним Лондон, далі Лос-Анджелес і лише на 9-му місці – Сан-Франциско й узбережжя.
За окремими групами критеріїв до топ-10 потрапляли міста, які розташувалися нижче 10-го місця в загальному заліку. Чикаго – на 4-му місці за доступом до ринків (15-те місце у загальному заліку). Барселона – на 6-му місці за талантами (18-те). Пекін – на 6-му місці за доступністю капіталу (38-ме).
Ще яскравіше це помітно за групою «Культура», яка охоплює індикатори рольових моделей, нетворкінгу (networking – соціальні зв'язки) всередині компанії, превалюючих гендерних установок, корпоративних правил щодо жінок, підхід до оплати тощо. Ну, а в групі «Технології» на 2-ге місце вийшов Остін (США), який обіймає 14-е місце у загальному рейтингу; і сім міст із десяти не ввійшли до десятки лідерів у загальному заліку. У такій неоднорідності відображаються економічні, історичні та ментальні відмінності між містами.
Порівняно із 2017 роком медіанний показник групи індикаторів «Культура» виріс більше ніж у 1,5 раза – з 33,4 до 54,8, для першої десятки міст. Позитивна динаміка була і в групі «Капітал», хоча й скромніша: + 8% за медіанним показником.
На сьогодні можна констатувати наявність бар'єрів у доступі до інвестицій. «За останні п'ять років лише 5% венчурних доларів у всьому світі отримали команди, де засновниками були жінки. Водночас команди, де засновниками були чоловіки, «підняли» 86% венчурних доларових інвестицій, – відзначають у Crunchbase. – Ті команди, де співзасновниками були чоловіки та жінки, зібрали 9% венчурних доларів. Хоча в останні п'ять років Crunchbase відзначає збільшення як обсягів, так і частки інвестицій до компаній, заснованих жінками, ми ще далеко від досягнення мети, коли 25% фінансування припадатиме на ті компанії, де в команді засновників буде жінка – одна як мінімум».
Як впливає на успіх компанії гендерний баланс?
Підкреслимо, що йдеться не про те, щоб у гонитві за статистикою віддавати комусь преференції (включаючи гендерні), а для інших ставити штучні бар'єри, аби підганяти цифри під якісь квоти. На жаль, зворотна дискримінація, коли перевага віддається жінці, а не чоловікові, теж має місце. Однак на даному етапі гендерний перекіс у бік чоловіків очевидний. Тому й потрібно знайти баланс, коли рівні права і умови будуть забезпечуватися для всіх, незалежно від статі, раси, релігії тощо. У результаті ті компанії, які наблизилися до такого балансу, демонструють кращі показники за прибутком, за впровадженням інновацій, за сталим розвитком бізнесу.
Нагадаємо, ООН включила гендерну рівність до Декларації цілей тисячоліття, оскільки це не тільки одне з основних прав людини, а й необхідна основа для мирного, процвітаючого і стійкого світу.
У свою чергу, дослідження, присвячені гендерному питанню, здатні допомогти бізнесу, представникам влади та самим жінкам, у тому числі підприємницям, краще зрозуміти суть проблеми та способи для усунення фінансових, культурних, технологічних, гендерних та інших бар'єрів, що заважають досягти мети.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.