Ціна невдач: чому втрата даних може коштувати семизначну суму

Ціна невдач: чому втрата даних може коштувати семизначну суму

І чому зростає кількість компаній, що інвестують у монетизацію нової цифрової «валюти»

Цей матеріал також доступний російською
Ціна невдач: чому втрата даних може коштувати семизначну суму
Фото: pixabay

Сучасні компанії володіють величезними масивами даних про своїх клієнтів. Для одних підприємств інформація стає «валютою», що допомагає збільшити доходи, а для інших – баластом, що викачує гроші на її захист і зберігання. За даними нещодавнього дослідження Global Data Protection Index (GDPI), вже 75% респондентів – IТ-керівників знайшли інструменти для монетизації даних. Це опитування провела компанія Vanson Bourne на замовлення Dell EMC у 18 країнах. Респондентами були 2200 IТ-керівників з 11 різних галузей.

Ірина Волк, генеральний менеджер Dell EMC у кластері країн, до якого входять Україна, Білорусь, Азербайджан, Молдова, Вірменія та Грузія, спеціально для Mind проаналізувала підсумки дослідження.

Можливості та загрози. Сьогодні дані називають основним активом, паливом цифрового бізнесу. У приватному й державному секторах розвинених країн світу усвідомлюють це і готові інвестувати в інструменти, що дозволять отримувати користь і монетизувати зібрані дані. Дослідження GDPI показало, що 92% респондентів усвідомлюють потенційну цінність даних. Без перебільшення, персоналізація та збір даних сьогодні складають основу інтернет-технологій.

Але цінність даних гостро ставить питання про їхню безпеку. А забезпечити її на належному рівні стає все складніше. По-перше, тому що стрімко збільшується обсяг самих даних: з 2016 по 2018 рік зростання було майже семиразовим – з 1,45 до 9,7 ПБ.

Ціна невдач: збиток від втрати даних може обчислюватися цифрами з шістьма нулями

По-друге, збільшується вартість зберігання резервних копій і ускладнюється управління інфраструктурою для захисту. На цьому тлі гостріше відчувається нестача рішень, які відповідали б не тільки нинішнім запитам, але і майбутнім, наприклад таким, які дозволили б ширше впроваджувати штучний інтелект, машинне навчання, інтернет речей.

Ціна невдач: збиток від втрати даних може обчислюватися цифрами з шістьма нулями

По-третє, посилюється контроль над використанням і роботою з даними. Одним із найяскравіших прикладів, який минулого року підбадьорив IT-галузь, стало впровадження GDPR (загального регламенту Євросоюзу про захист даних). У двох із трьох компаній немає впевненості в тому, що їхня інфраструктура й процеси захисту даних відповідають всім регіональним нормативним актам, про що свідчить дослідження GDPI. При цьому 12% респондентів, у яких були збої та/або простої, уже зіткнулися зі штрафними санкціями через те, що не зуміли забезпечити безпеку даних.

Ціна витоку інформації. Йдеться не лише про те, щоб отримати користь із зібраних даних, а й про те, щоб не зазнати збитків за неналежне поводження з ними. Ціна збоїв і втрати даних може обчислюватися цифрами з п'ятьма або навіть шістьма нулями.

Ціна невдач: збиток від втрати даних може обчислюватися цифрами з шістьма нулями

Недоотриманий прибуток і репутаційні втрати – це не тільки про гроші. Це про довіру до бренду, що похитнулася, про необхідність починати заново, причому не з нульової, а з «мінусової» позначки. Не хочеться нагнітати, але з плином часу збільшується й ціна невдач.

Ціна невдач: збиток від втрати даних може обчислюватися цифрами з шістьма нулями

Технології, як і будь-яке інше явище в нашому світі, мають зворотний бік, і на тому боці – кібератаки, загрози, вимагачі, збої, форс-мажори... Що цінніші дані для компанії, то більшому ризику вони піддаються, за ними активніше полюють і вища ціна збою або втрати.

За результатами опитування, що лежить в основі GDPI, IТ-керівників-респондентів розподілили на чотири групи, залежно від рівня зрілості систем захисту, впроваджених у їхніх компаніях: ті, що відстають; ті, які оцінюють; ті, які впроваджують; ті, що лідирують.

Ціна невдач: збиток від втрати даних може обчислюватися цифрами з шістьма нулями

Для того щоб проілюструвати масштаб відмінностей між двома крайніми категоріями, зазначу, що лідери оперують у 18 разів більшим обсягом даних, ніж ті, які відстають: 21,4 проти 1,18 ТБ. При цьому, як би високо лідери не оцінювали свої рішення для захисту даних, збої все ж трапляються. І для лідерів ціна збоїв у 12 разів вище, ніж для тих, що відстають. У середньому втрати прибутку можуть досягати 40%.

Інвестиції в монетизацію. Здавалося б, такий рівень втрат дає привід засумніватися в цінності даних, адже треба не просто їх збирати, а й обробляти та захищати. Однак у провідних компаніях світу таких сумнівів немає, за винятком хіба що тих 2% «відсталих». Майже дві третини (69%) уже інвестують в інструменти для монетизації даних. Навіть більше, зростає кількість тих, хто в нашому дослідженні названий «адептами», або «ті, які впроваджують». Якщо порівняти з 2016 роком, таких стало майже в 1,5 раза більше.

Ціна невдач: збиток від втрати даних може обчислюватися цифрами з шістьма нулями

Є підстави вважати, що їхня кількість зростатиме в майбутньому. У міру зростання використання штучного інтелекту та інтернету речей (поява 5G значно розширює застосування концепції IoT, а у 2019 році очікується масовий комерційний запуск 5G-мереж, відбуватимуться цифрові перетворення як бізнесу, так і державного сектору. Для всіх цих технологій дані мають критичне значення, повторюся – це паливо для цифрового бізнесу.

Приклади монетизації. Ними можуть служити поведінкові та інтелектуальні моделі, що дозволяють передбачати дії замовників і, як наслідок, поліпшувати комунікацію і запобігати відтоку клієнтів; рішення для підвищення ефективності реклами, зокрема й у соцмережах; сенсори, які збирають інформацію і підключаються до інтернету речей; фінтех-інструменти.

До впровадження цифрової трансформації фізична валюта у сховище банку становила найцінніший актив, а сьогодні дані такі ж цінні, про що говорять у самих банках. Також важко недооцінити значимість даних у медицині. Навіть малий бізнес, що не має у своєму розпорядженні бюджетів рівня корпорацій, може скористатися Google Analytics, наприклад, і це теж буде елементом бізнес-аналітики даних. Тобто питання монетизації актуальне незалежно від розміру компанії. Так, одним із найцінніших і популярних джерел даних служать робочі програми, зокрема Office 365.

Ціна невдач: збиток від втрати даних може обчислюватися цифрами з шістьма нулями

А що ж Україна? Ми не потрапили у фокус уваги цього дослідження, однак не можна сказати, що перебуваємо у відриві від світових тенденцій і поза контекстом цифрових перетворень. Уже розглядається перспектива впровадження 5G в Україні, нещодавно мобільні оператори заявили про запуск своїх мереж NB-IoT в Україні. Але поки не так уже й багато успішних історій.

Ризикну припустити, що, якби в цьому дослідженні брали участь вітчизняні компанії, вони потрапили б до числа «ті, які оцінюють». Ми поки відстаємо від країн, більш просунутих у цифровому плані. Однак якщо поглянути на результати дослідження в розрізі географії, то видно, що країни, які розвиваються, долають відрив і виходять на провідні позиції в плані захисту даних. Найяскравіший приклад – Індія, яка піднялася на 8 позицій. Тоді як Франція опустилася на 16, Сінгапур – на 11, а Німеччина – на 10 позицій.

Ціна невдач: збиток від втрати даних може обчислюватися цифрами з шістьма нулями

Для України, як і для інших країн, немає альтернатив діджиталізації просто том,у що ми вже перебуваємо в цифровому світі. Різниця в тому, наскільки ми ефективні та успішні в цьому світі. Це залежить, серед іншого, й від того, наскільки добре поставлена робота з даними. Зараз в Україні проходить виборча кампанія. Думаю, всі ми хотіли б, щоб дані про наші голоси оброблялися коректно та були надійно захищені, просто тому що ціна збою може виявитися дуже високою.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті