Ближче до землі: як змінилися правила користування Земкадастром

Ближче до землі: як змінилися правила користування Земкадастром

Державна реєстрація ділянок стала трохи більш «електронною послугою»

Цей матеріал також доступний російською
Ближче до землі: як змінилися правила користування Земкадастром
Фото: DR

Взяти в оренду або купити ділянку землі в Україні завжди було справою непростою. Складна і неочевидна процедура виділення, порушення термінів розгляду заяв і отримання витягів із Земельного кадастру, відмови без чіткого пояснення причин і – куди ж без неї – корупційна складова. Усе це може піти в небуття вже найближчим часом. 19 березня набрала чинності постанова Кабінету міністрів про внесення змін до Порядку ведення Державного земельного кадастру. Саме ці зміни і повинні, за задумом авторів, поліпшити ситуацію в сфері взаємодії з Державним земельним кадастром (ДЗК). Що саме змінилося і як це допоможе землекористувачам, спеціально для Mind пояснюють Анастасія Ніколенко та Олексій Харитонов – юрист і адвокат юркомпанії ILF.

Для кого важливі ці зміни? У першу чергу, нові правила ведення ДЗК важливі не лише для кадастрових реєстраторів, а й для землекористувачів (тих, хто купує або хоче взяти землю в оренду, а також дійсних орендарів або власників землі).

Для чого їм кадастр? Іноді потрібна земельна ділянка не виділена і не має кадастрового номера. Щоб це зробити, людина наймає землевпорядника і проходить разом з ним усю процедуру щодо формування та оформлення ділянки – окреслити його, встановити координати, визначити, хто сусіди, підготувати і затвердити всю документацію, привласнити йому кадастровий номер, зареєструвати в ДЗК, реєстрі прав тощо . Лише після цього ділянку землі можна придбати або отримати в оренду.

Трапляються також ситуації, коли вже сформовані ділянки накладаються одна на одну, і землекористувачі хочуть усунути цей недолік. Або змінюються власники чи цільове призначення землі і т.д. – усе це передбачає внесення змін до ДЗК. Нові правила зроблять ці процеси більш зручними і відкритими.

Що змінюється?

1. З'явилася можливість віддаленого моніторингу звернень про внесення відомостей (змін до них) у ДЗК. Тобто тепер можна відслідковувати долю поданої заяви у режимі онлайн.

Раніше досить складно було дізнатися, коли вашу заявку розглянуть, де вона зараз, який фахівець нею займається, чому ви не отримали відповіді в зазначений термін, тощо. Через непрозорість процесу його терміни часто і безкарно порушувалися реєстраторами, породжуючи все нові й нові можливості для корупції.

2. Подати документи для державної реєстрації земельної ділянки тепер також можна онлайн. Раніше це було доступно лише тому, хто отримав дозвіл на розробку техдокументації, або його уповноваженому представникові – особисто або рекомендованим листом з описом вкладення.

За новими правилами, це можна зробити онлайн через Єдиний державний портал адміністративних послуг. Важливо, що зробити це може за своїм електронним цифровим підписом (ЕЦП) тільки сертифікований інженер-землевпорядник, який безпосередньо розробляв відповідну документацію із землеустрою. У сумі з попереднім пунктом це значно спростить процес роботи з земельним кадастром і заощадить час та кошти замовника на розробку документації.

3. Кадастрові реєстратори більше не можуть необґрунтовано відмовляти у внесенні даних до ДЗК.

Раніше в таких ситуаціях просто вказували, що «ваш запит не відповідає вимогам такої-то статті, тому вам відмовлено в даній заяві». Тепер же реєстратор повинен вказувати, в чому невідповідність, який конкретно документ не відповідає, якому конкретно пункту якого закону.

А якщо щось не так у поданому вами електронному документі, і вам відмовили, до відмови реєстратор обов'язково має прикласти протокол проведення перевірки цього документа. У протоколі повинно бути вказано, що саме і чому саме не відповідає. Це нововведення зменшить кількість звернень і спростить процес спілкування з представником ДЗК.

4. Викопіювання з картографічної основи ДЗК тепер хто завгодно може отримати в режимі онлайн. Надалі це викопіювання можна використовувати при підготовці землевпорядної документації.

Таке викопіювання – це, по суті, карта з ділянкою землі, що вас цікавить, із зазначенням координат і всіх кадастрових та реєстраційних даних про цю ділянку. Раніше викопіювання можна було отримати лише за запитом у ДЗК. Воно оформлялося як документ з необхідними підписами та печатками. Та й отримати його можна було тільки, якщо маєте якесь відношення до конкретної ділянки, наприклад, після отримання згоди місцевої влади на розробку документації щодо цієї ділянки. Тепер же будь-який громадянин України, пройшовши ідентифікацію через BankID або ЕЦП, може в режимі онлайн отримати викопіювання про будь-яку ділянку, навіть не має до неї жодного відношення.

Завдяки цим нововведенням робота землекористувачів і землевпорядників із ДЗК має стати легшою і зручнішою. Також повинні розширитися можливості щодо контролю за роботою реєстраторів ДЗК. Передбачається, що тепер у будь-який момент можна подивитися, чи обробляється ваша заявка, на якому етапі її розгляд, коли чекати відповіді, тощо.

Які існують ризики? Загалом, постанова про новий порядок ведення ДЗК може, дійсно, змінити роботу з цим ресурсом. Але все ж залишається ризик того, що на місцях фахівці можуть саботувати запропоновані ним механізми і правила роботи, ігнорувати вимоги цього документа, користуючись незнанням заявників.

Тому, якщо вам потрібно працювати з ДЗК, використовуйте механізми, запропоновані цією постановою – це не лише спростить роботу з ним, а й допоможе зменшити витрати. Особливо важливо розуміти, що, якщо у відповідь на свою заяву ви отримуєте відмову без докладного пояснення причин, це – порушення ваших прав. І такі дії реєстратора можна і потрібно оскаржити, за необхідності – навіть у суді.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті