Без котів у мішках: як правильно купити готовий бізнес в Україні

Без котів у мішках: як правильно купити готовий бізнес в Україні

І що слід особливо прискіпливо перевіряти

Этот текст также доступен на русском
Без котів у мішках: як правильно купити готовий бізнес в Україні

Власний бізнес – справа, звичайно, благородна, але досить ризикована. Починаючи новий бізнес, власник ніколи не може передбачити, що на нього чекає. Чи буде ця ініціатива успішною, а чи закриється через півроку, залишивши хіба що сум про витрачені гроші й час. Не всім судилося стати великими підприємцями, не всім вдається побудувати дійсно міцну справу, що рік у рік буде лише рости й розширюватися. Але практично кожен, хто має достатню кількість грошей, може купити вже готовий бізнес. Олександр Шкудун, радник OSTIN Law Firm, розповів Mind, як це зробити.

Що слід робити й знати при покупці бізнесу/компанії в Україні?

Провести аудит. Перш ніж що-небудь купити, необхідно це оцінити. Зрозуміти, що являє собою той чи інший бізнес. Як він працює. Побачити його сильні та слабкі сторони. Заглибитися в економіку й порахувати, наскільки він вигідний і чи зможе генерувати той дохід, який покупець уже встиг намалювати в своїй голові.

Щоб повністю зрозуміти всю картину, ми рекомендуємо провести юридичний аудит, який дозволить потенційному покупцеві дізнатися:

  1. Чи правильно зареєстрований бізнес, де і на кого.
  2. Хто є фактичним власником (або власниками), яка у бізнесу структура.
  3. Чи отримано необхідні ліцензії на здійснення тієї чи іншої діяльності.
  4. Чи все в порядку в компанії з дотриманням трудового та іншого законодавства.
  5. Які договори укладені і з ким.
  6. Які активи (рухоме, нерухоме майно) є в компанії. Чи в законний спосіб вони отримані/оформлені. Чи немає яких-небудь арештів, інших обтяжень на ці активи тощо.
  7. Чи правильно подається звітність до податкових та інших органів.
  8. Який фінансовий стан компанії. Чи має вона заборгованість тощо.
  9. Чи є необхідність в отриманні дозволів регуляторних органів.

Аудит дасть зрозуміти, що являє собою бізнес, який ви хочете придбати. Це дозволить оцінити всі наявні ризики й відповісти на найважливіше запитання: купувати чи ні?

Навіщо це потрібно?

Підприємці, які не проводять попередній юридичний аудит, бажаючи заощадити на цьому гроші, платять потім набагато більше, відстоюючи свої інтереси в тривалих судових позовах. Тоді, коли потрібно займатися розвитком купленого готового бізнесу.

Тому ми рекомендуємо перед придбанням тієї чи іншої компанії в Україні обов'язково проводити юридичний аудит. Винятки можуть становити лише випадки покупки якогось малого бізнесу, у якого й активів особливих немає.

Наведу невеликий приклад. Один наш клієнт захотів купити бізнес – кав'ярню. Звичайний МАФ, що стоїть біля метро. Здавалося б, що тут вивчати: власник зрозумілий – фізична особа-підприємець. Об'єкт всього один – кіоск. І все.

Проте під час перевірки з'ясувалося, що цей кіоск встановлено біля метро незаконно. Підприємець не мав на це жодних правових підстав і документів. Побачивши юридичні ризики, клієнт відмовився від угоди. А рівно за півроку цей горезвісний МАФ знесла місцева влада, маючи на це повне право.

Як прийняти рішення про продаж/купівлю бізнесу

Йдеться не про вольове рішення, якщо ви купуєте бізнес як фізична особа або фізична особа-підприємець. А про письмове рішення вищого органу управління компанії (а якщо це закордонна компанія, то ще й резолюцію директора), якщо продавцем/покупцем є компанія.

У товаристві з обмеженою відповідальністю вищим органом управління, як правило, виступають загальні збори учасників (якщо учасників декілька), або сам учасник (якщо він один).

В акціонерному товаристві – це загальні збори акціонерів.

Загальні збори учасників (або загальні збори акціонерів) мають дати «добро» на продаж/купівлю компанії. Бажано зробити це як з боку продавця, так і покупця. Рішення оформлюється відповідним протоколом (якщо учасників декілька). Або це буде просто рішення одного учасника ТОВ (якщо учасник один).

У судовій практиці не поодинокі випадки, коли відсутність рішення вищого органу управління товариства щодо тієї чи іншої угоди, якщо це передбачено законодавством або статутом, є підставою для визнання операції незаконною.

Наприклад, директор ТОВ, маючи в статуті пряме обмеження на укладання угоди на суму понад $100 000, уклав її на $200 000. Внаслідок чого власники компанії оскаржили цей договір у судовому порядку й визнали його недійсним із моменту укладення – тому що директор не мав права підписувати такий документ без узгодження з вищим органом управління товариства.

Як правильно скласти договір купівлі-продажу?

Важливо розуміти, що правильно складений і укладений договір купівлі-продажу (неважливо, чи то продаж частки в товаристві з обмеженою відповідальністю, акцій в акціонерному товаристві або просто активів, наприклад, у вигляді нерухомості) нівелює ризики, пов'язані з можливим визнанням угоди з купівлі-продажу бізнесу недійсною.

Дуже важливо в договорі зафіксувати предмет (що саме продається і за якою ціною), зазначити взаємні права та обов'язки, поетапно розписати процедуру виконання договору (хто і коли які дії робить, які документи надає), штрафні санкції за порушення умов договору, терміни, гарантії продавця щодо бізнесу, який продається, тощо.

Наприклад, гарантії того, що нерухомість дійсно належить продавцю на праві власності, не обтяжена, не заарештована, що продавець не перебуває в шлюбі.

Важливо розуміти, якому праву буде підпорядкований договір і де саме (місце, країна) проходитиме розгляд спорів за договором у разі, якщо щось піде не так.

Також майте на увазі, що, коли продавцем/покупцем бізнесу є іноземна компанія, обов'язковою умовою договору має стати надання документів про реєстрацію компанії, її місцезнаходження, директора, кінцевих бенефіціарів.

Ці документи мають бути видані в країні реєстрації продавця/покупця, апостильовані (якщо країна приєдналася до відповідної конвенції) і передані в Україну, де необхідно перекласти їх українською.

Враховуйте всі ці моменти при складанні договору.

Як отримати дозвіл/правильно зареєструвати вчинення правочину в реєстратора/нотаріуса

а також інших органах (зокрема, державних)

Отже, ви замовили проведення юридичного аудиту бізнесу в Україні, який показав, що бізнес «чистий», особливих ризиків немає і його можна купувати.

Ви отримали дозвіл на концентрацію від Антимонопольного комітету України (якщо необхідно), уклали договір із зберігачем, надали документи в комісію з цінних паперів (якщо необхідно), отримали схвалення вищого органу управління товариства на угоду, а також органів управління іноземної компанії, яка є засновником української компанії, уклали договір купівлі-продажу бізнесу (частки, акцій).

І тепер вам необхідно повідомити державу про те, що у бізнесу змінився власник. Це можна зробити як у реєстратора, так і в нотаріуса (в останнього вийде дорожче). Тут теж дуже важливо не схибити. Тому що нібито проста технічна робота з підготовки та заповнення протоколів, актів, карток тощо є дуже важливим елементом у загальному ланцюжку угоди.

Також пам'ятайте, що зараз нотаріуси не можуть за один день провести всі реєстраційні дії.

Спершу здійснюється процедура зміни власника/учасника, якщо ми говоримо про покупку готового бізнесу й маємо на увазі, що купується частка в ТОВ.

Потім – зміна директора, місцезнаходження компанії, а також інші зміни, які вважав за потрібне внести новий власник.

Як остаточно завершити угоду?

Коли сама угода вже відбулася, гроші (або їхня частина) сплачені, акт прийому-передачі частки (якщо це ТОВ) підписаний і нотаріально засвідчений, а також внесені до реєстру інші зміни, саме час отримати від попереднього директора підприємства всі оригінали документів, печатки, штампи, ключі, зокрема від сейфа, та інші матеріальні цінності.

Це все вам стане у пригоді, особливо коли податкова прийде з плановою перевіркою.
Має сенс підписати окремий акт прийому-передачі таких документів та інших цінностей. Обов'язковість наявності такого акта і його форму можна передбачити ще спочатку в договорі купівлі-продажу.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло