Уроки збільшення прибутку: як «Укрзалізниця» заробляє на бізнесі

Уроки збільшення прибутку: як «Укрзалізниця» заробляє на бізнесі

Як новий порядок перевезень дозволив підняти тарифи на 20%

Цей матеріал також доступний російською
Уроки збільшення прибутку: як «Укрзалізниця» заробляє на бізнесі
Фото: Shutterstock

24 червня всі регіональні філії «Укрзалізниці» отримали з головного офісу лист, у якому затверджено новий порядок перевезень рослинних олій (Mind має у своєму розпорядженні копію документа). Возити харчову олію можна буде тільки спеціалізованими цистернами, тим, у кого таких вагонів не опиниться, возити масло не заборонять, але за перевезення доведеться платити на 20% більше.

Mind попросив Андрія Кириковича, генерального директора логістичної компанії «Амадеус Марин», яка займається транспортуванням рослинних масел, розповісти, що означають такі нововведення та як вони позначаться на ринку.

Крім того, Mind надіслав запит до УЗ із проханням пояснити таке підвищення тарифів. На момент публікації матеріалу відповіді від держперевізника не надійшло. 

Що це означає? По суті – підвищення тарифів. Але для такого підвищення УЗ не потрібно проходити узгодження в Мінінфраструктури та Кабінеті міністрів. Це внутрішнє розпорядження керівництва залізниці, у якому прописуються нові вимоги до перевезень у цистернах. Зокрема, цистерни мають отримати спеціалізацію «харчового вагона». Якщо цього не зробити, то за перевезення в цистернах потрібно буде платити на 20% більше, ніж зараз. В УЗ тепер кажуть, що обслуговування перевезень у неспеціалізованих цистернах залізниці обходиться дорожче, ніж у спеціалізованих, харчових, тому що для таких перевезень потрібно створювати особливі умови.

Уроки збільшення прибутку: як «Укрзалізниця» заробляє на бізнесі
Уроки збільшення прибутку: як «Укрзалізниця» заробляє на бізнесі

Про особливі умови. Насправді ніяких додаткових послуг та особливих умов власник цистерни не отримує. Особливий порядок для перевезення наливних вантажів є тільки у вантажів бензинової та хімічної номенклатури – тобто небезпечних вантажів. Для перевезення вантажів харчової, безпечною, номенклатури в цистерни має бути універсальний зливний прилад. Такі цистерни можна використовувати на залізницях наших сусідів – у Молдові, Білорусі, Польщі. Там ніхто не вимагає додаткової спеціалізації вагона. Рішення про те, у який цистерні перевозити олію, приймає власник вантажу. Власник вантажу/оператор вагонів зобов'язаний дотримуватися норм і правил навантаження. Так донедавна було й в Україні. 

Як влаштований ринок. У нашій компанії у власності 53 цистерни (всі вони «харчові»), у піковий період в управлінні – до 500 вагонів. Всього на ринку близько 6000 цистерн, які перевозять рослинну олію, з них харчову спеціалізацію, про яку говорять в УЗ, мають не більш ніж 500. Окремо варто сказати, що у виробників рослинних олій у власності цистерни, які перевозять ці олії, не маючи позначки «П», про яку говорить УЗ.

Про спеціалізацію вагонів. Приведення вагонів у відповідність до висунутих вимог коштуватиме серйозних фінансових витрат, а по суті нічого в самому вагоні або процесі перевезення не змінить. Особливо цинічно виглядає так званий перехідний період, наданий УЗ після численних спроб галузі скасувати цю норму. Всі вагони –  майже 6000 вагонів – мають привести у відповідність до 20 липня, тобто менше, ніж за місяць. Але справа не тільки в термінах. Рішення про переведення вагона в ту чи іншу спеціалізацію приймає Рада із залізничного транспорту держав – учасниць Співдружності, яка засідає за своїм регламентом. Перше засідання вже було, друге – у серпні. Отже, ми за будь-яких варіантів не встигаємо отримати необхідну спеціалізацію своїх вагонів у зазначені УЗ терміни.

Про наслідки. Очевидно, що УЗ не розраховує на те, що всі вагони будуть зі зміненою спеціалізацією в зазначений термін, а це значить, що учасники перевізного процесу будуть змушені платити 20% понад тариф. У середньому це збільшить вартість перевезення в одній цистерні на 70 грн за 1 тонну. З огляду на обсяги перевезень рослинної олії залізницею (близько 2,5 млн тонн на рік) – це відчутні витрати для наших клієнтів. Це при тому, що і без 20%-го підвищення тарифи на перевезення олії – одні з найвищих.

На відміну від аграріїв, які возять зерно, виробники олії не зможуть швидко знайти альтернативу залізничному транспорту – для перевезень олії річками і дорогами потрібна інфраструктура, якої в Україні немає. Автотранспорт можливо застосувати на таких відстанях тільки з перевищенням допустимої норми завантаження.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті