Відпустити гріхи: наскільки дієвою може бути податкова амністія
Як повернути значні інвестиційні активи до офіційної економіки і який їх обсяг приховується

Кабінет Міністрів запланував масштабні кроки в зміні податкового законодавства, а враховуючи останні законодавчі ініціативи, ці плани можуть здійснитися.
Основну частину реформи уряд хоче здійснити наступного року. Детальніше про це можна прочитати в матеріалі Mind «Удар по кишені: яку податкову реформу запланувала влада».
Один із кроків, які передбачила нова влада, – введення податкової амністії. Детальніше про цей інструмент і наслідки його використання розповів Mind керуючий партнер інвесткомпанії Capital Times Ерік Найман.
Нагадаємо, у вівторок, 26 листопада, відбудеться чергова зустріч Mind Invest Club, де можна буде поспілкуватися з експертом і поставити питання з приводу застосування різних інструментів для збільшення власного капіталу. Читачі Mind отримують 50%-ву знижку на відвідування Mind Invest Club. Підпишіться, аби отримати промокод. Детальніше про захід тут.
Правильно проведена податкова амністія може повернути у офіційну економіку $50 млрд капіталів, принести бюджету 60 млрд грн податків і прискорити економічне зростання до заявлених урядом України 8–10% на рік.
Навіщо країні податкова амністія
Зараз економіка України швидко відновлюється після глибокого провалу 2014–2015 років. У ІІ–ІІІ кварталах 2019 року реальне економічне зростання склало понад 4% річних. Однак середньостроковий прогноз МВФ та інших міжнародних організацій, а також найбільших інвестбанків за темпами зростання реального ВВП України на період до 2024 року включно в середньому становить 3–3,5%. На перший погляд, це хороше зростання. Однак воно знаходиться на рівні середньосвітових показників і нижче за прогнозоване зростання країн, що розвиваються.
Без монетарних або фіскальних стимулів чи економічних реформ економічне зростання України поступово зійде нанівець, до рівня, який зараз демонструє Росія – зростання від 0,5% до 2% на рік.
На монетарні стимули від НБУ сподіватися не варто. Нацбанк продовжує політику інфляційного таргетування, яка базується на низьких темпах збільшення гривневої монетарної бази. Прогнози самого НБУ щодо грошової емісії гривні обмежені 5–6% на рік.
Для довідки: темпи зростання готівкової доларової маси з 1960-х років складають у середньому 7% на рік. Прискорення оборотності грошей дозволить лише підтримати гривневу ліквідність на достатньому рівні, що забезпечує економічне зростання вище нуля. Один із наслідків жорсткої монетарної політики – міцна гривня і падаюча інфляція. Відлучення української влади від друкарського верстата – це добре для бізнесу і простих громадян. Нагадаю, що левова частка провини за девальвацію гривні у 2014 році лежить на плечах української влади (вже після того, як втік екс-президент України Віктор Янукович), які включили друкарський верстат і розгубили більшу частину валютних резервів.
Наприкінці травня 2014 року резерви НБУ становили $17,9 млрд, а до березня 2015-го вони зменшилися до $5,6 млрд. Одночасно сума ОВДП на балансі НБУ, а це основний канал незабезпеченої емісії гривні, зросла з 177 млрд грн до 339 млрд грн. У результаті курс гривні «полетів» з 12 грн/$1 до 21 грн/$1.
Фіскальні стимули бувають двох видів:
- Зниження податків за прикладом американської рейганоміки 1980–1990-х років.
- Розширення бюджетного дефіциту шляхом нарощування державних витрат.
В Україні поки що не заявляють про зниження податків (швидше навіть навпаки, шукають шляхи збільшити надходження до держбюджету) і не планують розширення бюджетного дефіциту вище 2% ВВП. На рубежах обмеження фіскальних стимулів в Україні твердо стоїть МВФ. І це добре при нереформованій українській владі.
Відповідно, за відсутності монетарних і фіскальних стимулів Україні потрібно знайти інші джерела прискорення економічного зростання. Відкриття ринку сільгоспземель може дати приріст максимум 2% ВВП, і то лише в перші 2–3 роки з дати відкриття ринку. Набагато цінніше і корисніше буде провести системні реформи щодо захисту прав інвесторів – від судової системи і виконавчої служби до правоохоронних органів. Але в поточних умовах це більше підіграє захисту прав іноземних інвесторів, а внутрішні інвестори виявляться на узбіччі «свята» через непрозорі джерел походження капіталів. Так, на жаль, діюча досі несправедлива система взаємин влади, бізнесу і громадян змушує останніх захищатися шляхом утримання значної частки неформальної економіки.
Україні потрібна податкова амністія саме для того, аби повернути українських інвесторів у формальну економіку і прискорити економічне зростання до раніше заявлених урядом України 8% на рік і більше впродовж багатьох років поспіль.
Що потрібно для успіху податкової амністії
Спочатку, щоб визначити інтерес людей до теми, ми поставили запитання «Чи готові ви брати участь у податковій амністії?» у телеграм-каналі hugs.fund, а також окремо заможним клієнтам Capital Times і українських банків. Відповіли 856 читачів телеграм-каналу, з яких 25% відзначили, що готові брати участь у податковій амністії.
А з 99 заможних клієнтів, що взяли участь в опитуванні про готовність брати участь в податковій амністії, ствердно відповіли 78% осіб.
Таке значне розходження (25% проти 78%) підтвердило, що наша вибірка заможних клієнтів адекватна, і в цілях подальшого дослідження ми використовували відповіді лише цих 78% заможних клієнтів, що відповіли позитивно.

Людей лякає дозвільний, а не повідомний порядок амністії, запропонований зараз у законопроєктах. Їм також важливо повне безумовне звільнення від кримінальної відповідальності.
Додатково наведу відповідь одного з респондентів опитування: «Нерозповсюдження амністії на чиновників, депутатів». У цій відповіді сконцентровано поняття соціальної справедливості, якої важливо буде дотриматися.
Мабуть, це найскладніший момент – як не пропустити активи і капітали, дійсно отримані злочинним шляхом.
Податкова ставка не повинна перевищувати 5%. Ця ставка податку еквівалентна податку з ФОП 3-ї групи.
Важливо розуміти, що головне за результатами податкової амністії – не збільшити доходи бюджету, а повернути значний інвестиційний ресурс у офіційну економіку. А це вже стане фундаментом для реального прискорення української економіки.
Податкова амністія може стати важливим джерелом ресурсів для Мінфіну і банків. І якщо зараз у багатьох є побоювання щодо виникнення піраміди ОВДП, то успішна податкова амністія зніме цей ризик на багато років вперед.
Для заможних людей використання фінансових інструментів типу ОВДП не таке важливе, як для середнього класу.

Звичайно ж, основна маса потенційних амністованих має незначний капітал до $200 000. Нічого дивного в цьому немає – чим багатші люди, тим їх менше.
Але це питання допомогло нам оцінити суму амністії, на яку може претендувати Україна.
Скільки грошей можна «підняти»
Мої розрахунки дають цифру $50 млрд, або близько 30% ВВП України у 2019 році. Для порівняння: податкова амністія Індонезії 2016 року, що вважається успішною, повернула до офіційної економіки інвестиційний ресурс у розмірі 44% ВВП.
Тобто українські 30% ВВП цілком реалістичні.
Якщо податкова ставка складе 5% і вдасться «амністувати» $50 млрд, то держбюджет України отримає додатково понад 60 млрд грн, що можна порівняти з 9-місячними витратами держбюджету на освіту.
Щоб оцінити загальну кількість заможних людей в Україні, скористаємося даними ФГВФО:
- банківських рахунків із залишками понад 500 000 грн в українських банках 96 000 (0,2% населення країни);
- банківських рахунків із залишками 200 000–500 000 грн – ще 306 000 (0,7% населення).
Тобто всього до заможних можна віднести 0,9% населення України. Такий відсоток верхнього шару традиційний для соціальних пірамід і розвинених країн, і країн, що розвиваються.
Звичайно ж, до податкової амністії можуть виявити інтерес і взяти в ній участь й інші українці. Однак для цілей подальших розрахунків ми їх не враховуватимемо і порахуємо їх як додаткову можливість – адже завжди краще отримати більше, ніж очікували.
Отже, для подальших розрахунків ми взяли лише саму верхівку, за даними ФГВФО, – 78% від 96 000 осіб. 78% – саме такий відсоток від опитаних нами заможних клієнтів Capital Times і українських банків виявили готовність брати участь в податковій амністії.
Що необхідно для успішного результату
Отже, правильно проведена податкова амністія може повернути у офіційну економіку $50 млрд капіталів 75 000 осіб, принести бюджету 60 млрд грн податків і прискорити економічне зростання до заявлених урядом України 8–10% на рік.
Ключове завдання – провести податкову амністію саме правильно, аби перший млинець не вийшов грудкою.
І при цьому дотримати принцип соціальної справедливості й не пропустити капітали, отримані злочинним шляхом.
Чи можна підняти українську економіку без податкової амністії? Теоретично так, за умови проведення успішних реформ, спрямованих на захист прав інвесторів. Однак від такої реформи в першу чергу виграють іноземні інвестори, що також порушить принцип соціальної справедливості. Плюс введення більш жорстких правил щодо автоматичного обміну інформацією, КІКів та інших новостворених термінів і слів зазвичай супроводжує податкову амністію. В іншому випадку неминучий бізнес-вибух – з країни просто виїдуть тисячі успішних підприємців, які створюють тут новий бізнес і нову економіку України.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.