Захворіло у світі
5,682,389
Померло у світі
354,944
Вилікувалось у світі
2,337,385
Захворіло в Україні
21,905
Померло в Україні
658
Вилікувалось в Україні
7,995
Виграшна комбінація, або Що насправді передбачає законопроєкт про легалізацію азартних ігор

Виграшна комбінація, або Що насправді передбачає законопроєкт про легалізацію азартних ігор

Як не допустити двозначних трактовок норм нового проєкту і легалізувати ігорний бізнес, що сховався в інтернеті

Цей матеріал також доступний російською
Виграшна комбінація, або Що насправді передбачає законопроєкт про легалізацію азартних ігор
Фото: pixabay

Прийнятий Верховною Радою у першому читанні законопроєкт «Про державне регулювання діяльності щодо організації і проведення азартних ігор» (№ 2285-д) внесено до порядку денного поточної сесії.

Юрист практики технологій, медіа та телекомунікацій, Juscutum Андрій Корой розповів Mind про норми, які бажано доопрацювати у документі до його розгляду Радою і чому це потрібно.

Як і обіцяв у своїй передвиборчій кампанії, президент «взявся» за легалізацію грального бізнесу. Результат – законопроєкт під страшною назвою «Про державне регулювання діяльності щодо організації і проведення азартних ігор» був прийнятий ще на початку року в першому читанні. Другий розгляд заплановано на перші числа березня, і хотілося б вірити, що зараз законопроєкт знаходиться на стадії активної доробки з боку робочих груп. Адже допрацьовувати є що.

Що не так із передбаченою законопроєктом вартістю ліцензій

Почнемо з того, що існує вичерпний перелік дозволених видів азартних ігор, до яких відносяться:

  • азартні ігри в закладах казино («офлайн») і через мережу Інтернет («онлайн-казино»);
  • букмекерська діяльність («ставки») в букмекерських пунктах і через мережу Інтернет («ставки онлайн»);
  • азартні ігри в залах ігрових автоматів;
  • лотереї;
  • онлайн-покер.

Нічого нового, всі з ними давно знайомі. Хіба що лотереї прирівняли до азартного виду діяльності.

Для здійснення будь-якого виду діяльності буде необхідно отримувати ліцензію вартістю від 1,4 до десятків млн грн.

Також будуть визначені спеціальні ігрові зони для кожного з видів діяльності зі своїми правилами і стандартами. І ось тут починається найцікавіше.

Проєкт встановлює мінімальні вимоги до площі для кожного з видів закладів, номерний фонд для готелів і категорії «зірок» готелів.

Щодо вартості: вона встановлюється окремо для Києва та інших регіонів. Наприклад, в столиці казино має розташовуватися на території готелю категорії від «5 зірок» з номерним фондом від 150 одиниць. Для регіонів встановлено вимогу не менше 100 номерів. Непогано.

Але цікаво, що вартість таких ліцензій для регіонів в 2 рази менше. Якщо говорити про букмекерські пункти і зали ігрових автоматів, то їх можна розмістити на території готелів від «3 зірок».

Не потрібно бути експертом, щоб зрозуміти наступне: якщо закон приймуть у такій редакції, ігрові зони відкриють абсолютно в будь-якій точці України, а тим більше в околицях Києва. В першу чергу, через економічну вигоду за всіма параметрами.

Які питання лишаються до розміщення ігорних зон

Спірним є і формулювання про розміщення ігрових зон на території готелів. Ігровою зоною будуть вважатися не самі готелі, а територія будівель, в яких розміщені готелі. Така різниця істотна і дає безліч приводів для маніпуляцій.

Регулювати сферу азартних ігор буде уповноважений орган – Комісія з розвитку та регулювання азартних ігор під управлінням Кабінету Міністрів України. У свою чергу, глава і члени комісії будуть призначатися за пропозицією Верховної Ради.

Як би там не було, офіційно основний дохід держава буде отримувати від видачі ліцензій. Якщо заглибитися в питання самих ліцензій, то проєкт передбачає більше 10 типів – під кожен вид діяльності. Виникає логічне запитання: наскільки ефективна така диверсифікація?

Що каже про регулювання цієї сфери закордонний досвід

Давайте подивимося на досвід інших країн. Наприклад, на Мальті існує 4 типи ліцензій: для азартних онлайн-ігор, букмекерських пунктів, рекламодавців і постачальників біржі ставок, кімнат покеру, розробки ПЗ/управління гральними операціями. Такі ліцензії отримати нескладно, але існують серйозні вимоги до самої компанії. Наглядач – Мальтійське управління азартних ігор, яке є державним органом.

Кюрасао передбачає 2 види ліцензій – «майстер-ліцензія» (головна) і субліцензія, різниця яких тільки в тому, що остання не може передавати субліцензію іншим компаніям.

Чому саме Мальта і Кюрасао? Тому що ці країни зарекомендували себе як надійні платформи в азартній ігровій індустрії, які генерують колосальний дохід в бюджети своїх країн без необхідності поділу кожної ліцензію на підкатегорії, а тим більше по регіонах.

Що можемо отримати від легалізації без поправок

Але повернемося до українських реалій. Чи є актуальним даний проєкт? Безумовно. азартні ігри, незважаючи на всі їхні недоліки, є великим ринком, який не може залишатися без регулювання. Але висування вимог учасникам азартного бізнесу має бути аргументовано. Крім того, самі правила гри повинні бути зручними не лише для існуючих гравців, що монополізують ринок, а й для нових, наприклад, зарубіжних компаній. Ймовірно, що останні захочуть отримати ліцензію в Україні.

Інакше ми можемо зіткнутися з ситуацією, коли онлайн-платформи будуть і далі продовжувати отримувати ліцензії за кордоном, безперешкодно здійснюючи свою діяльність для громадян України в Інтернеті.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті