Життя після вірусу: які звички COVID-19 залишаться надовго
Як ми будемо поводитися після завершення всесвітнього карантину

Коронавірус і всесвітній карантин рано чи пізно закінчаться. Однак люди, що пережили пандемію, вже будуть іншими. Наше життя після всіх подій кардинально зміниться і ті звички, які ми сформували під час карантину, навряд чи зникнуть або забудуться.
Катрін Ваґа, керівниця відділу зв'язків з громадськістю урядової програми Естонії e-Residency, поділилася з Mind прогнозами про те, як зміниться життя після вірусу і які навички, набуті в складний час, перейдуть в розряд повсякденних звичок.
У Китаї в період карантину середній час, проведений в інтернеті, зріс майже на півтори години, а онлайн-навчання – на 50%. Також у світі зростає і споживання інтернет-трафіку. Глобально, люди змінюють свої звички і адаптуються. Нова реальність диктує нові тренди, які залишаться з нами і після всієї цієї історії.
Як це працює
Виконуючи знайомі дії, ми входимо в систему, легше ухвалюємо рішення і організуємо життя в цілому. Наприклад, щоранку у вас нарада з командою, а вечорами вівторка і четверга – спорт. Стабільність дає впевненість. Зараз ситуація повністю нова, досвіду в ній немає, і автоматичні реакції більше не працюють. Потрібно будувати інший фундамент поведінки, який сформує нові цінності.
Віртуально = реально
Епідемія та карантин прискорили те, до чого людство йшло досить повільно. Ще пару місяців тому, якби вам запропонували сходити на концерт The Hardkiss або Біллі Айліш, не залишаючи дивана, ви б покрутили пальцем біля скроні. Чи не правда? А як же звук, танці та драйв?
Нова реальність не дала шансу, і підспівувати довелося у своїй вітальні. І, авжеж, сподобалося. Люди обговорюють концерти, діляться враженнями від відвідування виставок і вистав.
Ми отримуємо новий досвід, якого не було. Адже це не просто кліп на YouТube, а улюблений артист «вживу» через екран, як ніби розмова з мамою по скайпу. Тільки на іншому кінці – Елтон Джон.
Віртуальні враження були і раніше. Найбільше – в соцмережах і киберспорті. Нові передплатники, лайки або досягнення в грі додають плюси до віртуального статусу, який обговорювали офлайн.
Але коли ми змогли прогулятися Лувром і відвідати виставки в Таллінні, все трохи змінилося. Віртуальний досвід став реальним. Ми отримали новий рівень сенсу віртуального споживання.
Стримінг
Через пандемію попит на стримінгові послуги виріс по світу більш ніж на 20%, а в Австрії та Іспанії – майже на 50%. Особливо активно користувалися Twitch. Завантаження Netflix всього за тиждень збільшилися на 34% в Іспанії і на 57% в Італії. Можливо, все тому, що Netflix оновив розширення Netflix Party для браузера Google Chrome. Воно синхронізує відтворення фільму на декількох комп'ютерах і дозволяє обговорювати його в чаті, як ніби ви зібралися з друзями або родиною.
Нам постійно потрібно спілкування. У звичайному житті ми балакаємо з баристою в улюбленій кав'ярні вранці, знайомимося з новими людьми майже кожен день.
Концепція стримінга може створити новий формат шопінгу, адже об'єднує електронну комерцію і пряму трансляцію. Це виведе е-сommerce на новий рівень і дозволить робити покупки, спілкуватися з незнайомцями, розважатися онлайн. Тільки уявіть можливість погуляти і скупитися в Mall of the Emirates в Дубаї або Grand Canal Shoppes у Лас-Вегасі, не виходячи з дому.
Віртуальні помічники та AI
Люди і раніше користувалися чат-ботами: шукали авіаквитки і тури, просто фанились або вчилися тримати спину рівно. Але такої потреби, як зараз, у них ще не було.
Країни запускають чат-боти, які інформують про ситуацію c COVID-19, використовуючи перевірені офіційні джерела. Волонтери, наприклад, запустили такий чат в телеграмі @covid19ua, а Естонія провела кризовий онлайн-хакатон і отримала чат-бота Suve.
Якщо раніше віртуальні помічники були новиною, то криза зробила їх звичайною справою. Вони все більше, як джини з пляшки, дають те, що просиш. Потреба людей в таких ботах зростатиме і далі – для розваг, навчання, рекомендацій з лікування або пошуку потрібної інформації.
Бізнесу вже може бути недостатньо мати спливаюче віконце в кутку стартової сторінки сайту з повідомленням: «Вітаю, я Людмила! Поставте мені питання!». І деяким брендам ця тенденція може кинути виклик.
Культура здоров'я та безпеки
У червні 2018 року Stella McCartney відкрила флагманський лондонський магазин з системою фільтрації повітря. А мережа готелів Marriott анонсувала доступ до спеціальної системі, яка дозволить зробити гостям «розумовий масаж» і зняти напругу після складного дня.
Світ і до пандемії замислювався про середовище і здоров'я, але після неї ця культура стане ще вище. Звичайно, ми не будемо одержимі антисептиками, але бажання залишатися в безпеці і благополуччі буде сильнішим. Новий тренд вплине на наші звички і уподобання в тому числі як споживачів.
Кордонів більше немає
Ще у 2014 році Естонія запустила програму e-Residency, яка дозволяє іноземцям реєструвати бізнес і вести його повністю віддалено. Зараз програма допомагає компаніям зберегти його, проводячи безкоштовні вебінари з кризового менеджменту, пропонуючи консультації.
Коронавірус прискорив перехід життя в онлайн, показав, що кордонів не існує, ані в житті, ані в бізнесі. Відвідати віденський театр, провести переговори або укласти контракт можна не покидаючи не те що країну, а будинок. І так, зараз це вимушені заходи, але тренди залишаться з нами і далі. Компанії все більше практикуватимуть віддалену роботу для співробітників і так само віддалено виходитимуть на європейський ринок. А люди все більше купуватимуть, проводитимуть конференції або навчатимуться онлайн.
Після карантину і пандемії ми нарешті зможемо гуляти парком і ходити в бари, але світ вже не буде таким, як колись, адже фундамент нової поведінки вже сформований.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.