Коронавірус vs бізнес: як концерти та фестивалі переживають «неконцертну» ситуацію
Що робить бізнес, пов'язаний з різноманітними заходами, на карантині

Бізнес по всьому світу зазнає серйозних збитків і щосили намагається втриматися на плаву за рахунок скорочення бюджетів і переформатування. В першу чергу страждають компанії, діяльність яких пов'язана з організацією різноманітних заходів та масовими скупченнями людей.
Мind запитав трьох українських бізнесменів, як вони переживають кризу, налагоджують свою роботу та що збираються робити далі.

Андрій Карпюк, власник коворкінгу True Office та інтернет-магазину Stylus.ua
«Ми адаптуємося до нової реальності. Криза загострила проблеми та показала слабкі місця в бізнесі, прискоривши багато тенденцій»
На щастя, один із моїх бізнесів – stylus.ua – це 100% e-commerce без офлайн-мережі. Більше половини обсягу продажів складає персональна електроніка. Із середини березня попит на неї впав майже на 50%. Ми оперативно переформатували загальну номенклатуру: додали дитячі та спортивні товари, бакалію, напої/алкоголь, БАДи тощо. Основне завдання в такі періоди – різати витрати, втримати ядро команди та зберегти бізнес.
Насамперед ми домовилися про знижки на оренду – більшість орендодавців поступилися нам до 50% на час карантину. Всіх співробітників, за можливості, відправили на віддалену роботу – таку практику раніше мали.
Команди точок видачі, логістики, складів та кол-центру ми забезпечили «трансфером» до робочого місця, масками, захисними щитками, дезінфекторами. Деяких довелося перепрофілювати, щоб зберегти робочі місця.
Також стабільно цей період проживає мій проєкт з текстилю та мерчу – футболки продовжують замовляти і в умовах карантину.
Проте був змушений зупинити свою роботу мій останній проєкт – коворкінг TrueOffice. Більшість наших резидентів перейшли на віддалену роботу і ми надали їм орендні канікули на період карантину. У свою чергу ми отримали канікули від наших орендодавців.
Карантин дуже швидко виявив усі недоробки та помилки, змусив подивитися на бізнес іншим поглядом та переглянути підхід до роботи.

Роман Тугашев, засновник фестивалів «Вулична їжа», «Білі ночі» і фуд-холу «Бухта Food Station»
«Потрібно звикати жити в новому світі: шукати нові ніші та способи бути успішним»
Глобально бізнес відчуває негативний вплив обмежень, пов'язаних з карантином. Усі контракти на утриманні, активності також відкладено до кращих часів.
Стандартно за вихідні наші заходи відвідують 10 000–15 000 людей. Над організацією працюють 15 співробітників центрального офісу та 100 людей на локації. Саме в березні мав стартувати сезон, ми готувалися до нього з листопада.
А до ситуації з відміною фестивалів ми почали готуватися ще в лютому, розуміючи, що обмежувальні заходи дійдуть і до України. Тому ми скоротили інвестиційну та видаткову частини. Довгі затвердження річного бюджету з партнерами в цьому випадку навіть зіграли нам на руку. Також провели переговори зі спонсорами та партнерами, погодивши можливість перенесення відкриття сезону.
Поки невідомо – коли ми зможемо відновити повноцінну роботу. Треба зрозуміти, в якому світі ми прокинемося. Наслідки будуть колосальні: як в економіці, так і в поведінці людей.
Переконаний в одному – зараз на першому місці має бути кризовий менеджмент. Тільки так можна зберегти компанію та справу, що будувалася роками.

Максим Плахтій, засновник квиткового оператора Karabas
«Стратегічно важливо виявити слабкі місця бізнесу на першому етапі кризи, щоб уже зараз підготуватися до наступних кроків»
Українська івент-індустрія – на відстані кроку від кризи. Питання тритижневого карантину навіть для великих компаній у нашій країні стоїть руба, а майже двомісячний – підвищує ймовірність банкрутства та масових звільнень
Люди стають біднішими, тож концерти поп-зірок і походи в театр поки не на часі. Якщо пандемія триватиме весь сезон – може статися крах.
Але криза виявилась корисна тим, що дає чітке розуміння, як партнери виконують свої зобов'язання. А ось держава, на жаль, зараз бізнесу не допомагає, а іноді й ускладнює ситуацію. Наприклад, сьогодні податкова з незрозумілих причин не реєструє податкові накладні з ПДВ контрагентів, це призводить до нарахування 450 000 грн ПДВ. Так, рано чи пізно ці гроші таки зарахують, але не зараз, у важкий період.
Компанія Karabas відреагувала на те, що відбувається, з холодною головою – нам майже 10 років, і за цей час ми встигли попрацювати в умовах і революції, і фінансової кризи. Для мене, як для керівника, це чергове випробування зберегти команду та втримати бізнес на плаву.
Ключовим рішенням стало посилення роботи з підтримки та комунікацій. Справа в тому, що наш клієнт (покупець квитка) часто вважає, що квитковий оператор і є організатором заходу. Тому в разі будь-якої непередбаченої ситуації претензії отримуємо ми. Але ми просимо клієнтів дати нам можливість виконати поставлені завдання.
Ми скоротили промобюджети березневих і квітневих заходів, а також розробили кризову стратегію для промо всіх весняних заходів і літнього сезону. З продовженням карантину ми задіяли інший план. Довелося скоротити витрати на розвиток бізнес-сегменту Karabas.
З початком обмежувальних заходів усі співробітники працюють у віддаленому режимі. Оплата у нас будується за мотиваційною системою. Якщо під час кризи нам не вдасться заохотити співробітника достойно, то будемо це робити, вибравшись з неї.
Втрати індустрії на сьогоднішній момент – близько 700 млн. Якими вони будуть до кінця карантину – складно прогнозувати. Але вже зараз зрозуміло, що індустрії доведеться вибиратися більше року з кризи, яку принесла пандемія COVID-19.
Плисти за течією – вірний шлях до втрати навіть найуспішнішого бізнесу. Потрібно швидко адаптуватися до змін, шукати нові рішення та постійно аналізувати ефективність ужитих заходів.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.