Захворіло у світі
31,605,656
Померло у світі
970,934
Вилікувалось у світі
21,747,491
Захворіло в Україні
184,734
Померло в Україні
3,705
Вилікувалось в Україні
81,670
Куди інвестувати: як розвивати громади і до чого тут культура

Куди інвестувати: як розвивати громади і до чого тут культура

Як Кам’янська громада завдяки фестивалю класичної та джазової музики привернула увагу інвесторів і туристів

Куди інвестувати: як розвивати громади і до чого тут культура
Фото: facebook/Сulture for Community

Вже третій рік поспіль, у місті Кам’янці на Черкащині відбувається культурологічний фестиваль класичної та джазової музики KamiankaMusicFest. Фестиваль проходить під кураторством ГО «Центр культурних ініціатив Responsiblefuture» та за підтримки Кам’янської міської ради.

Як було започатковано фестиваль і чим подія допомогла Кам’янській об’єднаній територіальній громаді (ОТГ) та бізнесу, розповіла Mind голова ГО ЦКІ «Відповідальне майбутнє», культуролог Вікторія Зубенко.

Реформа об’єднаних територіальних громад вже реально працює. Як з’ясувалося на практиці, суть її не в тому, що якісь гроші залишаються в середині громад. Завдяки реформі люди, які можуть щось робити й раніше нічим не переймалися, зараз почали просто просинатися. Вони зрозуміли, що можуть щось змінити у своєму містечку.

З чого все починалось

Ми проводили у кам'янській громаді черговий дитячий конкурс класичної музики, на якому я працюю вже 15 років поспіль як волонтер. Цей проєкт став моєю соціальною місію, що до того ж надихає і приносить задоволення.

Засновниці ГО ЦКІ «Відповідальне майбутнє» Вікторія Зубенко і Клавдія Шевелюк та обдаровані діти-музиканти:
Засновниці ГО ЦКІ «Відповідальне майбутнє» Вікторія Зубенко і Клавдія Шевелюк, обдаровані музиканти: Ганна і Софія Кисляк (скрипка, 15 років, Донецьк), Олександр і Роман Федюрки (фортепіано, 10 і 15 років, Київ), Антон Бондаренко (фортепіано, 18 років, Запоріжжя)
Фото: Аліна Гармаш

Три роки тому на нагородження переможців цього конкурсу завітав новий голова громади Володимир Тірон і привітав виконавців. До того ж він пообіцяв премії від громади найуспішнішому учаснику. Це був перший голова за весь час проведення конкурсу, який долучився до події особисто. Крім того, він був і перший в тому, що дав свій прямий номер телефону, а не запропонував звернутися до якихось помічників, як це зазвичай буває з людьми при посаді.

Після конкурсу ми відразу почали перемовини з міською радою щодо можливості проведення на території цієї ОТГ нового фестивалю класичної та джазової музики. Ідея сподобалась, але постало питання фінансової підтримки, і тут я зрозуміла, що починати потрібно з іншого.

Територіальні осередки музичної виховної культури працювали в Україні ще на початку XIX сторіччя. Музична культура була сконцентрована поза Києвом – у приватних маєтках багатьох регіонів України. Туди приїздили найкращі композитори та митці того часу, зокрема Лисенко та Шевченко. Там були театри, оркестри, балетні трупи, які утримували ці заможні громадяни.

З чого потрібно починати громаді?

До того як приймати рішення підтримувати чи не підтримувати будь-який проєкт або взагалі щодо розвитку ОТГ потрібно з’ясувати, які цінності рухають цю спільноту.

Тому в Кам’янській громаді ми провели стратегічну сесію щодо пошуку і формування цінностей. Спершу під час лекції зі сталого розвитку ми з’ясували місію та візію Кам’янської громади, а після була «гра сенсів», у якій було визначено цінності, які їх об'єднують. До цих заходів також долучилися представники міськради, заповідника та місцевий бізнес.

Ці лекції та практичні заняття підняли та згуртували людей. Відтоді в кабінеті голови громади висить плакат із переліком їхніх цінностей. Як він сам каже, що, як тільки на них дивиться, розуміє, що це їхній шлях і вони мають рухатися саме в тому напрямку, який для себе обрали. Вже із цими знаннями про себе ми змогли продовжити перемовини щодо проведення фестивалю, і він нарешті став дійсністю.

Громада створила сцену та змогла організувати мінімальне оформлення та надати все музичне обладнання, яке вони мали на той час. Решту коштів довелося вкласти мені. Проте, я знала, що цей вклад вартий того.

Можливості для ОТГ: як розвивати громади і до чого тут культура
Фото: Аліна Гармаш

Протягом трьох років нам вдалося підняти рівень фестивалю і провести його цього року вже за більш широкою підтримкою як громади, так місцевих та київських бізнесменів.

Хедлайнером першого KamiankaMusicFest стала скрипалька – Мирослава Которович зі своїм ансамблем «АРТЕХАТА», другого – «Кіївська Камерата» і Богдана Півненко. На цьогорічному фестивалі виступив оркестр «Віртоузи Києва», а на джаз-найт приїхала джазова піаністка Наталя Лебедєва та відома співачка Лаура Марті.

Чим ОТГ може привабити бізнес та туристів

Перший етап із формування цінностей відкрив перед Кам’янкою нові напрями для розвитку. Вони побачили, що мають унікальні природні та культурні пам’ятки, які варто розвивати і які до цього часу були в занепаді.

Всі пам’ятки об’єднані в Кам`янський державний історико-культурний заповідник. Тут є кілька надзвичайних музеїв, які були відкриті для всіх учасників та гостей фестивалю. Адже в цих місцях частину свого життя провів композитор Петро Чайковський. Крім того, тут народився та отримав першу музичну освіту відомий польський композитор Кароль Шимановський. Заповідник цікавий і своїми природними пам’ятками – це Тясминський каньйон і скеля Пушкіна.

Після другого фестивалю громада подалася на грант на облаштування Тясминського каньйону для туристів і виграла його.

Відтепер там є доріжки, освітлення, збудована пристань і можна човником дістатися до скелі Пушкіна.

Після третього фесту один із кам’янських бізнесменів сказав, що планує побудувати тут готель. Будівлю він викупив ще 5 років тому і не знав, як і для кого його облаштовувати. Тепер він зрозумів, навіщо це йому і чому варто спробувати. Інший київський бізнесмен сказав, що готовий розглянути пропозицію міськради щодо будівництва невеличкого арт-готелю вище середнього рівня.

Можливості для ОТГ: як розвивати громади і до чого тут культура
Фото: Аліна Гармаш

Отже незабаром там буде як мінімум два готелі різного класу. І вже буде якісний академічний зал, і ми зможемо провести перший платний концерт. (Участь у Кам’янському фестивалі три роки поспіль була безкоштовною для відвідувачів). Адже кожен труд має бути оплачений.

Замість висновків

Класична музика у світі – це музика меценатьска. Бізнес має хотіти туди потрапити не через те, що їх логотип буде десь світитись, а тому, що це справа гідності – підтримувати класичну музику. Звичайно вони на цьому можуть і заробити– готель чи ресторан чи інші послуги. Але головне має бути в усвідомленні того, що це престижно – підтримувати класичну музику.

Колись відомий знавець музичної культури та літератури Михайло Казінік розповів історію про бізнесмена, який прийшов до нього за порадою. Цей підприємець прагнув налагодити співробітництво з австрійською компанією, але на жодну свою пропозицію не отримав відповіді. На це Казінік запропонував викласти всі пропозиції листом і наприкінці додати «P.S.» де попросити потенційних партнерів повідомити, коли у Віденській опері будуть давати оперу «Чарівна флейта» Моцарта і чи можливо провести відповідну зустріч із представниками австрійської компанії саме в ці дати. Відтак бізнесмен, що очікував на відповідь півроку, отримав її за 15 хвилин після відправлення цього листа. Адже австрійські бізнесмени, якщо йдеться про класичну музику, знають, з ким будуть мати справу.

Якщо ти вкладаєш у класичну музику, то щось у цьому розумієш. Якщо ти щось у цьому розумієш, ти вже показуєш свій інтелектуальний рівень, а значить, ведеш бізнес цивілізовано і з тобою можна мати справу.

Українським бізнесменам потрібно розуміти, що, крім їхніх місії і візії, ще мають бути цінності, які важливіші за гроші та статки.

Вікторія Зубенко – культурна діячка, що опікується розвитком класичної української музики. Є одним з організаторів та волонтером дитячого конкурсу для дітей із маленьких містечок і сіл та організаторкою багатьох концертів класичної музики за участі українських колективів і національних солістів.

ГО ЦКІ «Відповідальне майбутнє» покликана виявляти і допомагати розкриватися юним талантам з окупованих територій і маленьких міст України, а також покращувати імідж країни за кордоном через відкриття світові української музики і виконавців.

Починаючи з 2014 року, ГО ЦКІ «Відповідальне майбутнє» організувала понад 30 музичних концертів у 25 містах світу, серед них – Україна, Швеція, США, Франція, Бельгія, Польща, Латвія, Швейцарія і Австрія. У 2016 році проект @ResponsibleFuture отримав міжнародне визнання на Всесвітньому комунікаційному форумі у Давосі в категорії «Цінність майбутнього» міжнародної премії C4F – Комунікації для майбутнього. Центр виступає головним організатором дитячого музичного конкурсу пам’яті П.I. Чайковського у м. Кам’янка і організатором Kamianka Music Fest.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті