Захворіло у світі
42,237,160
Померло у світі
1,144,682
Вилікувалось у світі
28,568,009
Захворіло в Україні
337,410
Померло в Україні
6,289
Вилікувалось в Україні
139,755
Місце зустрічі змінити можна: що таке «гнучкий» офіс

Місце зустрічі змінити можна: що таке «гнучкий» офіс

Як трансформується ринок комерційної нерухомості

Цей матеріал також доступний російською
Місце зустрічі змінити можна: що таке «гнучкий» офіс
Фото: pixabay

Пандемія відбилася на діяльності всіх галузей. Будь то будівельний холдинг, IT-корпорація, автомобільний салон або ресторан – компаніям довелося переглядати або створювати з нуля стратегію дистанційної роботи. З основним запитом фрилансерів на гнучкі умови праці багато хто давно знайомі. А тим, у кого в підпорядкуванні десятки штатних співробітників, довелося міняти усталений режим роботи. Про функціональні офіси в умовах обмежених бюджетів на оренду та про інші особливості ринку комерційної нерухомості в період COVID-19 спеціально для Mind розповідає Ілля Кенігштейн, CEO і засновник мережі бізнес-просторів. Creative States.

Нинішня криза не схожа на інші. Тут немає переможців або переможених. З труднощами зіткнулися всі. Міжнародний валютний фонд спрогнозував спад глобальної економіки у 2020-му на рівні 3%. За останні 11 років це перша масштабна рецесія. Аналітики кажуть, цього року падіння економіки торкнеться 157 країн з 194 по всьому світу. В Україні ВВП скоротиться на 7,7%.

Будівельна галузь у цьому плані – один з найбільших реальних виробників ВВП. Незважаючи на те, що Національний банк України не каже про масштабну трансформацію ринку до кінця року, а всі наслідки вважає короткочасними, сфера комерційної нерухомості зіткнулася зі складними фінансовими викликами. Бізнес перейшов в онлайн, що призвело до збитків орендодавців.

Які тренди проявилися?

Готельно-ресторанний бізнес і ритейл одними з перших відчули падіння уваги споживачів. Деякі люди відмовилися від дорогих товарів або стали більш вибагливими у виборі продуктів харчування, техніки, різних сервісів. Такий настрій важливо вчасно розпізнати й дати клієнтам те, чого вони реально потребують тут і зараз.

Поступово звільняються площі в центрі міста. Під оренду стали частіше здавати невеликі приміщення. Типова картина: ще вчора тут був коворкінг на сотню людей, а сьогодні поставили перегородку посеред кімнати і здають два простори з окремим входом. З'явилася тенденція до ущільнення місць.

Відновлення попиту на ринку комерційної нерухомості перш за все залежить від епідситуації в конкретному місті та купівельної активності місцевого бізнесу. Зокрема, здатності людей платити за оренду.

Функціональна нерухомість – то, що дозволить ринку розвиватися в економічно складний період. Як пишуть Cushman&Wakefield, показники вакантності на світовому офісному ринку – 13,7%. Чи збережеться цей відсоток до кінця року, залежить від тривалості пандемії і наслідків боротьби з нею. Точно ясно одне: більшість орендодавців усвідомили серйозність ситуації і розглядають альтернативні варіанти для існування офісів.

Що таке «гнучкий» офіс?

Сегмент офісної нерухомості зараз переживає переродження. Альтернативою фіксованим робочим місцям поступово стають хот-дески (hot desking – з англ. «гаряче» робоче місце). Не кожен бізнес сьогодні може собі дозволити оренду великої площі. Судячи з того, що буквально кожна компанія рахує збитки, навіть вартість традиційного місця в коворкінгу значно б'є по гаманцю.

Попит на офісні рішення, що легко трансформуються, продовжить зростати. Ми запропонували ринку новий формат квазіофісів і вже отримали позитивний відгук.

Суть цього формату проста: в одному офісі по одному пропуску можуть працювати двоє співробітників, з єдиною умовою – по різних днях тижня. Тобто команда з 20 людей може користуватися офісом і платити за нього, як за десятьох. Один день на тиждень компанія зустрічається на локації і працює всім складом. Важливо, щоб офіс ротувався всередині однієї команди.

Такий «позмінний» формат є особливо актуальним для великих корпорацій: це дозволить їм економити й одночасно отримувати якісний і повноцінний офісний продукт. Для орендодавця ж – це можливість зберегти стабільний прибуток, не перевантажуючи при цьому офісну інфраструктуру.

Зовнішні команди активно орендують переговорні кімнати пару раз на тиждень. Бо існують процеси, які складно вирішити віддалено. Візьмемо для прикладу одну з наших останніх локацій – Creative State of Arsenal. Бізнес-простір відкрився для перших резидентів на початку червня, а сьогодні заповнюваність постійними резидентами перевищила 70%. Люди втомилися від карантину в домашніх стінах і точно не готові повністю перейти на віддалений режим роботи.

Що нового у вимогах до безпеки?

Керівникам підприємств і девелоперам доводиться міняти умови перебування в офісах. Це стосується посиленого клінінгу приміщень, введення нових протоколів безпеки (використання масок, антисептиків, регулярний температурний скринінг).

Соціальна дистанція й посилена гігієна робочих місць і зон загального користування – тренд, який закріпиться в Україні та світі на найближчі п'ять-сім років. На Заході вже використовують «калькулятори відстані», щоб розмістити робочі столи та інші офісні меблі у двох метрах один від одного і дозволити співробітникам комфортно й безпечно спілкуватися. У США й Китаї вже звичайною справою вважається установка дезінфекційних кабін на вході в торгові та бізнес-центри.

Облаштування просторів також зміниться за рахунок нових дизайнерських і технологічних ідей. Ця тенденція вже спостерігалася на ринку, а пандемія лише прискорила перехід до офісів з цифровою підтримкою. Йдеться не тільки про датчики руху й автоматизованого освітлення. Це вже мастхев. Наприклад, у нас в Creative States – безконтактний девайс EdPro, який за 1,5 секунди вимірює температуру відвідувачів. Львівська розробка є на всіх наших локаціях.

Впровадження IoT-продуктів і роботизація внутрішніх процесів в офісах – від перевірки температури безконтактними приладами до голосового відкривання/закривання дверей – убезпечать людей від зайвих контактів і допоможуть власникам офісів економити на комунальних платежах. 3D-моделювання майбутніх будівель здешевить вартість архітектурного проекту й безпосередньо будівництва.

Девелопери зможуть вибирати з екологічно чистих матеріалів і продумувати більш мобільні рішення всередині просторів. У компаній, які погоджуються з такими новими правилами гри, є шанс підвищити лояльність клієнтів і розвиватися як соціально-відповідальний бізнес.

Як змінюється сприйняття інфраструктури?

Для колективів інфраструктура офісу дуже важлива. Безкоштовним Wi-Fi і кавою вже нікого не здивувати. Основний запит – організувати безпечне середовище, де люди продовжували б творити й розвиватися.

Було б неправильно розглядати бізнес-центри суто як місце для клерків або інших типів співробітників. Сучасні споруди включають не тільки коворкінг, а й магазини, кав'ярні, спортзали, салони краси. Тут людина проживає весь день – з моменту сніданку і ділових зустрічей до шопінгу і розслаблюючих зустрічей з приятелями.

Ми живемо в епоху динамічного суспільства, тому зосередити всі потреби під одним дахом – безпрограшний варіант для власників комерційної нерухомості. Пандемія рано чи пізно закінчиться, а в індустрії залишаться найсильніші гравці, які не побоялися експериментувати і пропонувати нові послуги.

Людей все більше приваблюють доступні умови оренди та відсутність довгострокових контрактів. Системність, діджиталізація роботи і грамотний розподіл ресурсів – те, до чого повинні прагнути девелопери сьогодні, щоб не опинитися за бортом завтра. Прийшов час компаній із прогресивними і гнучкими рішеннями. Такими, які зайвий раз підтвердять: тренд на «диванні» офіси закінчився, пора змінюватися.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті