Захворіло у світі
62,746,222
Померло у світі
1,459,497
Вилікувалось у світі
40,138,626
Захворіло в Україні
732,625
Померло в Україні
12,327
Вилікувалось в Україні
345,149
Зона дискомфорту: навіщо компанії «свіжий» аудитор

Зона дискомфорту: навіщо компанії «свіжий» аудитор

Коли він знадобиться і кому може перешкоджати

Цей матеріал також доступний російською
Зона дискомфорту: навіщо компанії «свіжий» аудитор
Фото: pixabay

Аудит – інструмент, за допомогою якого суб'єкт господарювання може переконатися в прозорості, повноті та достовірності фінансової звітності. Як правило, бізнес із реального сектору приходить в аудиторську компанію з трьох основних причин: необхідність обов'язкового аудиту фінзвітності для виконання вимог закону, потреба в аудиті для залучення позикових коштів або аудит для акціонера – якщо в нього виникають сумніви в «охайності» фінансового директорату компанії.

Навіщо потрібна кожна з ціх мета аудиту, які складнощі можуть виникнути й чому важливо час від часу міняти провайдера аудиторських послуг, спеціально для Mind пояснює Артем Ковбель, старший партнер Vigilant Forensic Boutique, член наглядової ради Global Spirits, ТМ «Хортиця».

Когда требуется аудит?

До проведення аудиторської перевірки найчастіше власника бізнесу стимулюють три ситуації.

Перша: компанії необхідний обов'язковий аудит фінзвітності, щоб бути чистою перед законом. А саме – відповідати вимогам оновленого 2018 року Закону №996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні».

Друга: бізнесу для зростання потрібні додаткові фінансові вливання. І аудит консолідованої фінансової звітності необхідний, щоб виконати вимоги комерційних банків у зв'язку зі збільшенням кредитного ліміту до 200 млн грн і більше. Або для виконання вимог інституційних банків, як-от ЄБРР/IFC у зв'язку з видачею коштів на реалізацію капексної програми – скажімо, під будівництво нового виробничого підприємства.

Третя: ініціативний аудит, замовником якого виступає власник підприємства. До такого виду аудиту найчастіше вдаються для визначення достовірності й рівня фінзвітності, облікової політики та бухгалтерського обліку загалом. Попутно вирішується завдання атестації співробітників бухгалтерії на предмет профпридатності.

Крім того, деяким компаніям необхідний «антифродовий» аудит (від англ. Fraud – шахрайство). Це – аудит фінансової звітності для ідентифікації ризиків шахрайських дій на підприємстві. І як наслідок – їхньої мінімізації.

Мотивувати компанію до такого виду аудиту може або прихід нового менеджменту, який прагне розібратися в «старій кухні», або потреба перевірити роботу фіндиректора (здійснюється по гарячих слідах після виявлення фрода як частина службового розслідування).

Які ризики можливі?

У роботі аудитора неприпустимі конфлікти інтересів. Наприклад, коли головний бухгалтер на підприємстві, якого перевіряють, є родичем одного з аудиторів, що перевіряє це підприємство.

Також є абсолютно неефективною віддалена перевірка – без фактичного виїзду аудитора на підприємство для річної інвентаризації та/або звіряння операцій з облікової бази з оригіналами первинної документації.

Крім того, замовника повинна насторожити низька вартість аудиторських послуг. Адже, якщо ціна контракту мізерна в порівнянні з обсягами завдання, а строки виконання стислі – це означатиме, що аудитор не повною мірою виконав усі процедури й не отримав усіх необхідних доказів щодо повноти обліку. А отже, він порушив один із принципів аудитора – скрупульозність і незаангажованість.

Навіщо виходити із зони комфорту?

Одним із «бичів» українського ринку аудиту є небажання замовників міняти звичного аудитора – навіть якщо новий провайдер аудиторських послуг вище за світовим рейтингом, професійними якостями і при цьому пропонує більш щадний прайс, ніж поточний.

На жаль, для багатьох топменеджерів психологічний комфорт бухгалтерів у компанії є важливішим, ніж незаангажований погляд третьої сторони у вигляді нового аудитора.

Така практика – не просто ситуативне явище, а тренд, який вже сформувався в українському бізнесі. Часто доводиться чути: «Нам так комфортно з поточним провайдером аудиторських послуг – він усе про нас знає, ми працюємо за накатаною схемою не перший рік, навіщо нам його міняти?» Відповідь проста: для того, щоб  аудиторські процедури не виконувалися чисто формально, а у звіті була достовірна інформація, а не чергова vanilla story із серії «У нас все добре».

Щорічний аудит – це фінансовий чекап бізнесу. І він має бути максимально об'єктивним, щоб уникнути навмисного спотворення фінзвітності, яке, до речі, згідно зі світовою статистикою, завдає бізнесу найбільший грошовий збиток. Так що не варто оберігати зону комфорту бухгалтера або фінансового директора ціною мільйонів, втрачених усією компанією.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті