Цінник для локдауну: 5 рекомендацій у трансферному ціноутворенні

Цінник для локдауну: 5 рекомендацій у трансферному ціноутворенні

Як уникнути помилок і що можуть встигнути керівники ще цього року

Этот текст также доступен на русском
Цінник для локдауну: 5 рекомендацій у трансферному ціноутворенні
Фото: pixabay

2020-й наближається до свого логічного завершення, компанії підводять його підсумки і складають бюджети на майбутній рік. Що ще можуть встигнути зробити керівники компаній, щоб рік завершити без ризиків? На що звернути увагу, щоб майбутній рік був успішним, розповіла Mind старша менеджерка практики трансфертного ціноутворення PwC в Україні Анна Николайко та надала 5 топових рекомендацій.

Докладніше про те, що очікує на компанії в сфері оподаткування в прийдешньому році, читайте в матеріалі Mind «Розслаблятися не на часі: до яких податкових нововведень готуватися в 2021 році».

Введення цього року жорстких обмежень, пов'язаних із запобіганням поширенню пандемії COVID-19, викликаної SARS-CoV-2, призвели до серйозного спаду економіки в усьому світі.

Це послужило лакмусовим папером і тестом на готовність бізнесу оперативно адаптуватися до несподіваних загроз і нової реальності. У багатьох компаній істотно зменшилася виручка через падіння попиту, зниження цін, виробництва, які не працювали при збільшенні позапланових і збереженні постійних витрат, що неминуче позначилося на фінансовому результаті підприємств.

У підсумку очікується, що компанії задекларують мінімальний прибуток, а деякі – збитки, що послужить «дзвіночком» для податкових органів, які зацікавляться такими підприємствами. У зв'язку із цим одним із ключових питань, з яким бізнес зіткнеться за підсумками року – обґрунтування цін у зовнішньоекономічних операціях з точки зору трансфертного ціноутворення (ТЦ). Які ж варіанти є у бізнесу?

1. Підготувати документацію щодо ТЦ з обґрунтуванням збитків або зниження прибутковості у зв'язку з COVID-19

Важливо переконатися, що документація щодо ТЦ за 2020 рік підготовлена ​​з належним обґрунтуванням усіх підходів і змін, оскільки платники податків зіткнуться з викликами у вигляді як дотримання нових вимог до документації, так і майбутніх перевірок ТЦ внаслідок COVID-19.

Особливу увагу варто приділити проведенню економічного аналізу. Наприклад, можуть бути ситуації, коли цілком обґрунтованою і доцільною буде зміна методів ТЦ, які застосовувалися історично, з точки зору як витрат і вигод, так і управління ризиками.

Це може бути пов'язано з тим, що деякі компанії в групі можуть почати виконувати більше функцій і брати на себе більше ризиків у фазі економічного спаду. Практичні обмеження щодо доступності адекватних і надійних даних для порівнянних компаній можуть бути ще одним чинником, який сприяє змінам при виборі найбільш підходящого методу ТЦ.

Або, якщо група історично застосовувала метод чистого прибутку, для аналізу рентабельності можуть знадобитися коригування фінансових показників незалежних компаній, вибраних для порівняння прибутковості, або тестованої сторони контрольованої операції, щоб привести дані в порівнянність і обґрунтувати позицію по ТЦ.

Це може допомогти уникнути податкових донарахувань у цей непростий час. Звичайно ж, застосовність цих підходів і коригувань вимагає індивідуального аналізу, оскільки в ситуації, пов'язаної з COVID-19, навіть самий рутинний аналіз має бути підданим ретельній оцінці.

Будь-які зміни в підходах варто викласти в документації по ТЦ, яка служитиме захисним файлом для обґрунтування «ринковості цін» із метою запобігання суперечок з податковими органами.

2. Переглянути контрактні відносини відповідно до фактичних обставин

Багато компаній зараз розглядають можливість реструктуризації своїх операційних моделей і ухвалюють рішення про зміну ланцюжків постачань, ґрунтуючись на оцінці комерційних реалій у бізнесі. А будь-яка реструктуризація, що передбачає перерозподіл функцій і ризиків, може спричинити перекваліфікацію наявних операцій податковими органами.

Необхідно враховувати, що у зв'язку зі змінами в податковому законодавстві 2020 року передача функцій, вигод, ризиків і можливостей нерезиденту, внаслідок яких обсяг доходу і/або фінансовий результат зменшуються, тепер може розглядатися як окрема контрольована і, отже, оподатковувана операція для мети ТЦ.

Прикладом може бути як зміна операційної моделі (перехід від виробника зі складним функціоналом до контрактного виробника або виробника на давальницькій основі; від дистриб'ютора з повним набором функцій до дистриб'ютора з обмеженим функціоналом або комісіонера), так і звичайна передача функції з пошуку покупців, транспортуванні, відповідальності або інших зобов'язань.

Також важливо не забувати про концепцію превалювання суті над формою, яка 2020 року стала жорсткішою. Тепер податкові органи мають право аналізувати не тільки те, хто зі сторін операції несе ризик, а й те, хто ним керує, чи відповідає фактичне поведінка сторін операції умовам договорів (чи виконують сторони операції умови договорів і чи здійснює сторона, що приймає ризик, контроль за ризиком та чи має фінансову можливість понести такий ризик і/або ресурси для його покриття).

Крім того, варто оцінити, як такі зміни вплинуть на політику ТЦ групи, зокрема методи ТЦ сторони, чия рентабельність досліджується. Це може концептуально змінити підходи до обґрунтування цін.

3. Скористатися кредит-нотами або компенсаційними виплатами

Кредит-нота – механізм, який допомагає відкоригувати ціни в постачаннях між пов'язаними особами у такий спосіб, щоб прибутковість української компанії збільшилася, а в нерезидента зменшилася. На практиці підприємства часто користуються такою можливістю, якщо контрактом передбачено відповідні положення.

«Вирівняти» рентабельність української компанії можливо також шляхом отримання бонусів за досягнення ключових показників ефективності або отримання компенсацій від нерезидента (за втрати від валютних коливань, зміни ринкових цін тощо).

Якщо компанія ухвалить рішення задіяти такі інструменти, головне – правильно їх структурувати, щоб уникнути додаткових податкових наслідків і потенційних ризиків. Однак негативний вплив COVID-19 торкнувся більшості країн, тобто всього ланцюжку створення доданої вартості. Отже, застосовувати цей підхід не завжди є доцільним.

4. Погодити ціну з податковими органами заздалегідь

Ніхто не відміняв права «великих» платників податків укласти договір про попереднє погодження ціноутворення з податковими органами. Останній дозволяє забезпечити впевненість у тому, що умови контрольованих операцій відповідають принципу «витягнутої руки».

Тому як один з інструментів управління ризиками компанія може почати діалог з податковими органами щодо укладення такого договору, що дає низку переваг, як-от:

  • гарантія відсутності податкових донарахувань і штрафів (на час дії договору – від 5 до 10 років із можливістю ретроспективного застосування);
  • економія ресурсів на щорічній підготовці документації щодо ТЦ;
  • відсутність плати за підписання договору на відміну від інших країн.

5. Підготувати політику ТЦ

Податкові органи аналізують, як криза вплинула на політику ціноутворення в групах компаній. Бізнесу теж важливо оцінити зміни умов формування вартості в ланцюжку постачань, їхній вплив на поточну політику ТЦ групи.

Зокрема, варто приділити увагу:

  • перерозподілу функцій, ризиків і активів між сторонами операцій;
  • методам ціноутворення;
  • вибору досліджуваних сторін, показників рентабельності, джерел інформації;
  • підходам до економічних досліджень для пошуку порівнянних компаній та аналізу рентабельності, зокрема, на предмет проведення коригувань;
  • операційної моделі загалом.

Якщо політики ТЦ у компанії немає, саме час її розробити. При наявності такої політики компанія вже на етапі формування цін матиме обґрунтований підхід і певний рівень впевненості в тому, що контрольовані операції відповідають принципу «витягнутої руки».

А отже, не доведеться здійснювати такий аналіз постфактум, що може призвести до необхідності застосування кредит-нот, компенсаційних коригувань, донарахувань податкових зобов'язань із податку на прибуток, до штрафів і спорів із податковими органами.

Також політика ТЦ допомагає домогтися узгоджених і прозорих умов здійснення операцій між пов'язаними особами. Адже в нормальних умовах, коли група генерує прибуток, питання не стоїть так гостро на порядку денному, ніж, коли вона отримує збитки й виникає питання, як їх перерозподілити між компаніями групи.

Крім того, політика ТЦ необхідна компаніям, які ведуть зовнішньоекономічну діяльність із сировинними товарами унаслідок специфічного регулювання, і постійним представництвам для коректного визначення оподатковуваного прибутку з урахуванням нових норм, що набрали чинності з 23 травня 2020 року.

Підбиваючи підсумки, варто зазначити, що, за оцінками вчених, існує висока ймовірність, що аналогічні пандемії, а отже, введення карантинних заходів, повторюватимуться.

Тому власникам і керівникам компаній необхідно оцінити ризики й передбачити інструменти управління ними в довгостроковій перспективі. Така стратегія дозволить бути у всеозброєнні й мати можливість оперативно реагувати на різкі економічні спади.

Бажаємо успішного підбивання підсумків поточного року і процвітання вашому бізнесу в прийдешньому році!

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло