Заряджай і рушай: чим місто може допомогти власникам електрокарів

Заряджай і рушай: чим місто може допомогти власникам електрокарів

І чому змінювати інфраструктуру варто вже зараз

Этот материал также доступен на русском
Заряджай і рушай: чим місто може допомогти власникам електрокарів
Фото: pixabay

Днями автовиробник Jaguar Land Rover (JLR), «дочка» індійської Tata Motors Limited, анонсував плани щодо переходу на електричну енергію, заявивши, що він прагне до нульового рівня викидів вуглецю вже до 2039 року. Поступово автомобільні компанії переходять на виробництво екологічних автомобілів. Наскільки готова до таких змін міська інфраструктура і що варто зробити вже зараз, розповів Mind СEO і керуючий партнер девелоперської компанії DC Evolution Андрій Рижиков

За даними McKinsey, у найближчі два роки буде представлено близько 250 нових моделей акумуляторних і гібридних електромобілів, а протягом п'яти років на дороги виїде понад 50 млн електромобілів, до 2030 року їх кількість збільшиться вже до 130 млн. 

Щоб підтримувати динаміку зростання цих цифр, необхідно розвивати зарядну інфраструктуру. Фактично в період з 2020 до 2030 рроку потрібно інвестувати від $110 млрд до $180 млрд, щоб задовольнити глобальний попит на зарядні станції для електромобілів як у громадських місцях, так і всередині будинків.

А що в Україні?

Згідно з дослідженням IRS Group, станом на 1 липня 2020 року в Україні зареєстровано близько 22 000 електрокарів та ще стільки ж гібридів. Весь український автопарк на 2018 рік налічував понад 6,5 млн авто. Фактично в Україні всього лише пів відсотка електрокарів. І хоча на відміну від Амстердама ми не декларували про повний перехід на «нульовий викид» до 2030 року, цей відсоток однозначно зростатиме.

Якщо говорити про зарядні станції, то станом на початок вересня 2020 року їхня кількість сягнула понад 8000 одиниць, що на 60% більше, ніж роком раніше. Причому пункти зарядки відкривають не тільки у великих містах, а й на трасах державного значення.

На найбільш розвинених ринках електромобілів – у Китаї, країнах ЄС, а також Великобританії і США – зарядка в житлових і комерційних будівлях стане ключем до масштабування галузі. Однак без модернізації електричної інфраструктури будівель задовольнити попит на зарядні пристрої, який постійно зростає, не вдасться.

Це стосується й України. До речі, кілька років тому навіть у наші застарілі ДБН «пробралась» норма про те, що не менше 5% паркомісць має бути зарезервовано під електромобілі, а отже, і забезпечено зарядними станціями. Але мало забезпечити електрозарядками парковки, вони повинні з'явитися й стати стандартною функцією у всіх комерційних і житлових об'єктах. Безумовно, це вимагає більш ретельного планування системи розподілу електроенергії як у самій будівлі, так і в інфраструктурі місцевої електромережі.

Професійні девелопери вже активно освоюють це питання. Сьогодні є дві моделі: перша – девелопер сам встановлює зарядні станції, друга – девелопер залучає оператора, який системно це вирішує.

У чому основні складнощі?

Їх дві: низька потужність, яку може виділяти сама зарядна станція, і відповідно низька швидкість зарядки. Наприклад, ви поставили сонячну панельку або підключилися до звичайної розетки, але заряджати вона буде тільки один автомобіль і робити це 10–12–16 годин. Є суперчарджери, які заряджають за десятки хвилин, але для цього потрібні потужності від 60 до 150 кіловат на одну зарядку. Це дуже багато. І коли таких станцій потрібно поставити десять паралельно, виходить, що необхідний мегават електроенергії.

Тягнути потужні магістральні електричні мережі в нас дуже складно та дорого, а наявні – в дуже жалюгідному стані. Оператори розподільчих електричних мереж намагаються їх поліпшувати, але найчастіше це робиться за гроші тих же підключень, але не так швидко, не так добре й не в тих місцях. Зарядна інфраструктури поза великими містами для електричних підключень взагалі практично відсутня.

Зараз готується черговий законопроєкт, який передбачає спрощення підключення до електромереж, що дозволить зробити ривок у розвитку мережі зарядної інфраструктури, а отже, і більш стрімкий перехід на «нешкідливі» авто. До речі, кататися за комерційним тарифом на електроенергію не набагато дешевше, ніж на бензині або дизелі. Але абсолютно очевидно, що масовий перехід на електрокари неминучий, тому всі громадські центри та ЖК треба обладнати електрозарядними станціями.

Заради інтересу, провів на фейсбуці опитування своїх підписників і друзів. 81% хотів би придбати електромобіль. Електросьогодення вже настало.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті