Пошук офшорів: як працює «Естонський CIT» у Польщі

Пошук офшорів: як працює «Естонський CIT» у Польщі

На що може розраховувати бізнес у цій країні, а що залишиться тільки в мріях

Этот текст также доступен на русском
Пошук офшорів: як працює «Естонський CIT» у Польщі
Фото: pixabay

Протягом минулого року бізнес, що працює з польською юрисдикцією, жваво обговорював та очікував запровадження в країні моделі оподаткування на кшталт естонської. Бізнес налаштовувався на можливість працювати в респектабельній країні в ЄС і взагалі не платити податок на прибуток. І ось новий рік приніс  очікувані зміни – з 1 січня 2021 року набула чинності нова модель оподаткування, яку в народі назвали  «Естонський CIT».

Як працює нова польська модель і чи можна її вважати «офшором» в Польщі, розповіли Mind адвокат, радник AVIDBIZ Марія Загрядська та податковий консультант, партнер KKLW (польський офіс AVIDBIZ) Марчін Романчук.

Один наш клієнт одразу ж «побіг замовляти» сім компаній у Польщі на «Естонському CIT». Але в антіBEPS умовах сьогодення завищені очікування про несплату податків часто тануть у реальності.

Чому податок на виведений капітал в Польщі називають «Естонський CIT»?

Сама абревіатура CIT розшифровується як Corporate Income Tax, або податок на доходи юридичних осіб. А посилання на Естонію полягає в податку на виведений капітал. Відповідно до ч. 1 ст. 50 Закону Естонії про прибутковий податок компанії-резиденти сплачують такий податок з прибутку, розподіленого як дивіденди чи з інших відрахувань.

Ставка податку становить 20% з брутто дивідендів. А для нерозподіленого прибутку діє нульова ставка, і це зробило естонську модель оподаткування популярним інструментом міжнародного податкового планування.

Так, не для кожного бізнесу підходить.

Так, банківський рахунок з українським бенефіціаром відкрити дуже складно.

Так, дорогі дивіденди.

Але разом з тим свою нішу юрисдикція та її податкова модель знайшли.

Як «Естонський CIT» працює в Польщі?

До нововведень в Польщі цікаві опції теж існували: стандартна ставка податку на прибуток становить 19%, але для платників податків з доходом не більш ніж 2 млн євро на рік (при певних умовах) діє знижена ставка 9%.

І для стимулювання економіки законодавець запропонував альтернативний шлях – можливість перейти на податок на виведений капітал, який охрестили польським «Естонським CIT». У платників податків буде можливість вибрати нову модель оподаткування на 4 роки.

Така модель не скасовує податок на прибуток, а в разі порушення вимог, компанія позбавляється можливості використовувати її і переходить на стандартну. Це йде в розріз з моделлю оподаткування в самій Естонії, оскільки вона не передбачає ніяких альтернативних опцій і лімітованих періодів.

Згідно з Національною програмою реформ Польщі, компанії, які направлятимуть свій прибуток на інвестування в основні фонди і не виплачуватимуть дивіденди, не платитимуть податок. Звучить дуже перспективно, але давайте розберемося, що з положень про нову модель дійсно так само привабливо, як в Естонії.

Хто може скористатися польською версією «Естонського CIT»?

Польським «Естонським CIT» можуть скористатися мікро-, малі й середні ТОВ та акціонерні компанії, річний оборот яких з VAT не перевищує 100 млн злотих (близько 22 млн євро), при чому така умова застосовується протягом усього часу використання такої моделі.

Для компаній також є додаткові вимоги:

  • акціонерами можуть бути лише фізичні особи;
  • у компанії немає пайової участі в інших підприємствах, трастах або інших структурах;
  • не менше 3-х співробітників за трудовим договором (акціонерів-співробітників не рахуємо);
  • пасивні доходи не перевищують активні доходи від операційної діяльності більш ніж на 50%;
  • компанія інвестує в основні засоби.

На нашу думку, положення щодо польського «Естонського CIT» також можуть застосовуватися, якщо акціонером компанії буде фізична особа-нерезидент Польщі. Тобто українці також можуть цю модель розглядати як опцію для міжнародного структурування свого бізнесу.

Не всі компанії зможуть перейти на нову модель, зокрема, вона не доступна для:

  • компаній, які здійснюють діяльність, що приносить прибуток, та які зареєстровані в спеціальних економічних зонах або в польській інвестиційній зоні;
  • компаній, які інвестують переважно в нові технології, і витрати яких спрямовані на ліцензії, на авторські права і на права на патенти. Умовою застосування в такому разі буде фіксована регулярна сума на інвестиції, але тільки в основні фонди, оскільки поняття «інвестиції» в Законі Польщі про «Естонський CIT» не містить посилань на необоротні активи;
  • компаній, створених внаслідок поділу або злиття акціонерних компаній або ТОВ;
  • компаній під ліквідацією або в стадії банкрутства.

Всі вимоги до компанії для переходу на нову модель – це одна з найбільш важливих відмінностей від справжнього естонського податку на виведений капітал. У самій Естонії немає ніяких обмежень ані щодо акціонерів, ані щодо співробітників, і найголовніше, немає вимоги про інвестування, яка руйнує всі мрії про «польський офшор».

Ефективна ставка податку на виведений капітал у Польщі

Ефективна ставка податку залежить від статусу платника податків і від обороту.

Ставки податку такі:

  • 25%;
  • 15% (для малих підприємств).

Як бачимо, це більше, ніж стандартні ставки в Польщі (19%/9%). Однак на практиці такі підвищені ставки по суті не застосовуватимуться з двох причин.

По-перше, компанія зможе знизити ставку на 5 процентних пунктів (тобто до рівня 20% і 10%) за умови, що витрати на інвестування в основні фонди будуть досить високими:

  • 50% у кожен дворічний період, або
  • 110% за кожен чотирирічний період.

По-друге, загальний рівень оподаткування (на рівні компанії і акціонера) знижуватиметься, оскільки акціонер віднімає зі свого ПДФО частину того, що компанія сплатила на польському «Естонському CIT». Можливість зниження ставки податку на 5 процентних пунктів (тобто до рівня 20% або 10% для малих підприємств) вимагає витрат на інвестиційні цілі в розмірі, встановленому законом.

У компаній є прямий обов'язок щодо прямих інвестиційних витрат (ст. 28g Закону Польщі про «Естонський CIT»). Така модель повинна привести до накопичення платником податків основних засобів.

Тому для того, щоб залишатися на такій моделі, компанія повинна виконувати вимогу про інвестування в основні фонди, тобто витрат має бути більше, ніж:

  • 15% (але не менше 20 000 злотих) протягом двох років поспіль, або
  • 33% (але не менше 50 000 злотих) протягом чотирирічного періоду.

Наприклад, вартість витрат повинна розраховуватися щодо первісної вартості належних компаніям механізмів, інструментів, пристроїв і транспортних засобів, визначеної в останній день податкового року, що передує дворічному або чотирирічного періоду на моделі польського «Естонського CIT».

Згідно з положеннями закону в цю вартість не повинні входити: легкові автомобілі та інші транспортні засоби, а також активи компанії, які використовуються переважно для особистих цілей акціонерів або членів їхніх сімей.

База оподаткування на польському «Естонському CIT»

Вона складається з:

  1. суми прибутку від доходу від розподіленої акціонерам прибутку і прибутку від доходу, призначеного для покриття збитків;
  2. суми прихованого прибутку і прибутку від витрат, не пов'язаних з підприємницькою діяльністю;
  3. прибутку від зміни вартості активів у тому місяці, у якому відбулися злиття, поділ, перетворення компаній;
  4. чистого прибутку, отриманого в тому податковому році, у якому закінчилось одноразове оподаткування.

Відтак польський «Естонський CIT» передбачає чотири рівні оподаткування, що дає сім податкових баз. Як бачимо, таку модель навряд чи можна назвати «офшором», радше оптимальним механізмом для стимулювання економіки.

На початку для компанії можуть з'явиться два податкових навантаження: податок на прибуток від трансформації і податок на тимчасові різниці між податковим результатом і результатом балансу.

Податкове навантаження такої моделі з'явиться при виплаті дивідендів як у компанії, так і в акціонерів. Більш того, компанії може загрожувати додатковий податок, якщо її річний дохід перевищить 100 млн злотих, а вона, як і раніше, використовуватиме «Естонський CIT».

При виході з моделі податок також необхідно буде сплатити: в разі невиконання умов використання, а також через невиплату прибутку (дивідендів) або невиконання віднесення на витрати прибутку від трансформації в період використання естонської моделі.

Виплата дивідендів і персональне оподаткування акціонерів

Польський «Естонський CIT» не змінив основного правила, згідно з яким фізична особа-акціонер сплачує податок з отриманих дивідендів. Сьогодні це 19% ПДФО в Польщі. Законом було введено механізм, який знизить податкове навантаження акціонерів і частково усуне подвійне оподаткування.

Акціонер зможе відняти частину сплаченого компанією польського «Естонського CIT» зі свого ПДФО. Йому буде дозволено відняти:

  • 41% податку, сплаченого компанією – якщо він розрахований за ставкою 15%;
  • 37% – коли компанія платить за ставкою 25%;
  • 71% – коли компанія платить за ставкою 10%;
  • 51% – коли компанія платить за ставкою 20%.

Отже, загальний рівень оподаткування (компанії і акціонера-поляка) може знизитися навіть більш ніж на 9% (коли компанія не є малим підприємством і сплачує за ставкою 20%). Загалом акціонерам з польським податковим резидентством слід очікувати зниження сукупного оподаткування на 4,39%, або на 1,29% у разі малих підприємств.

Яка ситуація із ПДВ

При використанні «Естонського CIT» в Польщі у компанії не буде ніяких проблем і нюансів з ПДВ. Застосовується все та ж стандартна ставка в 23%. З практики ми не бачимо проблем з реєстрацією номера і адмініструванням ПДВ при переході на нову модель.

Який CIT кращий? 

Наостанок хотіли б зазначити, що в порівнянні з моделлю в самій Естонії новий польський «Естонський CIT» відрізняється більш зарегульованими та складними вимогами в частині можливості застосування такої моделі.

Польська новинка підходить не всім компаніям, а для деяких, наприклад пов'язаних з аутсорсингом або без основних засобів, і зовсім не є опцією. Також компанії на польській версії «Естонського CIT» не зможуть використовувати інші податкові преференції, як-от звільнення для R&D або IP Box, при чому це не застосовується до рішень, пов'язаних з інвестиційними фондами.

Оскільки модель нова, а вимоги до неї дуже серйозні, очікувано бізнес з побоюванням дивиться в її бік. Як податкові консультанти, ми також бачимо проблему в її застосуванні на цьому етапі, оскільки немає правозастосовної та судової практики, самі податківці ще не навчилися її адмініструвати.

Серед наших клієнтів ми бачили підвищений інтерес, але він згас після того, як ми роз'яснили їм вимоги та нюанси. У підсумку ніхто не наважився на перехід на таку модель, всі хочуть почекати рік.

Міністерство фінансів вже опублікувало роз'яснення на 123 сторінках, так що дивимося в майбутнє й очікуємо доопрацювання нормативної бази за новою моделлю для того, щоб бізнес міг безболісно її застосовувати, полегшуючи собі податковий тягар і трудовитрати на бухгалтерську звітність.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло