Отримати піастри: як підготувати презентацію стартапу до успішного пітчингу
І на що звертають увагу інвестори
Минулий рік нам приніс не лише пандемію та економічну кризу, а й сприяв розвитку нових видів бізнесу, сервісів і дав поштовх до реалізації революційних ідей. За останній рік мільйони грошей витрачені на розвиток мобіліті, корпоративного програмного забезпечення, цифрову медицину та онлайн-розваги. Креативні ідеї перемістилися з гаражів, де робилися експерименти, на біржі, де перетворилися на ласий шматочок для інвесторів. Як отримати такі інвестиції та підготувати презентацію проєкту до успішного пітчингу розповів Mind голова фінансово-аудиторського комітету Групи компаній «Октава Капітал», CFO Nota Group Дмитро Рибальченко.
Можна прискіпливо ставитися до світової статистики, яка наявно демонструє критичне зменшення притоку капіталу в різних галузях, але не все так однозначно.
Гроші йдуть за ідеями
Ось лише декілька прикладів інвестування в галузі, які багатьом здавалися безперспективними, але несподівано залучили великі суми інвестиційного капіталу:
- каліфорнійський стартап MeliBio, створений для виробництва меду без бджіл, залучив $850 000 інвестицій;
- німецькому стартапу Volocopter вдалося зацікавити інвесторів аж на $50 млн (на ці гроші вони планують запустити аеротаксі в найближчі два роки);
- компанія Blockchain.com з початку цього року примудрилася залучити майже пів мільярда доларів у розвиток ринку цифрових грошей, що дозволить багатьом звичайним користувачам відкрити власний віртуальний гаманець та купити криптовалюту.
Ці приклади наводять на думку, що інвестиційний ринок живе не коронавірусом єдиним і пітчувати свої інвестиційні кейси можна й потрібно просто зараз.
Як донести інвестору унікальність вашої ідеї
Не варто орієнтуватися виключно на кіношні історії, коли раптом у ліфті готелю ви зустріли Білла Гейтса чи на трапі літака зіткнулися з Марком Цукербергом, коли є 30 секунд, щоб розповісти їм про свій винахід чи геніальну ідею та зацікавити вкласти мільйон доларів у нову розробку. Краще підготуйте себе і свій проєкт до пітчингу (pitch – «подача», «бросок» (англ.).
Варто пам’ятати, що інвестиція – це не подарунок, а гроші, які треба відпрацювати з користю для свого бізнесу та для інвестора.
Перш за все собі потрібно чесно відповісти:
- Чим унікальна моя пропозиція?
- Яку проблему вона вирішує?
- Хто, де, коли візьметься за реалізацію справи?
- Що принесе кінцевий результат?
На основі цього треба побудувати презентацію свого проєкту і тоді більш вірогідно, що ви правильно зможете донести його суть до потенційного інвестора.
Добре, коли ідея геніальна та проста одночасно, і кожен одразу може побачити, чому вона найближчим часом вибухне на ринку. А якщо все набагато складніше? Тоді без графіків, схем і детальної підготовки візуальної складової не обійтися.
Варто пам’ятати: гарна презентація не врятує, якщо бізнес-ідея не на висоті. Водночас погана презентація може поставити хрест на дуже якісному проєкті.
Разом із тим під час підготовки до пітчингу рекомендую врахувати цікаве дослідження: лише 29% інвесторів звертають увагу на зміст презентації, стільки ж хочуть у спікері бачити розуміння питань, заявлених у брифі, кожен четвертий воліє зосередитися на фінансовому аспекті, і кожен 10-й звертає увагу на спосіб подачі інформації.
Топ-10 лайфхаків, як зацікавити інвестора
- Гарно підготуватися: пітчинг – це не імпровізація, а ретельна підготовка до презентації проєкту. Треба бути готовим відповісти на максимальну кількість запитань щодо реалізації вашої ідеї.
- Розуміти потреби своєї аудиторії: щоб утримувати увагу потенційних інвесторів треба докорінно розуміти їхні потреби, щоб довести, що саме ваша пропозиція може їх задовільнити.
- Демонструвати цінність: знайдіть оригінальні «фішки», щоб презентувати ідею як новий продукт чи технологію, розкажіть, як вона здатна змінити ринок. Сформулюйте переваги в одному-двох реченнях.
- Довести, що ви відрізняєтеся від інших: треба викладати конкретні пропозиції з яскравими прикладами. За дослідженнями, понад половина пітчерів перебільшують свою значимість.
- Будувати відносини: пам‘ятайте, люди купують у людей, і ваше завдання – переконати купити у вас і сподобатися. До речі, бути переконливим важливіше, ніж розслабленим і природнім.
- Відточити свої навички: люди пам‘ятають лише 10% того, що чули, 20% того, що читали, і 80% того, що бачили та робили. Тож, щоб вразити аудиторію, потрібно підготувати яскраві інформативні слайди та факти.
- Не економити на якості: якщо ви використовуєте презентацію, роздруковану на папері, вона має виглядати солідно та якісно. Якщо ви її демонструєте на екрані, переконайтеся, що всі файли відкриваються на всіх операційних системах та посилюють ваші слова.
- Пам‘ятати про силу історій: 79% інвесторів хочуть почути історію бренду, і ваша аудиторія – не виключення. Не перевантажуйте презентацію цифрами, краще розкажіть про свій шлях у бізнесі та труднощі, які ви подолали.
- Зібрати команду: якщо ви презентуєте проект командою, доведіть, що кожен може показати себе з сильного боку, і разом ви зможете справити враження на інвесторів.
- Бути лаконічними: ви маєте конструктивно та харизматично розповісти про всі переваги вашого проєкту не більше ніж за 10 хвилин.
Невдалі пітчинги теж трапляються
І найголовніше. Якщо все ж сталася невдача, і ваша пітч-сесія не вразила інвесторів – не складайте рук. Це був гарний досвід. Головне, щоб бізнес-ідея була життєздатною та перспективною. Ступайте в ногу з часом, стежте за лідерами і тенденціями, готуйтеся до нового пітчингу. І тоді наступного разу інвестор точно не пройде повз ваш стартап!
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.