Формула освіти: як заохотити дітей до навчання за допомогою IT

Формула освіти: як заохотити дітей до навчання за допомогою IT

І як викладати математику та інформатику

Формула освіти: як заохотити дітей до навчання за допомогою IT
Фото: прес-служба шкіл RoboCode та FSOT

Спецалісти зі сфери освіти б'ють на сполох, адже через дистанційне навчання протягом останнього навчального року значно знизивсярівень знань серед учнів. Така тенденція спостерігається по всьому світу. Крім того, зміни нашого життя і нові виклики спонукають до змін і у підходах до навчання молоді. Так, не тільки перехід в онлайн, а і зміна світогляду учнів – змушують спеціалістів від освіти вигадувати все нові і нові методи заохочення. 

Як зацікавити учнів і у чому проблема шкільної програми розповів Mind експерт у сфері дитячого IT-навчання, СЕО шкіл RoboCode та FSOT Роман Божок.

Як змінилась шкільна освіта в Україні через пандемію – у матеріалі Mind.

Чому освіта дитини – єдиний інструмент впливу на її майбутнє

З точки зору можливостей прожити цікаве та успішне життя наші діти живуть у найкращий час. Звичайно, можливість – не є гарантією. А от хороша, релевантна освіта, може гарантувати осмислене та продуктивне життя.

У світі криза освіти. І діти це відчувають, тому мають вкрай низьку довіру до школи. Чому? Тут є дві проблеми.

  • Більшість дорослих вчителів майже не розуміють інтересів дітей через технологічну різницю поколінь.
  • Сучасні діти виросли у світі, де все просто для користувачів. І вони не розуміють для чого потрібні логарифми, якщо все можна вирішити кнопкою, свайпом або голосом. Відповідно, не мають мотивації до навчання – глибокого, зосередженого, марафонського.

А з іншого боку, ринок потребує фахівців, які будуть підтримувати світові системи комунікацій, енергетики, здоров’я, фінансів, транспорту тощо.  І також, розробляти нові, більш економічні, автономні, розумні системи. В цьому і є парадокс – там, де все дуже просто для користувачів, насправді дуже складно для інженерів, розробників і фахівців будь-якої професії.

Складність означає високий поріг входу в індустрію, а отже серйозну освіту. Хорошим прикладом можуть бути комп'ютерні ігри: грати в них можуть всі, навіть, якщо читати не вмієш. А от за професійних розробників б’ються HR, пропонуючи зарплати по $5 000 -10 000 на місяць, а часто і вищі. 

Що не так із математикою та інформатикою в українській школі? 

Питання, над якими варто замислюватись першочергово:

  • що ми очікуємо від сьогоднішніх учнів через 5-10-20 років?
  • Які вміння, навички та тип мислення ми повинні розвивати у школярів сьогодні, щоб вони були успішними завтра?

І друге: теорія чи практика? Якщо подивитися на програму з математики середньої школи, то ми побачимо, що там 90% матеріалу – розв’язання математичних задач. Звичайно, математика розум до ладу приводить, але ж більшість людей ніколи в житті не шукають косинус кута та не використовують формулу n-го члена геометричної прогресії.

Як це змінити?

По-перше: дати всім школярам мінімум математичних знань, але так, щоб справді всі могли додавати дроби чи розв’язати просту задачу з рівнянням та відсотками.

По-друге: дати учням знання та навички для розв’язування прикладних задач.

Математика у чистому вигляді потрібна в принципі лише викладачам математики. Прикладні задачі повинні охоплювати широкий спектр тем: медицину, бактеріологію, архітектуру, криптовалюту, криптографію, бізнес-логіку, алгоритми та програмування і т. ін.

По-третє: (для меншості учнів) – дати повний спектр та глибину математики. Це саме та програма з математики, яка зараз є поглибленою в українській школі + навчити розв’язувати прикладні задачі. Це все для тих учнів, які планують зробити математику своєю професією – інженери, математики, можливо, програмісти, які планують створювати щось для інженерів, математиків тощо.

Сюди можна ще додати низький рівень викладачів. Ті мої одногрупники, хто мав високий рівень знань у математиці і вміли програмувати, на жаль в школах не працюють. Вони викладають або в університетах, або стали програмістами у приватних компаніях. Тому, економічна складова має велике значення. Рідко безкоштовні речі довго бувають якісними.

З якими проблемами стикаються учні?

Найбільша проблема з математикою, це те, що не зрозумівши одну тему, учні автоматично втрачають можливість розуміти наступні. У 5-6 класах, це зазвичай відбувається у 50% учнів з двох тем: дроби та буквені вирази. До речі, Excel, з його клітинками, та розумінням, що в клітинах можуть змінюватися значення, і можна додавати чи множити не числа, а вміст клітинок – добре допомагає зрозуміти алгебру, а потім і програмування.

Дітей мотивують виключно їх інтереси, і вже від майстерності вчителя залежить, як поєднати ці інтереси з математикою.

Мене особливо вразила історія професора Кріса Імафідона, який практично довів, що кожна дитина може досягти видатних успіхів в школі, якщо їй подобається предмет навчання. В якості експерименту обрали школу і клас з найгіршою успішністю. 16-ти річні учні були погано рахували і писали. Він зацікавив їх через головний інтерес, даючи завдання пов'язані з футболом. У результаті діти склали важкі іспити з математики, на тому ж рівні, що складали сильні учні. Все це відбулося за 9 місяців. А Кріса призначили радником міністра освіти.

Які зацікавити дитину?

Технології чудовий інструмент для зацікавлення. Звичайно, не для всіх, але в час коли всі «сидять” у смартфонах, для більшості це спрацює. Що можна зробити? Поєднати STEM уроки з тими предметами, які потребують більше мотивації.

Якщо історія – зробити чат-бот, який буде видавати найважливіші події в заданий рік, або додаток під Андроїд, зі схожим функціоналом. Схожі проєкти можна придумати до кожного предмету, чи навіть теми.

Наприклад, використовуючи Embedded-програмування, наші учні створили робота, який очищав озеро від сміття. Інша команда зробила розумну теплицю, де комп'ютер регулював вологість та температуру (біологія). Або запускали повітряну кулю з датчиками температури та вологості (географія). Робот-пилосос – чудово поєднується з фізикою. Комп'ютерні ігри – там багато математики (наприклад векторів, відсотків і т.д.) та фізики руху об'єктів і т.д. 

Головне розуміти суть процесу навчання, важливо не запам'ятовувати великі обсяги інформації, а вміти застосовувати знання, робити висновки, критично мислити.

Більшість людей в майбутньому працюватиме з IT технологіями, тому базовий рівень знань в цій сфері не буде зайвим нікому. З’явиться і вже з’явилися багато нових професій на перетині різних дисциплін та ІТ технологій.  Тому STEM освіта повинна бути в кожній школі починаючи з 6-7 класу. Це суттєво підвищить рівень розуміння навколишнього світу, і дасть дітям мотивацію вивчати складні, але цікаві речі, бо учні побачать красу математики, фізики і т.д. яка їх оточує. І зможуть побудувати світ та майбутнє для себе.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло