Дизайн-мислення: як дитяча креативність показує дорослі результати в бізнесі
І як це допоможе розвивати бізнес
Не секрет, що сьогодні успіх в бізнесі напряму залежить від вміння компаній створювати круті продукти та послуги, які задовольняють попит сучасних споживачів, що постійно зростає. Як у цьому допомагає креативність і що таке дизайн-мислення, розповів Mind незалежний консультант із питань бізнес-інновацій, резидент Reactor.ua Павло Пластовець.
Оскільки пандемія COVID-19 змінила споживчу поведінку, життя та роботу багатьох людей, бізнесу, як ніколи, потрібно бути поруч зі своїми клієнтами, щоб знати, як допомогти їм у цей непростий період.
Згідно з дослідженням McKinsey, компанії, які продовжували інвестувати в інновації та дослідження потреб клієнтів під час кризи 2009 року, на 30% випередили капіталізацію конкурентів у післякризовий період.
Платформа REACTOR.UA – ваш провідник у світ інновацій.
Ми знаємо, як втілити інновації з урахуванням кращих практик та в стислі терміни.
Розпочніть зміни вже зараз!
Так саме після цього економічного катаклізму у світі почала набирати неабияку популярність людино-центрична філософія – дизайн-мислення. Вона є секретним інгредієнтом успіху найприбутковіших компаній у світі, як-от: Toyota, Apple, Microsoft, Samsung, PepsoCo, Nike і багатьох інших великих брендів.
Якщо все так просто, то чому ж тоді зараз так мало українських компаній користуються дизайн-мисленням як бізнес-інструментом?
У чому проблема?
Існує три основні причини цього явища:
-
Два режими роботи мозку
Річ у тім, що дизайн-мислення – це методологія розв'язання складних бізнес-задач, яка використовує як аналітичне, так і креативне мислення, тобто задіює обидві півкулі мозку. На стадіях спостереження, інтерв’ю, емпатії, генерування ідей працює права півкуля мозку, що відповідає за творчість. А на стадіях розуміння контексту, пошуку інсайтів, прототипування та експериментів більше включається ліва півкуля, що відповідає за логіку.
Працювати і постійно переключатися між цими двома режимами роботи мозку ментально складно та фізично енергозатратно. Тому люди, які іноді пробують використання дизайн-мислення, плутають режими і приходять до звичайних, а не проривних результатів.
-
Страх дорослих випустити на свободу свою «внутрішню дитину».
Річ у тім, що для того, щоб дизайн-мислення запрацювало на повну потужність, необхідно увімкнути нашу творчу особистість, нашу «маленьку дитину», яка живе всередині кожного з нас.
Але дрослим складно проявляти дитячу креативність в бізнесі. Ми – дорослі, дуже часто забуваємо, як це бути дітьми: як це бути допитливим і чутливим до проблем інших людей, вміти помічати маленькі цікаві дрібниці життя та не боятися ставити дитячі запитання «Чому?» і «Навіщо?».
Ми боїмося вмикати асоціативне мислення та генерувати смішні на перший погляд ідеї, пробувати щось нове з думкою «А що, якщо?», боїмося грати з прототипами майбутніх рішень і помилятися, щоб постійно вчитися.
Ми більше переживаємо стосовно того, що про нас подумають інші, а не що насправді важливо для нас. Тому нам не просто використати емпатійну силу дизайн-мислення. Дорослим важко відчути потреби своїх клієнтів, тому що з часом ми забуваємо, як це відчувати свої справжні бажання. -
Який бізнес-ефект від використання дизайн-мислення?
Це запитання часто ставлять власники та керівники і, не знаходячи на нього відповідь, не дають «зелене світло» для впровадження дизайн-мислення у своїх компаніях.
Якщо у вас теж виникає аналогічне запитання, наведу для прикладу один кейс. Компанія Microsoft – одна з найприбутковіших технологічних компаній у світі з доходом $143 млрд у 2020 році та ринковою капіталізацією $2,2 трлн станом на сьогодні. Величезна компанія, яка з року в рік продовжує зростати на 15%.
У чому секрет цього успіху? Саме завдяки дизайн-мисленню компанія змістила фокус із технологій на клієнта. І зараз процес створення нових сервісів підлаштований виключно під їхні потреби. Потужний і стильний Surface Book, простота і функціональність сучасних сервісів Microsoft – яскраве тому підтвердження.
Окрім того, за даними дослідження Forrester, використання компаніями дизайн-мислення вдвічі скорочує час виходу нового продукту на ринок, на 75% зменшує час його дизайну та на 33% мінімізує час на його розробку. Загалом це дозволяє мати на проєктах, що використовують дизайн-мислення, віддачу на інвестиції (ROI) у розмірі 301%!
І що з цим робити?
Навчання керівників
Спочатку необхідно познайомити з дизайн-мисленням якомога більше людей у вашій організації і насамперед команду топменеджерів. Саме вони на своєму досвіді мають переконатися в стратегічній силі емпатії та ефективності бізнес-експериментів.
Навчання має бути практичним і побудованим на вирішенні конкретних бізнес-задачі з великою долею невизначеності. Знайомство з дизайн-мисленням допоможе виявити перших агентів змін в організації на рівні керівників та сформувати запит для руху в бік клієнтоорієнтованості.
Коучинг команд
Після навчання необхідно закріпити отримані знання на практиці через використання дизайн-мислення як процесу для роботи крос-функціональних команд, що працюють над розробкою нових продуктів, радикальним покращенням сервісу, що існує, або пошуком нових бізнес-напрямів.
Тільки через практичне використання дизайн-мислення стане частиною культури спочатку цих команд, а потім і організації загалом. Поступово кількість команд, прокачаних у дизайн-мисленні, зростатиме, а їхній успіх і новий формат роботи захочуть підхопити й інші. Головне, створіть свою команду тренерів із дизайн-мислення, що будуть коучами для всіх інших команд.
Організаційні зміни
Якщо ви знаходитеся на стадії, коли в компанії вже працює низка команд, що системно використовують дизайн-методологію, наступний крок – це організаційні зміни. Рано чи пізно еволюція дизайн-мислення приведе компанію до зміни своєї організаційної структури.
Замість ізольованих функціональних відділів з’являться крос-функціональні продуктові команди, які набагато швидше взаємодіятимуть із клієнтом і даватимуть набагато кращу економіку кожного продукту чи сервісу. Підтримайте свої крос-функціональні команди відповідною організаційною структурою, гнучким цілепокладанням та новими талантами.
Чим корисне дизайн-мислення?
По суті, дизайн-мислення – це науковий процес для вирішення бізнес-викликів із використанням глибокої емпатії до клієнтів та циклічних бізнес-експериментів.
Цей інструментарій дуже простий у розумінні та дуже складний у реалізації через специфіку роботи мозку, страху робити помилки і брак інвестицій з боку керівництва.
Проте постійне навчання дизайн-мисленню всіх співробітників, коучинг команд і вчасні організаційні зміни допоможуть вирішити ці проблеми.
Світ кардинально змінюється, і, для того щоб бути лідерами ринку, компаніям сьогодні насамперед необхідно стати лідерами в емпатії до своїх клієнтів. Дизайн-мислення допоможе розкрити дитячу креативність ваших людей і створити дорослу конкурентну перевагу, яку неможливо буде скопіювати.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].