Навчитися навчатись: як обрати фахові курси

Навчитися навчатись: як обрати фахові курси

І не помилитися з вибором

Навчитися навчатись: як обрати фахові курси
Фото: depositphotos

Фраза «отримати освіту» сьогодні набула зовсім іншого сенсу ніж 510 років тому. Наразі для цього іноді достатньо правильно сформулювати запит у пошуковику. Проте важливість і користь навчання в університетах не обговорюється, адже саме там можна отримати стислу та різнобічну інфрмацію і подискутувати з колегами та однодумцями з приводу фахового питання. Водночас інтернет та різноманітні навчальні платформи також пропонують безліч можливостей для тих, хто прагне нової інформації. Як обрати курс під себе, щоб отримати знання та навички, а не лише сторіз в інстаграм із вебінару, розповіла Mind Product Manager у Projector Creative & Tech Online Institute Анна Черниш.

Якщо вже «у темі»

Фахівці з досвідом, здавалося б, мають розуміти, у якому напрямку рухатись. Утім, нам часто телефонують майбутні студенти з кількома роками досвіду, які розгублено обирають одразу між чотирма-п’ятьма курсами.

Тому крок перший – знайти прогалини в навичках і зрозуміти, як їх закрити.

Крок 1: скласти перелік навичок для наступного level-up

  1. Попросити про 1-to-1 із тимлідом чи прямим керівником. Запитати про свої перспективи в компанії у різних векторах. З’ясувати, яких навичок не вистачає вже зараз, щоб почати рухатися в потрібному напрямку.
  2. Проглянути актуальні вакансії в тих компаніях, де хотілося б працювати. Переліки затребуваних скілів оновлюються швидше, ніж ми встигаємо помітити. Ще нещодавно продуктовому дизайнерові не потрібно було розбиратися в аналітиці, але сьогодні це високо цінується.
    Зараз у нас серед дизайнерів дуже популярний курс A/B-тестування (особливо серед тих, хто планує перейти в продукт). Хоча раніше цей напрям цікавив лише продуктових менеджерів та аналітиків. 
  3. Виходити за межі спеціалізації. Часто опанування нових скілів, як-от спекулятивний дизайн, допоможе стрибнути вгору швидше, ніж навички з вашого безпосереднього фаху.
    Наприклад, студенти інтенсиву Sexy Design про інтердисциплінарний підхід до дизайну, як виявилося, прийшли вчитися просто через цікаву назву. Після тижня навчання майже всі учасники групи змінили місця роботи на ті, що надихають і дають більше можливостей для зростання.

Крок 2: обрати школу та курс

  1. Переглянути відгуки, запитати рекомендації в знайомих випускників, перевірити експертність (почитати блог школи, погортати соцмережі, поспілкуватися із support -менеджерами). Репутація та експертність школи – необхідна характеристика.
  2. Подивитися на роботи студентів після курсу – необхідно розуміти, що, крім сертифікату, ви матимете після його закінчення. Прослухані лекції не є доказом вашої кваліфікації для керівника/роботодавця, а от новий проєкт у портфоліо – так.
    Напиклад, один із випускників нашого базового курсу з UX отримав роботу у стартапі відразу після проходження курсу. Причому в продукті, де він від початку був єдиним дизайнером та отримав повну свободу дій. Це була його перша робота і відповідно перший запис у CV. Зате портфоліо після курсу вийшло конкурентноздатним на ринку. 
  3. Познайомитися з викладачем/куратором, дізнатися, де він працював та в якій спеціалізації сильний.
    Переконатися, що майбутній ментор – практик і веде ринкові проєкти. Якщо людина полишила справи та лише викладає, вона може бути відірваною від сфери, а її знання виявляться щонайменше неактуальними, а як максимум – непрактичними.
    Бажано й варто написати куратору особисто у Facebook та уточнити базові питання.

Якщо тільки починаєте

Історії про тих, хто кинув попередню роботу і здобув професію з нуля, вже не дивують, але досі захоплюють. Якщо ви на 100% переконані, що нинішній фах – це не те, чому хочеться присвятити життя, то готуйтеся до великих змін. 

Крок 1: знайти цікаву перспективну сферу та спробувати себе в ній 

  1. Вивчайте різні сфери на ринку. Не обмежуйтеся загальновідомими професіями. У світі щодня з’являється необхідність у нових навичках та особливих уміннях. Наприклад, уже зараз деякі компанії шукають раніше невідомих проєктувальників нейроінтерфейсів.
    Одного разу в нас на Data Science навчався колишній військовий журналіст – Анатолій Шара. Про цей напрямок він дізнався від знайомого і всерйоз захопився. Відсутність попереднього досвіду перекривалася захопленням і завзяттям: кілька місяців самостійного вивчення програмування, тісна робота з викладачами вже на курсі – й невдовзі він вийшов на той же рівень, що і його одногрупники.
  2. Зануритися у сферу, що сподобалася. Знайти у них відомих людей, дивитися відео, слухати подкасти та інтерв’ю, спробувати зробити щось за ютуб-туторіалом. Скористатися безкоштовними ресурсами та зробити свій перший проєкт.
  3. Поспілкуйтеся зі знайомими, які вже там. Не вірте, що всюди трава зеленіша. Розпитайте про проблеми, найбільші складнощі, рутинні завдання. Краще серйозно та прискіпливо обрати другу справу всього життя.
  4. Не бійтеся пробувати нове, навіть якщо не маєте достатнього бекграунду. Можливо, математика не така страшна, як її викладали у школі, а з хорошим викладачем і розумінням практичного застосування може бути й дуже цікавою.

Крок 2: Оберіть школу та курс

Уявімо, що ви вже вибрали сферу, попіклувалися про фінансову подушку та підтримку близьких, написали список позитивних афірмацій на день і готові підкорювати вершини.

Час обрати школу та перший курс (так-так, перший із багатьох – нова професія не здобувається за місяць).

  1. Керуйтеся здоровою недовірою. Якщо попередню професію ви здобували від 2 до 6 років, то кардинальних змін за кілька тижнів бути не може. Курси, які обіцяють перекваліфікацію за мінімальний час та гроші, брешуть. Усі обіцянки швидкого заробітку, переходу на фриланс і старту з високим рейтом – зазвичай лише спосіб спровокувати емоційні, а не раціональні рішення.
  2. Шукайте не лише контент, лекції та матеріали, а насамперед практику, комунікацію з викладачем та іншими студентами та персональний фідбек.
  3. Існують формати індивідуального та групового навчання, кожному – своє. Якщо у вас все гаразд із самомотивацією, а чіткий графік спричиняє дискомфорт – сміливо обирайте перше. Але в інших випадках – саме взаємодія з одногрупниками та спільна робота над проєктом найбільше допомагає триматися в тонусі й таки завершити курс.

До речі, комунікація між студентами під час навчання часто переростає в міцну професійну співпрацю після нього.

Випускники річного курсу з візуальних комунікацій після закінчення навчання об’єдналися та створили агенцію Genome Design.

А колишня юристка Юля Строй тепер працює дизайнеркою в ПроджекторіВона ризикнула, пройшла низку курсів із графічного дизайну та зрештою покинула юриспруденцію заради нової професії.

Якщо просто хочеться чогось нового

Знайоме відчуття, ніби всі розвиваються та чогось досягають, і тільки ти не стрибаєш вище голови?

Якщо не маєте вагомих пробілів у навичках, але повчитися чогось хочеться, зверніть увагу на соціогуманітарні та природознавчі напрями.

Історія, культурологія, політологія, філософія – ці предмети найчастіше прогулюють в універі, однак саме вони сприяють розвитку критичного мислення, розширенню світогляду та вмінню аналізувати інформацію. Так само фізика, хімія, біологія та географія дають чимало відповідей на запитання про світ, у якому ми живемо.

Наприклад, мені чудово допомагають перемкнути фокус історія кіно, економіка й антропологія. Після кількох книжок і курсу з економіки я мала не менше ідей для роботи, ніж після курсу з продуктової аналітики.

При виборі таких курсів не так важлива кількість домашніх завдань та наявність лайв-вебінарів, як потужна харизма лектора курсу. Адже це ті знання, які найкраще здобуваються через круту й емоційну подачу.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті